Dvärgpapegoja eller Nymfkakadua?
Hej!
Är en tjej på 17 år som studerar djursjukvård i Göteborg. Jag är den i "djurgänget" som vill ha de lite mer udda djuren, så som iller, sköldpadda, burfågel m.m. Vanliga men ändå inte :)
Just nu har jag 2 vattensköldpaddor, 1 Chihuahua och ex antal fiskar och undrar vad som ska bli mitt nästa djur! Mitt nästa djur kommer jag införskaffa när jag känner att de djuret får den tiden den behöver men vill samtidigt inte ha ett zoo här hemma som mina föräldrar redan anser att det håller på att bli ;)
Blir det en iller så kommer den när jag flyttat hemifrån, blir det en fågel så är det när studierna är klara och jag har ett säkert jobb eller blir det en till hund; Samojed, Finsk Lapphund, Amstaff, dobermann eller ngn annan. Ja, listan är lång på raser/andra djur jag vill ha)
Nu är min fråga till er som har dessa raser. Vilken är lättast att börja med, dvärgpapegoja eller Nymfkakadua? Klarar dem av en lugn lite chihuahua?Är de väldigt personliga är vill sitta på axeln/följa med ut på en promenad sittandes på arm/axel? Hur många timmar per dygn lägger du på träning, uppfostran, uppmärksamhet till din fågel?
Och roligaste frågan, kan man lära dem att prata/vissla m.m.
Kan knappt något om fåglar så väntar den tiden som behövs, om det nu är 1 år eller 10år.
Ni får gärna skriva ett låååångt inlägg med personligheter som din fågel/fåglar har!
Jag siktar på att mina djur ska ha det så bra som möjligt och mycket mer därtill =)
OBS. Jag har läst nästan allt som går inne på Sveriges Tamfågelförening men ni får gärna upprepa er då det är sånt man lär sig av!
Finns det någon i kummunerna Göteborg, Härryda, Partille, Lerum (här bor jag), Alingsås, Stenungsund med flera så kommer jag gärna o hälsar på om det funkar för er! Är väldigt nyfiken!
Många vänliga Kramar, Ida
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua