Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1287 ggr
Chinesecrestedlover
2019-01-11 23:54

Väldigt OT men tänkte om någon har nåt tips

Hej!

Sedan igår har det uppstått ett väldigt märkligt problem för mig som jag tänkte att någon "därute" kanske har en aning om hur man kan lösa. Jag kan själv ingenting om elektricitet och liknande så jag står rätt så handfallen🤔.

I mitt sovrum (där jag i nuläget har fågelburen samt även en del av mina smådjur) så har någonting plötsligt hänt med väggströmbrytaren (alltså den som tänder/släcker taklampan). Fattar inte alls vad det kan bero på och det ställer till det rejält eftersom mina djur får en väldigt konstig dygnsrytm. 

Jag tänder lampan (vilket går finfint = alltså inget fel på själva taklampan eller så) men sedan när jag kommer tillbaka in i rummet efter oftast bara någon/några minuter så är det släkt!? Har försökt tejpa fast strömbrytaren i tänt läge men det hjälper inte alls. 

Lite desperat eftersom min goja (men även de andra djuren) får ha natt så fort jag måste ha hen i buren, lämnar lägenheten osv. 😕 Jag kan tyvärr inte flytta på fågelburen…det är extremt besvärligt att lyckas få ut den genom dörren (höll på att ge upp typ. en miljard gånger innan jag fick in den i sovrummet…så att göra om samma sak dvs. ta buren genom en dörr, är ingenting jag vill göra…om jag inte verkligen måste). 

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Det har verkligen uppstått från ingenstans detta problem. Aldrig haft denna typ av problem tidigare. 

Bor i en äldre hyresrättslägenhet… om det nu  kan ha någon betydelse för hur saker och ting fungerar. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
annia1
2019-01-12 00:01
#1

Är det så att knappen har slagits av igen fast du har den fasttejpad. I så fall har det ju blivit fel på själva knappen och den knappen får du inte göra nåt åt själv. 

Eftersom du bor i hyreslägenhet så kontakta hyresvärden så de får fixa det. 

Mitt förslag tills det är fixat att du ställer in en annan lös bordslampa. Alltså sån lampa som har sladd som du sätter i väggen.

.

Chinesecrestedlover
2019-01-12 00:36
#2

#1 Tack för svar. 

Utförde ett litet experiment nyss dvs. tände och väntade sedan i rummet för att se hur lång tid det tog för det att bli mörkt och upprepade detta några gånger. Det handlar om allt från kanske fyra sekunder till några minuter (det är verkligen inte tänt någon längre stund). Vad jag kan komma fram till så är det inte så att det tänds igen efter ett tag (inte under tiden jag utförde mitt experiment i alla fall) utan när det släckts så förblir det mörkt. 

Knappen rör inte på sig (vad jag kan märka i alla fall)…alltså den är i "tänt-läge" även fast det släcks. För att tända så måste jag trycka så de normalt skulle släckts och sedan tända igen…skumt🤔…men får ta in lite lösa lampor så länge som du skriver (#1)…

annia1
2019-01-12 00:58
#3

Ja, som du skriver så verkar det blivit glappt nånstans och då behöver det vara en elektriker som tittar på det.

Ha knappen i av läge.

.

Upp till toppen
Annons: