Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 2139 ggr
grobllejf
0

Vilken papegoja rekommenderar ni?

Hej på er!

Jag har funderat på att bli framtida fågelägare fram och tillbaka nu i säkert ett års tid. Jag bor f.n. hemma hos mina föräldrar men flyttar till annan ort för universitetsstudier till hösten. Om jag får den lägenheten jag vill ha, handlar det om en etta på 44kvm med kök (ej kokvrå). Under somrarna kommer jag att vara hemma i Kiruna där vi på gården har en stooor hundgård som aldrig används pga att våra hundar går lösa. Planen är att byta galler på hundgården och bygga om den till en fågelbur som pippi får vara i på somrarna om vädret tillåter.

Min mamma har haft en gultofsad kakadua innan jag kom till världen, samt en omplacerad grå jako i några år tills den fick problem med levern. Båda mina kusiner har haft undulater och diverse olika småfåglar. Sedan har jag själv tagit hand om vår gamla grannes nymfparakit i perioder, ibland hela sommarlov då jag var yngre (10-13 år) och hälsade på henne så ofta jag fick möjlighet. Kan dock inte påstå att jag kan mycket om fåglar, och det är väl därför jag skriver detta… Jag har dock möjlighet att ta information från närstående vilket känns väldigt bra, om det skulle vara någonting akut.

Lite kort om mig då: 21 år gammal, har alltid haft djur omkring mig, är ägare åt två hanhundar men de kommer att få stanna hos mina föräldrar då jag flyttar eftersom lägenhetsliv inte är något för dem. Jag har varit extremt mycket i stallet i hela mitt liv, nu för tiden blir det ca fyra dagar i veckan. Jag är med andra ord mycket väl medveten om att alla djur kräver sin tid och jag behöver inte ”läxas upp” om att jag måste ha tid med gojan. Om jag bestämmer mig för att köpa fågel vet jag att det kan innebära ett livslångt beslut, svårigheter med resor, extreeemt mycket städande osv. Jag skulle aldrig kunna köpa ett djur av rent egoistiska skäl. Om jag köper en fågel kommer jag göra mitt absolut bästa för att den ska ha det så bra som möjligt. Sedan är jag dessutom ingen förespråkare över att ha djur i fångenskap, utan kommer försöka låta pippin vara utanför buren (lägenheten, utomhus om det fungerar) så mycket som möjligt, även fastän det innebär bajs i soffan ;). I övrigt har det funnits kaniner, marsvin, hamstrar, fiskar, får och höns i vår familj - så jag har testat det mesta.

Det jag vill fråga er – är om det finns någon särskilt ras ni kan rekommendera mig? Jag är –sjukt- fascinerad över de grå jakos eftersom de är så fruktansvärt sociala, och jag har ingenting emot att ställa in en större bur i vardagsrummet. Jag har dessutom hört att de ska ha en relativt låg frekvens på sin ”röst” vilket gör att de inte låter lika högt som andra gojor (har fått bannor av min mor att absolut i-n-t-e skaffa en kakadua om jag bor i lägenhet). Kan även tänka mig loris, men de verkar vara rätt svåra att få tag i? Jag köper allra helst två stycken för att de inte ska behöva vara ensamma, så länge de fungerar ihop, men kan även tänka mig att ta mig en omplaceringsfågel om det finns någon stackare som inte kommer överens med sin bevingade kompanjon. Jag är främst intresserad av de lite större och socialare raserna, nu inte några gigantiska aror och mindre gojor går givetvis bra… Är lite smått allergikänslig mot djur av olika slag, men eftersom jag vet att jag tål just nymfparakiter så kanske det finns en ras med liknande fjäderdräkt som bör passa mig? Jag vill dock inte ha någon nymfparakit. Ser fram emot att få en kompis som jag kan leva med läänge…

Och slutligen, finns det något mer jag bör tänka på innan jag bestämmer mig? Sjukdomar, foder, burstorlekar osv kommer jag givetvis att läsa om så snart jag vet lite mer vad jag är ute efter. Tar gärna emot tips om uppfödare!

Allt gott!

grobllejf
0

Hm, klistrade in texten från word, antagligen därför kodningen högst upp kom med…?! 😕

:')
0

Du kan klicka på "Hantera" under inlägget och radera de konstiga koderna :)

naaathalieee
0

Jag har en gulkindad amazon som är helt underbar :) Han småtjattrar bara lite när vi kollar på tv, åker bil eller när jag dammsuger. Ganska likt en undulat fast lite högre :) Det är bara mysigt att lyssna på faktiskt, inget som stör eller låter högt. För övrigt det så gör han ibland små ljud när jag pratar med honom. Han 'tjattrar' när han är glad, har ett ljud när han inte tycker om något och ett till ljud när han blir arg (vilket han kan bli om han tex inte får tag på leksaken som han brukar slänga runt). Det går dock över efter bara någon minut och sen är han lika lycklig igen. Han är lätt lärd och nyfiken på allt. En helt underbar fågel :) Dock kan han vara väldigt envis. Jag är iallafall helt kär i amazonerna :) Sen är ju fåglarna oavsett art väldigt olika precis som vi människor. För mig blev det kärlek vid första ögonkastet med honom när jag skulle välja utav ca 10 st. Nu saknar jag honom om jag så är borta från honom en timme. Så ännu en gång, amazonerna är helt underbara fåglar :)