Lära fågeln att inte börja bitas
Jag har en nymfkakadua hemma. Han har precis börjat bli så pass modig bland människor att kan kan sitta på händer och så vidare, men ännu inte bli klappad eller "tagen på". Med detta har även kommit att han börjar undersöka sin omgivning lite mer, dvs känna på kläder, ben, armar och händer med näbben. Han är ännu i perioden där han testar hur hårt man kan känna på olika saker, att känna försiktigt på fingrar med hjälp av näbben tycker jag är helt okej. Men hur gör jag för att säga till honom på bästa sätt när kan biter till lite för hårt?
Så att han förstår vad jag menar men ändå inte blir rädd för händer igen. Vill gärna gör rätt från början så att han i framtiden inte börjar bitas eller liknande :)
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/
Den naturliga reaktionen för alla som får ont är att dra undan det som blir bitet, alternativt ge ljud ifrån sig. Dem gör ju så mot varandra. Om de protesterar skriker de till, i vissa fall blir dem arga och stöter bort den som skadar.
Min kompis berättade om det, och hon har en dvärgpapegoja som är en grinig gammal gubbe.