Annons:
Etikettparakiter
Läst 1437 ggr
MikeThePike
2018-10-21 14:15

Minsta bur för Grönkindad?

Hej! Jag undrar vad minsta buren för en Grönkindad är? Hittar flera som säger minsta måtten är 120x70x80. Medans andra säger 80x50x80 är tillräckligt. Vilken ska jag lita på? Ja större är alltid bättre men just nu har jag inte plats tills större. Så därför undrar jag!

Köpte nyligen https://www.undulatshopen.se/burar-och-tillbehor/fagelbur/primo-60-open-empire.html och då är frågan räcker detta för Grönkindad? Om inte så kommer jag kika på andra fåglar som kan passa så gärna tips på roliga små flygvänner <3

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-21 14:30
#1

Hej!

Efter att ha googlat runt lite så har jag fått fram att en Green-Cheeked Conure/Grönkindad parakit (vilket är det jag antar att du menar) blir ca 25-26 cm.

 Detta innebär att enligt L80 (tillåtna burmåtten) så hamnar den mellan två burstorlekar. Om den stannar på max 25 cm så får du ha den i en bur som är 90x50x60 cm (Längd x bredd/djup x höjd). Om den i stället blir 26 cm så måste du ha en bur på 120x52x80 cm. 

Detta innebär alltså att oavsett så är din bur för liten. 

I den buren kan du ha fåglar som max blir 20 cm långa (inklusive stjärtfjädrarna då alltså). ex. på arter är undulater, dvärgpapegojor, olika finkar, kanariefåglar osv. 

Lycka till med ditt fågelköp 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

MikeThePike
2018-10-21 21:08
#2

Tack för ditt svar <3 Men då ska jag nog kika på att skaffa fler undulater. t.o.m funderade på Diamant Duvor men det blir nog när jag och min partner flyttar ihop i en mycket större lägenhet  (Vi älskar duvor haha).

Upp till toppen
Annons: