Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 524 ggr
Djur1
2019-10-20 11:36

Nybörjar fågel

Jag vill ha en fågel som inte är flockdjur och som inte blir så gammal. Jag är skilsmässobarn och är 10år och det är jag, mamma och lillasyster som kommer ta hand om fågeln. Mamma har haft fågel innan men vi vet inte vilken ras som passar så skriv jätte gärna vilken fågel som passar till det jag beskrivit. Jag vill ha en hyfsat kelig.

Annons:
Maleficum
2019-10-20 15:54
#1

De flesta fåglar lever i flock eller i par och är väldigt sociala. Speciellt om man vill ha en "kelig" fågel.

Absolut bäst är att alltid ha minst två fåglar av samma art tillsammans.

Vad har din mamma haft för fåglar innan? Och vart går gränsen för att fågeln inte ska bli så gammal? Och en sak att tänka på är att alla individer (hur mycket man än tränar och försöker) blir aldrig super "keliga" och tama.

Många tittar nästan direkt mot papegojor när man vill ha en kelig och social fågel men själv skulle jag rekommendera skrattduva! Dem blir ofta tama och vill vara med. Skräpar inte supermycket då dem inte skalar frön utan äter dem hela. Är förhållandevis lugna och är inte lika krävande som papegojor (och det gör inte lika ont om de blir sura och vill nypas, dessutom kan de inte förstöra lika mycket som en papegojnäbb kan). Är dessutom ganska orädda så funkar ofta bra (under uppsikt) med barn.

Honor låter inte speciellt mycket, hanar låter inte så högt (stör inte grannar) men kan vara ganska ihärdiga med sitt hoande.

Dem lever ungefär 10-15 år men det finns dem som blivit äldre (hade en som blev 18+ år).

Har man då två kommer de ha sällskap av varandra den tid man inte är hemma men de kommer ändå gärna att vara med sina människor i allt dem gör (mina gilla att sitta på datorskärmen och kika på vad man gjorde när man satt vid datorn eller var med inne i köket när man skulle fixa mat och låg gärna och sov i sängen bredvid ens huvud eller sitta och sova i handen när man såg på film).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: