Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 414 ggr
Chinesecrestedlover
2019-01-16 21:22

Resebur/Extrabur/Akutbur...tips/tankar/hur gör ni?

Hej!

Jag har börjat fundera lite (igen…tänkt på detta förut men kom då inte riktigt fram till en bra lösning) kring vad som kan fungera som tillfällig bur vid ex. resa eller om jag skulle behöva lämna gojan hos någon annan tillfälligt eller så. Att ta med buren som hen bor i finns liksom inte på kartan (otymplig, tung och jag har inte körkort…så totalt omöjligt helt enkelt). 

Min goja är inte så stor (vitbukspapegoja)…men har rätt kraftig näbb så det kan ju antagligen inte vara en bur av allt för tunt material. Helst skulle jag vilja hitta någonting hopfällbart som typ. denna https://www.zooplus.se/shop/fagel/fagelburar_voljarer/kanariefaglar_finkar/ovrigt_kanariefaglar/305735 men kraftigare antar jag (bottenbrickan är ju inte så stabil liksom, rätt tunn plast som i alla fall mina råttor gnagt stora hål i så tror inte att det skulle vara svårt för gojan att göra detsamma) och den är ju dessutom för liten enligt L80 …men är öppen för andra förslag också (så länge den inte är för stor och otymplig att få med sig). 

Hur gör ni om ni måste ha med er gojan/gojorna (jag hoppas ju på att hitta en kompis till min så det kommer ju förhoppningsvis röra sig om två vitbukar i framtiden) under en lite längre period än typ. bara åka till veterinären, alltså om ni ex. ska vara borta över en helg eller något sånt? 

Jag funderar på hur jag ska lösa det om min hyresvärd ex. bestämmer sig för att det ska målas om eller nåt, måste ju ha någon lösning för att utrymma lägenheten på känsliga fåglar då liksom. 

De burar jag hittat är antingen som den jag länkade till ovan för veka (antar jag i alla fall) eller för små (vilket den jag länkade till ju också är). Enligt L80  så ska vitbukar ha 90 cm lång x ca 46-50  bred/djup (ca med tanke på fåglarnas längd x2 då) och 60 cm hög bur. 

Har även funderat på en mer "permanent" extra/tillfällig bur som det ex. skulle kunna fungera att ha hos föräldrarna (om jag kan få det fågelsäkert där då…vilket inte är det lättaste, teflon och ljus så långt ögat kan nå…men i alla fall, haha😉). 

Lite samma tanke som med den hopfällbara buren men som inte behöver gå att fälla ihop/skruva isär/ta med sig lika lätt helt enkelt. 

Tanken var först att ha någon typ av "ställning/träd" bara…men sedan började jag fundera och kom fram till att det kan ju vara bra att kunna stänga in gojan/gojorna om det skulle behövas. 

Att förvara en megastor fågelbur där lär dock inte vara världens populäraste idé så…förslag tack😃 De burar jag hittat som verkar stabila nog är inte lagliga…men de lagliga är i stället oftast på tok för stora (för detta specifika sammanhang då alltså) eller/och alldeles för dyra (vill inte gärna spendera en förmögenhet på en bur som kommer användas så sporadiskt som är aktuellt i detta fall)…

Denna gillade jag…men den är ju tyvärr för liten 

https://www.zooplus.se/shop/fagel/fagelburar_voljarer/parakitburar/burar/305718

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Maleficum
2019-01-16 23:19
#1

Vi har burar utplacerade lite här och var :P Har burar på landet och mina föräldrar har en bur hos sig i källaren (som har tillräckligt småttigt galler för att funka för mina finkar och brorsans goja) så behöver bara ha transportbur till dem.

Är man lite händig (eller kan få hjälp) kan man ju kanske bygga en enklare variant av träram och nät (som man skruvar ihop och på så vis även kan skruva isär) kanske?

Fast sen har väl jag iaf känt att om det rör sig om kort passning (bara några få dagar) att det funkat med en något mindre bur (som är smidigare att förflytta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zickan
2019-01-28 02:13
#2

Bästa enligt mig är att sprida ut extra burar där man brukar åka. Eller ha en hos djurvakt, eller hemma som ev djurvakt kan hämta om de har körkort. 
Hundburar är riktigt toppen. De galler burarna man kan fälla ihop. Vet inte om de går för mindre fågel. Men går ju näta in. Rätt enkelt ha med på buss/tåg. 

Jag åker en del hem till mina föräldrar. Tyvärr har jag valt mellan att lämna hemma med djurvakt som kommer och kontrollerar 2 gånger om dagen. Som min papegoja inte tål, han tål ingen mer än mig. Eller så har jag tagit med honom och han får sitta i en stor galler hund transportbur. Dock är den för liten och olaglig för arten. Skulle inte gå att ha en så stor voljär som han kräverjust nu. Även om de har stort hus så finns det ingen direkt yta en större skulle få plats. Pappa behöver komma runt med sin rullstol. 
Så det är lite pest eller kolera. Det är bara under några dagar som max och han kan va lös i huset rätt mycket. Mest nätterna jag vill ha honom inlåst. Lämnar inte ogärna sin bur frivilligt även om den står öppen. Mer folk där som rör sig och underhåller honom än hemma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: