Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 1258 ggr
Chinesecrestedlover
1/27/19, 10:04 PM

Större grenar/små träd-till lekträd för goja?

Hej!

Bor i lägenhet och trots min uteplats så har jag tyvärr inga härliga fruktträd eller så som jag kan ta grenar ifrån. 

Var tusan hittar jag säkra grenar att bygga saker till gojan av…kan ju inte bara knata in på någons tomt och sno liksom, haha🤪? 

Bor inte nära någon skog och vet inte om jag skulle lyckas identifiera rätt träd även om jag gjorde det. Har inte körkort heller så att ta sig till en skog och släpa hem ett träd…lär bli aningens krångligt. 

Vill så gärna göra någon slags härlig lekpark till gojan i form av ett träd med diverse grenar i olika tjocklek…slänga dit ett gäng leksaker och låta hen busa runt…

Jag har planerat hur jag vill göra själva foten för att trädet ska hållas upprätt osv…men jag vet inte hur jag ska lyckas få tag på ett mindre träd/större gren…skulle även vilja ha bättre variation på grenarna i buren, de jag har nu känns för likartade. 

Hur har ni byggt era träd förresten? 

Någon som har någon slags lekpark (inte byggd av ett träd då utan ex. av virke eller så)?  

Typ. något sånt här eller kanske i trä, visa gärna bilder på era kreationer så jag får lite inspiration.

https://farm8.staticflickr.com/7023/6436227031_dffaf77027_z.jpg

Sett att en del har stora nät av rep för gojorna att leka på upphängda i taket ex. någon som har något sånt? Var kan man hitta nät eller hur kan man göra ett själv? Jag har bara sett väldigt dyra nät…känns så där kul att lägga ner en halv förmögenhet på endast själva nätet, lägger hellre mer på leksakerna man kan fästa i nätet eller så…om det går då (annars får det väl kosta, haha). Kan de råka fastna eller skada sig på ett sånt nät på något sätt? 

Tänker på något liknande detta:  

https://i.pinimg.com/474x/53/66/61/536661a06b6825ae1744a0a12b3d13f8--animal-articles-parrot-bird.jpg

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. känns som jag har gjort ett liknande inlägg tidigare🤔…men kan inte hitta det och det var i så fall länge sedan…så hoppas det inte gör något om det råkar bli dubletter. ds.

Annons:
zickan
1/28/19, 1:37 AM
#1

Jag har samma dilemma. Men facebook är en guldgruva. Brukar lägga ut på min egen sidan och kolla av om nån har träd de skall kapa ner eller kan kapa av lite åt mig. Eller om det är nån med egen skog som tillåter mig att ta en del. 
Nu har jag haft rejäl lyx i ett par månader då de har varit runt i stan och rensat sly/träd. Bara lämnat efter sig tills nästa gäng kommit och hämtat upp. Frågade en gång om jag kunde ta ett par grenar. Var inga problem alls bara jag inte slängde dom hur som sedan. Utan isf lade dom på kompost eller återbruket. 
Ännu bara satt ihop olika mer träd ställningar för att kunna klättra. Som sitt ställning ungefär

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mitchan
1/28/19, 1:08 PM
#2

Jag har iofs tur och bor med massor av rönn, asp och björk på tomten och stora äppelträd jag får ta grenar av hos min farmor en kort promenad bort, samt praktiskt taget omringad av skog så att jag kan gå ut när det har blåst för att hitta stora grenar som brutits av och trillat ner - efter stormen runt nyår släpade jag hem ca 20kg tall tex - så på trädfronten har jag inte mycket tips… Kanske att du har någon stor tall i närheten som släpper ner några grenar efter det har blåst också? Brukar se stora tallgrenar i diket även i stan efter att det har småstormat lite, men då får man ju se till att ha extra tur och hitta någonstans utan allt för mycket trafik, med tanke på avgaser osv… 
Här är min favorit-tallgren, skruvade en krok i ena änden och hängde upp den i taket haha - den känns större i verkligheten än den ser ut att vara på bild…
https://66.media.tumblr.com/d3a5a9143ad74e0a96633684653bbdae/tumblr_plww09SJl21rl1i1c_1280.jpg

Klätternät har jag iallafall en del av, så där kanske jag kan hjälpa lite mer! 
Det som syns i bild här nedan köpte jag för ett par år sen från Zoosajten för runt 400kr, det låter helt galet dyrt nu i efterhand haha, men det har åtminstone hållt i säkert 4-5 år innan dom började förstöra det… :) (som du ser på bilden börjar det dock bli dags att byta ut nu haha) 
https://66.media.tumblr.com/765c387fb8a9fb3f40710dcc67194727/tumblr_plww0bn1E41rl1i1c_1280.jpg

Mycket mer prisvärt var det här nätet, som jag köpte på Scarlett's parrot essentials i somras för bara £27, så runt 300kr. Det är större, tjockare, och väldigt mycket snyggare dessutom ;) Gillar den "stilen" på repnät mycket mer! Scarlett's parrot essentials är i övrigt en galet bra och superbillig butik, dock kostar frakten till Sverige alltid £26, så jag kör bara stora beställningar därifrån så leveranskostnaden blir mer värt det!
https://66.media.tumblr.com/2c0eea1c3cc3c3a48f88162d8d21cd13/tumblr_pm1havEIfX1rl1i1c_1280.jpg

Här finns en bra beskrivning på hur man kan göra egna nät liknande zoosajten-nätet annars, tex med sisalrep från Jula eller så, 
https://www.craftster.org/forum/index.php?topic=310382.0

Chinesecrestedlover
1/28/19, 1:33 PM
#3

#1 Hmm…ok får hålla utkik efter folk som ska klippa sina träd och kanske kasta ut en annons eller så också då.  

Det mest frustrerande är att jag ju egentligen bor ganska "lantligt" (mer än jag gjorde tidigare)…men skillnaden är att jag fram tills jag flyttade (till lägenhet) för några år sedan bodde i villa med två rejäla äppelträd på tomten…buhu, saknar mina (eller ja mina föräldrars då) träd. Nu känner jag att det var en rejäl lyx, då var det självklart att jag kunde gå ut och kapa av grenar till ex. kaninerna när som helst. 

#2 Åh…va avundsjuk jag blir, låter ju kanonbra. Jag fattade verkligen inte hur bra jag hade det med två rejäla äppelträd på tomten tidigare. Efter att ha flyttat och skaffat smådjur (som gillar att gnaga) och sen gojan så har jag dock insett att det vore rätt finfint med egna träd. Har köpt (ja, du läste rätt🤪, haha) pinnar dyrt i zoobutiken vid många tillfällen sedan mina små gnagarvänner kom in i bilden…för de vill ju gnaga…det svider i plånboken😂 att behöva betala för en ynka liten pinne kan jag säga (speciellt när man är van att kunna ta hur mycket man vill helt gratis) men vad gör man inte för sina små. 

Trodde barrträd inte skulle användas…eller är det bara gran🤔? Väldigt fint du gjort med din tallgren hur som helst. 

Tack för klätternäts-tipsen! Gillar de lite tjockare varianterna jag också. Kanon med en tutorial också…om jag nu orkar sitta och knyta i ett halvår (lär kanske inte ta ett halvår…men ett bra tag då jag tyvärr lätt får ont i mina händer när jag gör "pyssliga" saker), haha. Ska kolla in "shoppen" du tipsade om också, den hade jag inte hört talas om innan. 

Hade bara hittat dessa nät innan och de är ju superfina men kanske i lite dyraste laget kan jag tycka. 

https://zookompaniet.se/produkt/fagelnat-m-kort-90x90cm/ 

https://zookompaniet.se/produkt/fagelnat-m-90x180cm/

Det finns ännu större (och dyrare då såklart) nät där också.

MontEverest
1/28/19, 1:34 PM
#4

Har hört att man helst inte ska ha rep till fåglar men det kanske bara är bomullsrep? Att de kan fastna??

MontEverest
1/28/19, 1:34 PM
#5

Har hört att man helst inte ska ha rep till fåglar men det kanske bara är bomullsrep? Att de kan fastna??

Chinesecrestedlover
1/28/19, 1:40 PM
#6

#4 och #5 Ja, jag har också hört diverse skräckhistorier om rep men då framförallt om rep med massor med långa fransar på (att fastna i), långa rep (att råka strypa sig med/hänga sig i) eller att de får massa bomullsfibrer i krävan och blir sjuka/dör. Jag har inte vågat ge min goja några rep i buren av dessa anledningar (utom några korta stumpar och dylikt av naturligt rep, ej bomull)…men jag vet egentligen inte om jag bara är "harig" eller om det faktiskt är så farligt som skräckhistorierna säger. Om jag skaffar eller tillverkar ett klätternät så är tanken att det ska placeras utanför buren och därmed kommer gojan endast ha tillgång till det när jag är med och kan hålla koll.

Annons:
Mitchan
1/28/19, 2:02 PM
#7

#3 Tallgrenar är helt ok! Lite osäker på tallVIRKE dock då det går att hitta lite terpentin i stammen, men själva grenarna är ofarliga - däremot bör man kanske låta dom ligga på tork nån vecka innan man ger dom till fåglarna ifall det finns lite kåda som måste torka först, kanske inte är kul att kleta i fjädrarna osv. 
90x180-repnätet från zookompaniet verkar vara väldigt snarlikt det här från Scarlett's parrot essentials, förutom att det från zookompaniet kostar mer än tre gånger så mycket som det från Scarlett's…. 
https://www.scarlettsparrotessentials.co.uk/large-bird-cargo-net 😂
Som sagt lite hög frakt från Scarlett's om man bara ska köpa en sak, men beställer man fler grejer (och det finns jättemycket kul grejer där!) så blir det supervärt! 
Finns även lite mindre likadana repnät på Scarlett's, mitt är "medium" som sagt för ca 300kr :) 

Och ja, #4 - det är bomullsrep som inte är särskilt bra, både för att det lätt fastnar bomullsfiber i krävan om dom tuggar på det, och för att de mjuka bomullsfransarna är väldigt lätta att fastna i. Fransarna/tofsarna på tex repnätet från Scarlett's parrot essentials är snarare som hårda, sträva grässtrån - dessa "fransar" kan ju inte knytas och viras på samma sätt som tex mjukt bomulls"garn": 
https://66.media.tumblr.com/0d9d53926fb99cfb63530032ea159f50/tumblr_pagysmcYlw1sppe1to1_1280.jpg

Chinesecrestedlover
1/28/19, 2:54 PM
#8

#7 Ok, då vet jag det då, haha. Trodde barrträd var big No. Ja, det nätet du tipsade om var ju liiite billigare så kommer kolla in den sidan helt klart. 

Tråkigt att de flesta leksaker görs med just rep av bomull (när det är något rep i leksakerna). Har hittat massor med roliga saker men inte vågat köpa just p.g.a. repet…man kanske kan byta rep men det känns ju lite surt att behöva ta isär leksakerna innan man kan ge de till sin vän (fågelleksaker är ju inte precis billiga så man skulle ju kunna tycka att de då i alla fall ska vara säkra).

Billy the parakeet
2/4/19, 10:57 PM
#9

jag köpte ett nät som var 60x60cm på ebay för 50-60kr men har inte fått hem det än, får se om jag kommer använda de, annars blir det väll till sommaren när jag skaffar conuer för de är lite mer aktiva än bourkes parakiter men aja. 

Jag har blivit körd av mamma till en skog nära stranden där jag hittade ett fallet träd i perfekt storlek att få in i bilen, så vi tog hem det och skrubbade av det med etika och sedan när etikan fått jobba några minuter ställde jag trädet i duschen och sköljde av det noga och lät det torka. 

Jag tänkte göra ett stående träd av det men pappa kom med iden att lägga det på toppen av buren, så de gjorde jag (har en ganska stor bur) om du vill så kan du skriva ett pm så skickar jag bild (har ingen bild nu på datorn men kan fixa. :)

Upp till toppen
Annons: