Annons:
Etikettfinkar
Läst 718 ggr
MontEverest
2019-08-31 10:29

Finkar högljudda??

Börjat intressera mig lite för finkar och andra liknande fåglar…dock vet jag inte så mkt om de eftersom de aldrig fångat mitt intresse förut och att jag aldrig haft sådana…

Risfåglar e de enda som jag velat ha tidigare…men nu känns det som jag skulle kunna ha fler andra sorter..men vet knappt vad som finns där ute för finksorter, 

undrar även om vissa finkar e så pass högljudda att de kan störa grannar eftersom jag bor i lägenhet?? Vill dock gärna att de har lite djungelljud för sig sång osv..dock e jag inte så förtjust i kanariesång av vad jag hört från youtube…mer djungelljud :)

Gärna lite tips på vackra sångfåglar !Gärna fredliga som kan vara med andra finkar…Vill läsa om allt!!

Måste man ge alla finksorter insekter??? Måste man ge levande?

Annons:
Maleficum
2019-08-31 14:57
#1

Kanariefåglar (speciellt sångkanarier) kan sjunga riktigt högt (och öronbedövande) så i lyhörd lägenhet kan de säkerligen höras in till grannarna (men samtidigt kan ju utomhus fåglar höras in ganska bra dem också ;)).

Alla finkar behöver inte insekter utan det är främst insektsätande finkar (har ofta riktigt smal näbb) som behöver det men sen kan ju en del andra arter tacka ja till insekter ibland dem också (tex älskar mina kanariefåglar bladlöss!).

Själv har jag en förkärlek till Zebrafinkar men de har ju sitt speciella tutande ljud en del kan tycka är irriterande. Gouldsamadiner är supervackra och väldigt tysta i sin sång så de ger ett behagligt bakgrundsljud som inte stör (om man tex vill se på tv eller så).

Sävastrilder har också en ganska trevlig lite dovare sång.

För övrigt har jag ingen personlig erfarenhet av övriga finkar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MontEverest
2019-08-31 15:19
#2

Tack för svar!

Ja sångkanarier vill jag inte ha…

Ja insektätande finkar vill jag nog inte ha heller..dock kanske man kan ge nått torrt tillskott av insekter till andra finkar ibland som ej är helt insektätande.

Zebrafinkar är väldigt söta men är osäker om man vill höra detta tutande hela tiden, men kanske beror på hur många man har..har ju hört ljudet i zoo butiker men då är de så många. om man har färre kanske de inte tutar hela tiden? Eller e de som undulater som låter så gott som jämt.

Gouldsamadin har jag hört inte är ngn nybörjar fågel vet ej varför?? Annars e de väldigt fina!

Ska kolla lite på sävastrilder …

Har sett fjärilsrinkar sååå fina men vet inget om de…

Maleficum
2019-08-31 17:56
#3

Zebrafinkar brukar gilla att prata, men blir inte så överväldigande med bara några få (sen kan de ju tuta rejält om man triggar dem). Själv tycker jag det är supermysigt (men så var Zebrafinkar mina första fåglar också) men kan förstå att andra kan bli galna på ljudet!

Har väl aldrig fått känslan av att Gouldsamadiner ska vara speciellt mycket svårare än tex Kanariefåglar att ha. Mitt ex mamma skaffa såna plus Sävastrilder (och fick några Zebror av mig) efter att hennes marsvin dog (hon hade aldrig haft fåglar tidigare men blev sugen eftersom jag hade fåglar) och hennes häckade utan problem senare. Jag fick isåfall känslan av att Sävastrilderna skulle vara mer känsliga.

Det enda jag kan tänka mig är att Gouldsamadiner precis som Kanariefåglar har lite högre känslighet för luftsäckskvalster än vad de flesta andra finkar har.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MontEverest
2019-08-31 18:20
#4

jo de låter sött ändå zebrorna så om man bara hade 2 såna kanske i gruppen i såna fall?

jobbigt att de lättare får kvalster…inte så kul…får fundera på gouldisar

Upp till toppen
Annons: