Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1260 ggr
Sasha W
2019-03-09 15:06

hur är det att äga fåglar?

Jag är en tjej på 15 år som vill lära mig mer om de olika djur som folk har. Jag vill just nu lära mig om burfårglar. Till exempel vilken mat dom får, vilka burar dom ska ha och hur stora, inredning, skötsel, rutiner, ALLT om att äga burfårgel helt enkelt.

Annons:
Emptymoment
2019-03-09 17:48
#1

Det låter MYCKET 😂Oavsett fågel. Jag har inte haft en fågel i hemmet sedan jag var 7-8 kanske, så jag kan inte ge dig ett bra svar på all det praktiska. Men var beredd på att dem låter. Vare sig du vill eller inte 🤐

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Maleficum
2019-03-09 21:22
#2

Beror mycket på typ av fågel, vissa kräver lite mindre och vissa kräver massor både i tid och utrymme.

Med bur är större alltid bättre, hellre långa burar än höga burar. Länk till info om minsta tillåtna bur mått för olika fåglar: https://www.papegojforening.se/burmatt---l80.html

Vad dem äter är också helt art beroende, tex så äter ju insektsätande fåglar främst insekter och fruktätare främst frukt och fröätare främst frön (många gånger finns artanpassad pellets man kan ge som bas) men de måste såklart ha variation och diverse tillskott.

Inredning är återigen art relaterat, papegojor och andra mer lekfulla fåglar vill ha leksaker och aktiveringsleksaker i högre utsträckning än tex finkar som vill ha extra bra flygmöjligheter (dock ska det ju finnas flygmöjligheter för alla arter och gärna mycket utanför buren om man inte har ordentligt stor voljär för det) och gillar mycket pinnar att hoppa emellan.

En del fåglar låter massor, andra låter mindre, en del låter nästan hela tiden och andra låter mer tillfälligt. Alla behöver daglig tillsyn och rent vatten (både att dricka och bada i, vissa arter kräver sandbad istället) och fräsch mat (vid frön måste fröskal avlägsnas så fåglarna kommer åt), umgänge (de flesta arter bör vara minst två från start och många vill utöver det även ha mycket umgänge med oss människor, ensam fågel behöver i princip vårt umgänge dygnet runt då de flesta arter vi har som sällskap är extremt sociala djur). Buren behöver städas (hur ofta beror på storlek, art och mängd fåglar man har, mindre bur kan behöva städas dagligen).

Tex papegojor är riktigt bra på att förstöra saker i hemmet då de vill utforska och busa. De flesta fåglar skräpar en hel del men vissa är värre än andra (tex fröskal, fjädrar vid ruggning, massa bajs i diverse konsistenser, allt från fasta kluttar till rinnig "sprutlackering", beroende på art och bajset kommer ofta!).

Har själv haft diverse olika fåglar genom åren men just nu har jag enbart kanariefåglar. Dem är relativt "enkla". Daglig skötsel består av vattenbyte (diskning av koppar och bad) och påfyllnad/byte av foder (eventuellt byte av foderkoppar/tråg om de blivit skitiga), ge grönt, se till att alla är friska och pigga. Till hanarna (som är fyra stycken) byter jag bottenpappret varje eller varannan dag då det fort blir skitigt medan honan (som bor själv i lika stor bur) kan jag byta lite mer sällan (men är enkelt att byta i dem burar dem bor i så ofta gör jag i båda burarna samtidigt). När jag kommit "igenom" en tidning (brukar ha tidning på botten, tar bort klamrarna och då är det enkelt att bara ta bort översta sidorna vid rengöring) så gör jag en lite mer grundlig städning (dammsuga bort fröskal och annat från botten och torka av).

Under varma årstiden flyttar dem ut i en större bur/voljär ute och då passar jag på att storrengöra inne burarna och spreja med virkon (gör även den större rengöringen av burarna om vi tex ska åka till landet då fåglarna ändå måste flyttas ut ur dem).

Brukar ha torv eller liknande i uteburens botten så då blir rengöringen lite annat (buren är även större och blir inte lika fort skitig) så då blir det lite andra städrutiner men vatten och foderrutiner är densamma.

Ingen av mina nuvarande kanarier är speciellt tama (kommit hit sjuka som räddningar) så dem vill helst inte att jag hänger för mycket nära och runt buren så blir inte så mycket "social" tid jag lägger på dem (något som mina tidigare fåglar däremot krävde massor av så de "tog" mer tid dagligen, speciellt några individer av mina skrattduvor som skulle vara med hela tiden på allt jag gjorde).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: