Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 7529 ggr
[Tex]
0

Vilka fåglar fungerar ihop?

Är det någon som vet lite mer detaljerat om vilka fåglar som fungerar ihop?

Med undulaterna så nämner många till exempel nymfkakaduor och risfåglar. Men då kommer frågan: Fungerar det då att ha alla tre tillsammans, eller endast nymfkakaduor och risfåglar? Vilka andra fåglar fungerar till exempel risfåglar med, och fungerar de fåglarna ihop med nymfar och undulater?

Man kan hålla på för evigt, det är omöjligt att gå igenom alla men om någon har lust så får de gärna skriva vilka fåglar som fungerar ihop. Om du vet till exempel art1, art2, art3, art4 fungerar med art5, skriv det och specifiera gärna om de endast fungerar ensamma tillsammans med art 5 eller om man kan blanda alla fem arter tillsammans. Skriv gärna hur stor buryta som krävs för att de ska fungera ihop: både som burfågel, där de får flyga fritt en tid varje dag och som voljärfågel där de tillbringar all sin tid i buren…

Hoppashoppas det är någon som kan svara på något! 🤪

[Tex]
1

Jag är extra intresserad av vilka slags fåglar skrattduvor fungerar att bo ihop med.

Fridafj
1

Jag är också intresserad av det då jag funderar på att ha skrattduvor med finkfåglar i inomhusvoljär, men har aldrig haft någon av fåglarna tidigare. :) Men jag frågade fb om skrattduva och finkar och så som jag har förstått det så är ju skrattduvan en väldigt lugn och fredlig fågel så den kan hållas med både pyttesmå (ex kanariefåglar och andra finkar) och fåglar som är mycket större i voljär (typ fasan, vet inte exakt vilken fågel men uppenbart en fredlig fågel! :)) Tror att de funkar med undulater och nymfar också, då jag sett någon som har det, för de enda fåglarna skrattduvor bråkar med (likaså diamantduvor, som ska vara riktigt jävliga) är ju mellan far och son, även om de lever i en voljär, en ganska liten sådan då. 

Men tror inte papegojfåglar funkar tillsammans med dem (undantag undulat då antagligen) då de ju är ganska olika finkar och duvfåglar.  

Exemplet med stora fåglar och skrattduvor från Kullholens hemsida - under deras rubrik "skrattduvor" finns det en så härlig bild (allra sista) på en fasanhona (?) på en pinne och en skrattduva sittande på fasanen, haha. :)

Hoppas också på att någon som faktiskt HAR dessa fåglar kan ge definitivt svar då jag som sagt bara gjort bedömningar av allting jag läst.

EDIT: Om det är okej att länka till youtube (också Kullholens video) så verkar ju dessa duvor trivas med påfåglar, som ju är vansinnigt mycket större än dem ;) Så det har nog med humöret och bit-benägenheten med de andra fåglarna att göra. http://www.youtube.com/watch?v=rvzL0QN1_k8

[Tex]
0

Fridafj, du låter verkligen som mig. Även jag skulle vilja ha en stor voljär med skrattduvor och finkar i framtiden. Just skrattduvor ligger högst på listan. Jag har redan två undulater och funderade därför om det skulle gå att ha dom ihop eftersom jag precis som dig har sett några ha undulater och skrattduvor tillsammans. Men det verkar som om att det inte går, att undulaterna kan vara för elaka mot de stackars duvorna. Men skulle någon som faktiskt har/haft skrattduvor och undulater ihop komma och säga att det fungerar skulle jag nog ändå överväga att testa det.

Fridafj
0

#3 Haha ja jag tänkte precis när jag läste ditt inlägg "Åh, precis som jag! :D" 

Det är ju svårt när man hör båda alternativen ja, för har ju till exempel sett videor där någon har i en voljär utomhus där det inte finns alltför mycket plats att sitta avskilt ca 4 skrattduvor, en tamduva, fler undulater än skrattduvorna i varje fall, en nymf och någon fink, vilket verkar funka utmärkt om man tittar på undulaterna och duvorna, men där en son skrattduva slår på sin stackars pappa skrattduva (eller tvärt om). :S Men så hör man av någon annan att det inte går och man vågar ju inte chansa, för vad gör man när det inte går liksom?

JohannaN
1

det finns en hel del fåglar man kan ha ihop med Duvor t ex nymfparakiter, sångparakiter, katarinaparakiter, bourkesparakiter, turkosparakiter,finkar så som kanariefåglar, risfåglar om buren är tillräckligt stor🙂

När det gäller Nymfer, risfåglar och undulater kan man även ha dom i samma voljär om utrymmet är stort gärna med stora mått på buren. 2 meter hög gärna mer, 3 meter lång gärna mer och 2 meter bred gärna mer. Det samma gäller för duvor och dom andra arterna ihop🙂

eller varför inte ett rum i huset som man inreder med stora mått åt sina fåglar där dom kan flyga fritt utan bur🙂 kanske göra en utomhusvoljär i anslutning till rummet där fåglarna kan gå ut och in som dom själva vill.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Johan M
0

Får man poppa in här och låna tråden lite kanske?
Funderar om man kan ha någon litet mindre birdis tillsammans med en MunkParakit, kanske typ Undulat eller Bourke Parakit? Känns som det är lite lagom med en Birdis i Munk Parakit storlek men vill ändock ha en vän eller två till den. Vill lära mig allt detta Innan jag skaffar mina framtida fåglar och inte göra ett mistag både fåglar och jag får ångra.
Ja jag menar I Samma Bur också självklart.