Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt Avel och uppfödning Beteende och lek Bilder och filmer Burar och tillbehör Finkar Hälsa och skötsel Kakaduor Köpes, säljes, omplaceras Foder för alla fågelgrupper Minneslunden OT - Off Topic Om Sajten och iFokus Papegojor Presentationer parakiter Övriga fågelarter Hönsfåglar
Hälsa och skötsel

Teflonvarning!

2011-07-13 12:59 #0 av: dolfen

Utdrag ur en tidningsartikel:

"Teflon är giftigt. När vi steker mat i höga temperaturer bildas det ett os som är direkt dödligt för smågnagare, men framförallt för fåglar,"

"När de andas in giftet får djuren svårighet att andas, och det kan uppstå lungblödningar."

"...ska man inte vara orolig för att ha sina djur i köket om man har koll på spisen och inte steker ovanligt länge. Värmen måste vara väldigt hög innan giftet i teflonpannorna löses upp."

(Jag har inte googlat än och sett om det finns info om detta på nätet.)

Anmäl
2011-07-14 15:39 #1 av: dolfen

Detta verkar tydligen vara känt här?

För mig var det i alla fall en nyhet som gav mig en tankeställare.

Anmäl
2011-07-14 23:34 #2 av: Sweelin

#1 Nja sådär! Jag har hört lite om det och att det inte är bra med fåglar i sina kök, men vet lite mer detaljerat varför nu ^^

Tack för upplysningen!

Anmäl
2011-07-19 14:26 #3 av: dolfen

Faror för lösa fåglar i kök är exempelvis varma plattor, varma kastruller, vassa knivar, för fågeln onyttiga matvaror med mera.

Anmäl
2012-09-02 19:10 #4 av: [Emma--]

Så om man inte steker ovanligt länge och låter fåglarna vara i ett annat rum så ska det inte vara någon fara att fortsätta använda teflon?

Medarbetare på devon rex ifokus & katter ifokus

Anmäl
2012-09-02 19:17 #5 av: dolfen

#4 - Ja. Så har jag uppfattat det.
Men eftersom jag inte vill chansa, har jag köpt stekpannor utan teflon. Glad

Anmäl
2012-09-02 19:24 #6 av: [Emma--]

Okej. Synd bara att teflon är så smidigt att använda :P men blir väl att använda dom andra mer istället för säkerhets skull.

Men när jag får hit mina fåglar så är det tänkt att dom ska bo i rummet där nästan alla djuren bor. Så är en bit från köket.

Anmäl
2012-09-02 20:38 #7 av: MimmiH

Fåglar har mycket känsligare andningsorgan än andra djur. Därför ska man inte använda teflon alls om man har fåglar även om de finns i ett annat rum.

Anmäl
2012-09-02 20:56 #8 av: [Emma--]

Ok tack för svar :) då blir det fram med dom andra istället. :) inte svårare än så.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.