Annons:
Etiketterpapegojorartikel
Läst 6486 ggr
JohannaN
9/9/15, 4:35 PM

Intervju med Carina Rockhammar om friflygning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Då är det dags för ytterligare en intervju angående friflygning och denna gången är det med en kvinna vid namn Carina Rockhammar som är super duktig på friflygning av sina aror. Alla bilderna ni ser är från hennes friflygningar hemma i Norge. Tänk på det allihopa som det skrevs om i den förra artikeln så är friflygning ingen dans på rosor då det finns många risker i det hela och man bör ta kontakt med dom som är duktiga på det hela vilket man gör genom att vända sig till fågelföreningarna runt om i vårat avlånga land eller kanske till och med ta kontakt med Chris Biro som det nämns om här i artikeln. Här kan ni läsa mer om det hela..................

Vad kan du berätta om dig själv ??
Heter Carina Rockhammar , 49 år gammal och har bott i Norge i 23 år. Jag har 7 aror ,5 som fri flyger ,2 som är under träning. Har praktisert i 5 år med fri flygning och har varit 3 gånger i U.S för att lära av den bästa i sporten Chris Biro.
Har också mött hans andra duktiga elever East och West Wings Freeflight Club. Själv har jag Arctic Wings Freeflight Club alla clubbarna har mycke kontakt och vi stöttar upp varandra i roliga och svåra saker. Chris är med oss självklart.
 
Varför friflygning, vad är det bra för och hur länge har detta utövats av fågelfolket??
Sv: Chris började utveckla en metod 1992 då hans kakdua varje dag rymde på morgonen ,men kom hem på kvällen. Att fåglar har vingar….det är för att de är skapta för att flyga….inte sitta i en bur.

Vilka arter av fåglar utövas friflygning med och finns det arter som absolut inte går att friflyga??
Sv: De flesta fåglar går att flyga ,men några anpassar ju bättre till FF (fri flygning) än andra. Jag kan bara svara för meg här i Norge och mina vänner i U.S vi alla har stora ,skrikiga och färgstarka fåglar till FF (fri flygning). Men min tränare har många andra arter på ”liberty” (frihet) runt sitt hus. Jag skulle aldrig anbefalla att FF (fri flygning) en grå Jako i min dal. 
Här har jag mycke rovfågel och på våren är de många rovfågelungar som inte har lärt vad de ska jaga på så då kommer det en del attacker. Har också mycke aggresiva måsar här ,speciellt när dom häckar. Har sett en av mina aror blivit jagad av 11 måsar , men han dyker ned bland träden så dom har ingen chans.

Hur skall papegojfolket gå tillväga för att till slut kunna friflyga sina fåglar??
Sv: För meg finns det bara en att lära riktig från och det är min tränare Chris Biro. Här är hans hemsida www.LibertyWings.com . Han jobbar nu med ett projekt att få ut Scarlet (ljusröda) aror i det vilda i Honduras så han är borta mycke. Han har ”Skype-klasser” Något jag anbefaller alla som vill lära riktigt.

Finns det någonstans papegojägare kan vända sig om dom vill lära sina fåglar friflygning?? Några bra tränare eller liknande??
Sv: se över.

Är det bara att släppa sin fågel utanför och låta dom flyga hur dom vill ??
Sv: Om du är en seriös FFare (fri flygning) och har fått riktig träning vet man att man inte bara släpper ut sina fåglar i hagen och åker till affären för att handla. Det har inget med FF (fri flygning) att göra det kallas ”liberty” (frihet). Ingen av oss serösa FF har våra FF-fåglar på ”liberty” utan uppsikt och aldrig länge.
Vi andvänder tid och energi på att se dem FF:a med oss på olika områden. Vi alla älskar att fota så det är ju bara en hobby i seg själv att få fina bilder. Men kul har vi! 

**Finns det några risker att friflyga sina fåglar??
**Sv: Några svar har du fått ,men jag vill tillägga at JA det är det. Man kan aldrig veta om det kommer en lågt flygande helikopter eller att vindarna var mycke starkare högt upp i luften och fågeln inte orkar stå emot. (detta händer nästan aldrig ,men har vart med om det i U.S). Jag har stor respekt för el ,tåg ledningar. Överaskande åska var jag med om, tack och lov kom dom in just precis när haglet föll hårt i backen.

Vad finns det att berätta i övrigt om just friflyga sina fåglar??
Sv: Ååååh! Jag älskar se mina fåglar i luften! Det är som en drog av lycka för meg. Mitt liv så betyder det allt. Efter mycke träning se din fågel gjöra akrobatik av glädje ,att se dom flyga tilsammans och komma in trötta och glada. At se den äldre fågel visa nden unga vägen ut och runt.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Upp till toppen
Annons: