Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 902 ggr
AnnikaS76
2019-07-22 11:04

Goja ändrat beteende.

Hej behöver lite hjälp. Jag har en omplacerings Timneh Jako som är 7 år, hon har bott hos mig i två. Hon var tyst och försiktig i början men med träning så blev hon en jättetrevlig goja som lärde sig prata och vissla snuttar av allt möjligt. Jag har 4 omplacering nymfer oxå och dem har det funkat toppenbra med hela tiden. Aldrig varit några problem, tills för någon månad sedan, mars närmare bestämt. Pippi, som hon heter, började mota och domdera med de små, hänga dem i näbben i stjärtfjädrarna och mig har hon bitit två ggr. Jag undrar om hon kanske är en hane egentligen och blivit hormonell men varför har det inte isof visat tidigare? Hon är inte handtam men kommer och sitter på axeln och så på ena villkor. Hon är alltid lös med de andra, utom på nätterna då de får vara i sina respektive burar. Jag har lockat in henne i sin bur med godis och det har alltid funkat. Nu skriker och morrar hon som en galning varje kväll och gör utfall. Vad kan ha hänt? Inget här hemma är förändrat mer än hon. Kan hon ha blivit sjuk? Jag är så förtvivlad över att jag inte förstår vad som hänt. Nu har hon fått vara inne i sin bur i 3 dagar, jag har bytt ut leksaker till henne och suttit med henne men hon bara skriker 😢

Annons:
nickilou
2019-07-22 22:47
#1

Om du inte känner sig säker med henne runt dina nymfer så kanske du borde ha dem ute samtidigt just nu när hon visar detta beteendet. Men ändå släpp ut henne, för annars så försämrar du eran relation ännu mer skulle jag säga.

Det är svårt att säga då det kan vara svårt att lära känna igenom fåglarnas kroppsspråk, du kan alltid lära sig mer om kroppsspråket för att kunna sätta ihop bitarna för vad problemet kan vara. Annars är min gissning att häcknings hormonerna är på gång kanske?

nickilou
2019-07-22 22:50
#2

denna är ett bra inlägg från en tidigare kollega jag jobbade med, hon är riktigt duktigt med fåglar och beteende och träning så kanske hennes artikel kan hjälpa dig. 

https://www.djursmart.se/2016/08/19/hjalp-min-papegoja-ar-dominanthormonellkonsmogenterritoriellelak-och-biter-mig-vad-ska-jag-gora/

Chinesecrestedlover
2019-07-23 01:44
#3

Tråkigt att höra att du fått problem med din vän😕. 

Mitt första tips är lås inte in henne i buren! Det kommer bara försämra allt i eran relation och riskerar även att trigga igång att hon börjar plocka sig (vilket jag kan säga inte är roligt att behöva kämpa med för att få stopp på, min goja har tyvärr plockat sig p.g.a. en period då jag hade mindre tid för hen än vanligt; hjärtskärande att se sin goja skada sig sjäkv kan jag säga💔).  

Dessa personer har en hel del bra tips kring gojor, gojors beteende m.m. du kanske kan hitta någonting där som ger dig tillräckligt med information för att lättare kunna läsa av situationen och vad som kan ha gjort att hen förändrat sitt beteende.

https://www.youtube.com/user/MARLENEMCCOHEN/videos

https://www.youtube.com/user/BirdTricks/videos 

Lycka till och hoppas du och gojan hittar tillbaka till varandra igen och att eran vardag kan återgå till en vardag då ni umgås med varandra. Jag reagerar dock på att du skriver att hen inte är speciellt tam och du har haft hen två år, det låter som att ni behöver jobba mer på er relation och kanske kan du lära hen trix och annat för att aktivera hen och bygga på er relation?

Grå jakos (båda arterna) är ju dessutom några av de mest intelligenta papegojarterna som finns (och tyvärr några av de arter som har lättast för att börja plocka sig) och jag skulle därför rekommendera att du snarast försöker hitta en vän till hen så hen slipper vara ensam (de andra fåglarna räknas inte då de inte är av samma art = de pratar inte samma språk osv.). Jag försöker hitta en vän till min goja och har gjort ända sedan jag tog över hen (i september 2018) men det är inte det lättaste att hitta en passande goja, så jag skulle rekommendera att du börjar leta direkt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: