Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 664 ggr
Chinesecrestedlover
1/7/19, 5:15 PM

Badkar?

Hej!

Har ni några tips på "badkar/fågelbad"? Vilken modell av "badkar" (länka gärna eller visa bilder) fungerar bäst/är bäst? Gärna någon modell som gör att inte hela rummet förvandlas till sumpmark (alltså det får gärna hålla det mesta vattnet i själva badet trots "flaxig" fågel…om det nu är möjligt)😉

Min lilla tokiga goja (vitbukspapegoja) har fått för sig att det bästa är att (när hen ibland blir inspirerad av att jag ex. duschat hen - köpt en "tryckspruta" för ändamålet) hoppa ner i sin vattenskål och "flaxa runt" som en tok så buren, golvet och väggarna runt buren blir dyngsura… att bada i en liten balja/bunke eller så (på ett lämpligare ställe) alternativt i badrummet i handfatet har hen inte velat (förutom vid ett tillfälle då en bunke dög till att "flaxa lite i" i  alla fall). 

När baljan dög en stund :-) Presenning under för att skydda golvet = inte lika jobbigt att fixa efteråt som hela väggarna m.m. men skulle gärna ha något smidigare :-)

Undrar om det kan ha att göra med att hen vill "surfa" dvs. "bada" bland trädtopparna…snarare än i marknivå? Dessa gojor gillar ju att "surfa" i naturen…har dock försökt med handduk m.m. men hen valde istället att "surfa" lite i en sopsäck jag kastat blött papper i vid ett tillfälle i stället, hahaha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Pia-69
1/7/19, 5:52 PM
#1

Du kanske kan låta den ta sina bad i badrummet? Där gör det väl knappast nåt om den flaxar och sölar?🤔😉😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Chinesecrestedlover
1/7/19, 8:50 PM
#2

#1  Absolut…om hen skulle vilja det…som sagt så är det framförallt vattenskålen som lockar av någon anledning. Hen vill inte gärna bada någon annanstans 🤪

Maleficum
1/14/19, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min pappa gjorde ett badkar till min ena bur på landet av en gammal dunk (som det varit renat vatten i så inget giftigt har varit i den). Funkar super till mina kanariefåglar och passa buren bra då den har rätt stora luckor där de flesta vanliga köpebadkar är för små.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zickan
1/28/19, 2:22 AM
#4

Jag kom inte på nått bra till min större papegoja. Han avskyr att bada. Ende gången han gör det frivilligt är när man dammsuger hemma. Så numer får man stå bredvid med dammsugaren på om man tycker att han borde bada självmant 😃
Tog ett halvår att våga sig på att bada i den stora skålen. Så min stora pojke har försökt med sin lilla vattenskål bredvid maten. 
Nu har han äntligen börjat använda den stora skålen till mer än bara mjuka upp sin mat. Hade denna liggande hemma för 2 liter. Var riktigt bra som bad tills jag kan komma på något bättre. https://www.propet.se/hund/skalar/metallskalar/burskal-1

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: