Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 2403 ggr
setrin
2015-08-09 03:52

Hjälp?

Hej Det är så att jag har tankar på att skaffa fåglar inom detta året, har aldrig haft burfåglar så vet typ ingenting om dom mer ön att dom verkar hur mysiga som helst, jag söker en fågelarter som inte låter allt för mycket, hört att Bla undulater bajsar 50 gånger/dag, är det så med alla fågelarter? Sover fåglarna på natten eller är dom nattaktiva? Jag har fastnat för kakariki tror ni den arten skulle passat mig? Kan vara med fåglarna (kommer skaffa 2) 1-3 timmar/dag, sen kommer dom få flyga fritt i mitt rum när dom börjar bli tama och människo vana. Hur stor bur ska dom ha? Vad ska dom käka för mat? Buren tror jag är rolig att inreda till dom ^^ hmm vilken fågelarter rekommenderar ni mig?

Annons:
kiwo
2015-08-09 13:41
#1

Hej! Bra att försöka ta reda på fakta innan man införskaffar ett djur! Många av frågorna du ställer hittar du lätt om googlar runt lite. Kam svara på några: Har aldrig tänkt på hur många gånger, men det blir nog nästan uppe i den siffran eftersom de släpper sin avföring var 15-20 minut. Nej, fåglar är inte nattaktiva. Kakarikis är ett bra val! Väldigt nyfikna fåglar med stor personlighet. Jag tror inte att de är så högljudda heller. De blir lätt tama pga av nyfikenheten. Enligt jordbruksverkets regler får buren inte understiga en yta på 0,84 på dvd 120x70x80. Maten är ett stort kapitel, bra pellets, mycket grönsaker, pasta, ris, kokt potatis. Ibland kan man även erbjuda kokt kyckling. Absolut ALDRIG avokado, kaffe, choklad, eller alkohol. Detta var bara lite kort, någon annan kommer säkert svara mer utförligt.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

BlueAmazon
2015-08-09 14:25
#2

Duvor är också väldigt fina fåglar! :) tåls att nämna. Duvor är snälla och bra till temprament och har inga beteenden att "skrika" öronen av en :) Vet tyvärr inte så mycket om kakariki, men som jag uppfattat det är det en väldigt härlig fågelart som inte alls har några tendenser att vilja skrika i flera timmar för att höra sig själv osv, vilket inte är uppskattat av våra mänskliga öron(!) eller grannarna för den delen! Och så otroligt fina! Sen blir ju djuren lite vad man "uppfostrar" dom till, och det klart att vilket djur skulle inte skrika om den är missnöjd? :) Och precis som @kiwo berättade så är mat A och O för en frisk fågel oavsett art. Det räcker inte enbart med pellets/fröblandningen utan det måste vara frukt och grönsaker också för att dom ska få i sig allt som är bra för immunförsvar och hälsa (vitaminer osv) som dom hade fått i sig ute i det fri. Lycka till med köpet, och nyfiken på uppdatering när det du blir en stolt fågelägare! :D

BlueAmazon
2015-08-09 14:33
#3

PS Angående det med bur… Köp helst inte bur hos någon djuraffär för det finns oftas inga burar dem har där måttet är lagliga på förutom kanske någon fink och så. Finns många fina och större burar att köpa utav privatpersoner. Återanvändning för miljöns skull. Annars finns det burar att beställa hem som är bra! :) och ju större bur, dessuto bättre :)

setrin
2015-08-09 21:07
#4

#1 Vet du någon annan fågel art som du tycker jag kan kolla lite närmre på? Vill ha en papegojart, dock inte stora agor eller jako typ i dvärgpapegoj storleken. Jag har nog fastnat för kakarikin mest men är fortfarande osäker vill att det ska bli rätt art jag väljer :) Tack för ditt svar.

#2 Vill nog helst ha en papegojart, men bra tips ändå dom var ju väldigt söta och fina :) Också hört det där med att kakarikin inte skriker så mycket vilket verkar skönt. Frukt och grönt kommer dom givetvis få varje dag :)

#3 Nepp ska antingen beställa en stor voljär, bygga egen bur eller köpa begagnad bur :)

BlueAmazon
2015-08-09 23:07
#5

Har nästan aldrig hört negativt om kakarikin, men jag är ny på "fågelfronten" också, men tror absolut att det kan vara en fågel för dig! :) Fåglar väsnar och skriker och stökar ned men vilket djur gör inte det i en mindre skala? Men dom ska ju, vad jag uppfattat det vara tystare i sättet och inte skrika konstant och det är snällt för öronen. Många tröttnar ju på sina undulater t.ex för att dom sitter och "tjattrar" mer eller mindre all sin vakna tid. Jag har då glad att min papegoja verkar väldigt nöjd med livet då han skriker enbart på morgonen när solen går upp, lite som en väckarklocka, haha, annars små "pratar" han på sitt egna vis från och till för att kommunicera med mig. Bortsätt från när han är jätte jätte JÄTTE glad och han hör någon låt han gillar för då ska det skrikas och dansas och head-banga så dunen flyger sin väg! :D Men som sagt dom är fåglar och ska kommunicera med andra på flera kilometers håll så klart att det låter när dom kallar på en! ;) Man ser ju inget annat än undulater och nymfparakiter som sälja på sidor då människan inte förstod innebörden att ha en fågel oavsett art och tröttnat, och det tråkiga är att som oftast inte är så gamal heller, dom brukar vara runt året så där. Dem jag sett som har sålt kakarikin på sidor är dom som fått ungar eller har några för många, så det lär ju vara en fågel man är nöjd med! :) Jag rekommenderar att bygga en egen för du får du den precis som du vill ha den och kan välja hur många luckor du vill ha osv. Lite jobb innan det är färdigt men helt klart värt det om man har tid en dag:) En annan sak att rekommendera är att alltid ha en transport bur hemma, och en "extra" bur, antingen kanske någon måste passa fåglarna någon dag och då är det bra att ha en extra bur som dom kan bo i ett par dagar, eller om någon av dom blir sjuka och behöver sitta själv för enklare behandling eller sitta i karatän från den andra fågel under behandling osv! Har du mer frågor så är det bara att fråga på så kan jag försöka hjälpa till så mycket jag kan med att finna svar på frågan du ställt. Eller du kanske bara vill ha någon att diskutera idéer med och bolla tankar, då finns jag här! :)

Leif Smitterberg
2015-08-10 17:18
#6

Kakarikis är jättetrevliga papegojor och ganska lågmälta i lätet, jag rekommenderar dom varmt. Det stämmer bra att Rödpannad kakariki kräver minst 120x70x90 men den gulpannade kan ha minst 90x50x60. En annan art som också är väldigt trevliga är Katarinaparakiten. Något mindre än gulpannad kakariki. I övrigt så har du fått bra råd av ovanstående inlägg. Till sist så rekommenderar jag en voljär på 2x1x2 m men om du bygger själv så var försiktig med vad du väljer för nät. Putsnät av alla de slag som tyvärr många väljer är förkastliga då dom kan få zinkförgiftning av dom, Nät som jag rekommenderar är Casanet och Volifort nät 19x19x1,4 mm.

Lycka till // Leif

Annons:
setrin
2015-08-10 19:48
#7

#5 Verkar vara en bra fågelart ska definitivt kolla in den mer som jag redan gör ;) Verkar vara en lugn och harmonisk fågel. Verkar som om du och din papegoja trivs väldigt bra med varandra hoppas jag och min framtida fågel också kommer göra det ^^ Har en transport bur till katt hemma som jag använder till min kanin ibland så checkar transportbur på listan ;) Tack ska definitivt fråga dig om det är något jag undrar senare! :)

#6 Vad är det för skillnad på rödpannad och gulpannad kakariki? Är den gulpannade mindre, eller har den inte lika mycket flygbehov? Jag tycker ju att den gulpannade är den vackrare än den rödpannade gillar färgen. Tack för tipset!  🙂

Ixectrona
2015-08-10 22:41
#8

Jag vet någon som sålde sin kakariki för att den var alldeles för hyper, hon hade nymfkakaduor och även andra fåglar. Jag har ingen egen erfarenhet av dem dock.

Ja, alla fåglar skiter hela tiden. Och de ruggar (fjädrar), och slänger mat var de känner för det… bara så du vet.

Det är jättebra att du tänker ha dem ute ur buren mycket, men se till att fågelsäkra rummet, så de inte kan skada sig, få i sig något giftigt, eller förstöra något du är väldigt rädd om.

setrin
2015-08-12 21:44
#9

#8 Verkar helt underbara 😎😃 Håller på och ''renoverar'' vardagsrummet, ska vara ett litet djurrum ungefär, flyttar tv till sovrummet och säljer soffan och allt annat som är i vardagsrummet, får jag in lite pengar ^^

MiSSeFuN
2015-08-19 20:42
#10

Kakarikisar är bäst :)

Leif Smitterberg
2015-08-24 01:12
#11

Den rödpannade är något större än den gulpannade.

MiSSeFuN
2015-08-26 23:38
#12

Gulpannad kakariki är 23cm lång och Cites2
Rödpannad kakariki är 27cm lång och Cites1

Upp till toppen
Annons: