Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2433 ggr
MontEverest
11/27/18, 7:50 PM

nymfkakadua vs undulat?

Vad tycker ni är positivt/negativt med nymfer o undulater…tycker ni det är stor skillnad i skötsel av nymf i jämförelse med undulat….vad kräver nymfer mer/mindre av än undulat?

Har undulater , men vill veta mer om nymfer…och om de är mkt lättare/svårare än undulater..o varför?

Annons:
MontEverest
12/24/18, 5:14 PM
#1

Kan man ha nymfer i lägenhet?? Tänker mest på ljudnivån då…

Lena129
12/29/18, 4:21 PM
#2

Nymfer skriker högt och kräver mycket aktivitet…

//

Lena

MontEverest
12/29/18, 6:38 PM
#3

Men om man jämför nymf kongopapegoja och rödbukad  papegoja, är nymfen fortfarande den mest högljudda? Funderar nämligen egentligen på en medelstor papegoja men tänkte om nymf är enklare en dessa….eller så…

Aktivitet kan jag ge..men är mest rädd för att de blir för högt för grannar, för mig spelar det ingen roll att de skriker..

Chinesecrestedlover
12/30/18, 2:18 PM
#4

Hej! 

Jag har ingen direkt erfarenhet (förutom när jag praktiserat i zoobutiker eller så) av nymfer så kan inte säga så mycket om ljudnivån…men om du egentligen vill ha en annan goja så köp inte nymfer. Dessa lite större fåglar lever länge och då är det ju väldigt viktigt att det blir rätt. 

Jag bor i lägenhet och har en Svarthuvad vitbukspapegoja (vilket väl är i ungefärlig storlek m.m. med en rödbukad). Kommer när jag hittar en lämplig goja skaffa en kompis till min och då en Rosthuvad vitbukspapegoja. 

Min erfarenhet av goja i lägenhet är inte jättestor då jag bara haft min tokstolle i några månader, men upplever det inte som ett problem hittills i alla fall (utom en dag då hen hade skrikmaraton och skrek mycket, haha…men inte ens då sa någon granne nåt). Hen skriker ibland men det är oftast korta stunder (ett eller ett par skrik) övrig tid är det visslingar och dylikt  (pussljud😃 m.m.) eller tystnad…så inte speciellt störande (tack och lov). 

Mvh/Chinesecrestedlover

MontEverest
12/30/18, 10:03 PM
#5

Hej Ja jag får ta mig en funderare….

MontEverest
12/31/18, 12:36 PM
#6

Har din goja sån fastare avföring som tex undulat har som bara går att plocka upp lätt ellerär det löst?

Annons:
Chinesecrestedlover
1/1/19, 3:42 PM
#7

#6 Vet inte hur avföringen ser ut hos en undulat riktigt (inget jag tänkt på då jag praktiserat😂) men min goja har oftast lite åt det lösare hållet (äntligen fått hen att äta mer frukt och grönt och inte bara pellets). 

Min gissning är att eftersom undulater är mer utpräglade fröätare så lär de ha en annan typ av avföring än större gojor som äter mer frukt osv. i naturen. 

Dock så gör min goja sina behov (oftast i  alla fall) på platser som är ok dvs. i buren eller då hen sitter på en av sina små ställningar osv. som är utanför buren. 

En större goja går ju liksom att få rumsren (man kan lära gojan att utföra sina behov på specifika platser) till skillnad från en undulat (en undulat gör ju sina behov lite väl ofta för att det skulle vara helt möjligt…tror jag i alla fall…men man ska ju aldrig säga aldrig, undulater är ju också smarta). Min goja behöver inte göra i från sig speciellt ofta heller = upplever inte det som ett problem. 

Hen är i nuläget dock lite envis med att göra det på en plats jag inte vill ocksåGalen dock enkelt att torka upp. Detta är dock antagligen mitt fel, haha (som så mycket annat 😉). I början när jag fick hem gojan så försökte jag bara få hen att inte göra sina behov på mig eller i sängen och sa att hen var duktig då hen gjorde det sittande på min sänggavel (såklart vänd så att det hamnade på golvet). Problemet är att hen fortfarande helst gör det sittande på sänggaveln även om jag egentligen inte vill ha det så längre, eftersom jag inte vill ha avföring på golvet (har dessutom planer på att ställa en sittbänk där vilket inte skulle fungera så bra i nuläget, haha). 

Tips, kolla in dessa videor om "Potty training"

https://www.youtube.com/watch?v=zE9H5QpWnkg

https://www.youtube.com/watch?v=wPoWy_kw488

https://www.youtube.com/watch?v=Z8Z-Otg9Whc

Mvh/Chinesecrestedlover

MontEverest
1/1/19, 5:23 PM
#8

Tack för tipsen! Tänkte inte på att större fåglar inte bajsar lika ofta som undulater..r ju positivt..är van vid undulaters bajsande jämt…är ej rädd för fågelbajs(men andra nära o kära som inte är lika galna i fåglar uppskattar inte skiten lika mkt :)

Ska kolla dessa videor…

starhawk
1/5/19, 2:08 PM
#9

Frågan är vad för sorts nymfer det talas om i inläggen ovan, låter mer som kakaduor. Själv har jag haft nymfparakiter och dom är inte särskilt högljudda eller kräver extra uppmärksamhet. Dom är inte särskilt större än undulater och är typiska fröätare. Dom skulle säkert gå bra ihop med undulater. 

Jag har även haft undulater fast inte samtidigt som nymferna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Chinesecrestedlover
1/5/19, 2:22 PM
#10

#9 Nymfer är nymfer 😉 Nymfparakiter (som även kallas Nymfkakadua) är ju en typ av kakadua .

MontEverest
1/5/19, 5:56 PM
#11

vanlig nymfparakit/ numera kakadua… menar jag i inlägget…

så de är alltså inte  så jätte högljudda? Kan de jämföras med rosellor? För sådana har jag haft och de var lite mer högljudda än undulater men inte störande…

Lounix
1/17/19, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi har både undulater och nymfer i voljär. Kan säga att 6 st nymfer låter betydligt mer än våra 26 st undulater. Det visslas, skriks, låter som billarm, brandlarm osv. (Visst ibland visslas det Queen of the night - Mozart och ibland kan det komma en truddelutt av Bamsesången mm.) Men högljutt, ja absolut! Det har vi tyckt sen de två första vi skaffade. Och bajset… Ja, gillar man stora blöta bajsar istället för små kluttar (undulat) som man kan peta bort enkelt så visst, kör på nymf! ;)

MontEverest
1/18/19, 7:51 AM
#13

Jätte fina fåglar på bilden! Då verkar det som att de är väldigt högljudda i alla fall. För kan tänka mig så många undulater som tjattrar måste ändå varahögljutt, när mina6 st pratar blir det att de över röstar allt annat ljud. Men tyckte ni alltså redan vid 2 st nymfkakaduor att detblev för högt?? Bor ni i lägenhet?? Har ju haft Rosella tidigare och han hade blöta bajs högar, så det är ok. Han hade oxå rätt höga alarm ljud för sig. Men vet inte hur nära nymfer de är i rösten…

Annons:
MontEverest
1/18/19, 7:51 AM
#14

Jätte fina fåglar på bilden! Då verkar det som att de är väldigt högljudda i alla fall. För kan tänka mig så många undulater som tjattrar måste ändå varahögljutt, när mina6 st pratar blir det att de över röstar allt annat ljud. Men tyckte ni alltså redan vid 2 st nymfkakaduor att detblev för högt?? Bor ni i lägenhet?? Har ju haft Rosella tidigare och han hade blöta bajs högar, så det är ok. Han hade oxå rätt höga alarm ljud för sig. Men vet inte hur nära nymfer de är i rösten…

aliciablad
1/19/19, 8:30 PM
#15

Jag har både undulater och nymfer, tycker mer om nymferna då de i mina ögon har tydligare personlighet (ifrån ett mänsligt perspektiv såklart) och är mer intresserad av mig än vad undulaterna är. Jag har sju nymfer och jag tycker att det alltid är lika intressant att se dem umgås och ser många olika beteenden, medan mina 4 undulater mest verkar tjafsa med varandra på undulaters vis. Skillnanden med ljud är att nymferna låter högt, men undulaterna låter HELA tiden. Har inte ont av det då de bor i stallet utan tycker att det är trivsamt. Dock hade jag aldrig orkat med det inomhus. Men ja, nymferna kan allt låta de med, speciellt om maten är slut, då är det ett jädra liv.😃

MontEverest
1/21/19, 8:12 PM
#16

Har du undulaterna och nymferna i stallet? Eller några inomhus? Ja undulaternas eviga tjatter kan va lite jobbigt i längden…. men man blir lite avtrubbad och kan stänga av öronen efter ett tag. Men hade nog hellre haft få högre ljud än lägre ljud mest hela tiden.låter som nymfernas beteende är väldigt intressant. Skulle kunna vara något för mig men enda som hindrar mig om man verkligen kan ha 2 st nymfer en hona o hane i lägenhet eller ej?? Skriker de mkt morgon o kväll såsom undulater??börjar när solen går upp …

aliciablad
1/22/19, 8:34 AM
#17

Ja precis de bor tillsammans i stallet. Mina föräldrar har byggt en lägenhet som är på andra våning i stallet så mitt sovrum är precis ovanför voljären och jag kan höra dem relativt tydligt in i mitt rum. Tycker dock inte att de låter alltför mycket, det har nog att göra med om de har att göra eller inte. Har inte märkt att de skriker på morgonen, skulle väl vara om de inte har nån mat. Mina har även en utedel som är dubbelt så stor som innedelen och massor av grenar så de är oftast relativt lugna. Hade de dock inte haft något att göra kan jag tänka mig att det hade låtit betydlig mer.

MontEverest
1/22/19, 1:12 PM
#18

Hmmm ja det tål att tänkas på. Kommer ju inte kunna ha ute voljär så pga lägenhet, men en större voljär/ bur i alla fall. Men som sagt. Måste tänka på saken. Och ha en lösning om det inte skulle fungera oxå.

MontEverest
1/22/19, 4:39 PM
#19

Hmm 7 nymfer som du har är nog rätt högljudda och 4 undulater..

jag har 6 undulater och de kan allt snacka….plus att de pratar högt tidig morgon o sen kväll gärna…som sagt så är det i såna fall 2 nymfer jag tänker mig en hona och en hane…

vika kön är det på dina fåglar? Är hanar mer högljudda?

Tycker i alla fall att undulathanar pratar mer o gärna ..honorna säger inte mkt ibland undrar man om de ens kan göra nått ljud….de kan i o för sig gapskrika då o då….men pratar aldrig som mina hanar gör…

Lena129
1/24/19, 5:51 AM
#20

Nymfer skriker. Högt. Speciellt när dom inte får dom dom vill. Ryser fortfarande när jag tänker på det…. Undulater låter å andra sidan absolut hela tiden. Jobbigt det också om dom är flera. Nu har jag kanarier. Betydligt trevligare. :) :)

//

Lena

Annons:
aliciablad
1/24/19, 9:11 AM
#21

jag har 3 hanar och 4 honor, märker ingen skillnad i ljud förutom att hanarna visslar underr häckningsperioderna men det är ju bara trivsamt. 😃

MontEverest
1/24/19, 1:32 PM
#22

Än kommer jag som sagt inte skaffa fler fåglar på några år, så har tid att tänka på saken. Många verkar tycka att nymfer ändå är rätt högljudda. Men när de väl skriker hur länge håller de på då ungefär?? Vet att det säkert beror på men ändå. Undulaterna snackar hela tiden förutom sen natt och mitt på dagen tuppluren. Rosellorna hade höga ljud men inte så ofta så var inget som störde mig.

aliciablad
1/24/19, 3:05 PM
#23

Det är bra att du gör research! Hur länge de låter är helt på situationen, men visst kan de hålla på en liten stund

MontEverest
1/26/19, 7:04 AM
#24

Mm jo man vill ju veta lite innan.

MontEverest
1/27/19, 6:42 PM
#25

Är svarthuvad vitbukspapegoja, meyers och kongo lika högljudda som nymfer?? eller har de ännu högre ljud för sig eller vilka väsnas mer??

Chinesecrestedlover
1/27/19, 6:56 PM
#26

Min vitbuk kan skrika och ibland så det skär i öronen men hen gör det inte så ofta eller länge (kanske en halv minut - nån minut eller så). Annars visslas det osv. mest och det är på en lägre ljudnivå dvs. om hen inte blir inspirerad av sina ljudliga leksaker (såna för bebisar som låter) för då kan det bli mer högljudda visslingar som att hen sjunger med😂Tycker inte att min gojas ljud är störande (oftast).

MontEverest
1/27/19, 7:18 PM
#27

Låter som att vissa medelstora fåglar såsom vitbukar stör mindre än undulater o nymfer som snackar hela tiden eller skriker massor. Men bara vad jag fått som uppfattning, men det kanske inte alls är så.. En vitbuk verkar väldigt rolig.

Annons:
Chinesecrestedlover
1/27/19, 7:32 PM
#28

# 27 Ja, jag vet ärligt talat inte om jag skulle stå ut med att ha undulater just för att de är "tjatterboxar" som aldrig är tysta 😃 Även fast jag  fortfarande funderar över det, undulater är så söta. 

Tycker att min stör mindre…men sen kan det ju höras mer när en större goja tar i från tårna så öronen blöder (visserligen har jag känsliga öron) naturligtvis. Har man väldigt lyhört så kan jag tänka mig att grannar kan höra när det skriks…men åh andra sidan så är det så sällan…

Vitbukar är väldigt roliga…och jobbiga, påfrestande små tokstollar som inte kan sitta still för fem öre 😂 Tänk typ valp-terrier-apa-ADHD-bebis eller nåt, ska på allt och tröttnar på nolltid på en leksak och ska pilla på nästa sak, gärna sånt som inte är tillåtet. Min goja låter som att hen skrattar ibland när hen kastar i väg nåt eller lyckas få mig irriterad eller så 😍 

Det är verkligen inte en fågel för alla men för mig så är det helt rätt, jag gillar att min goja är galen och gör allt för att driva mig till vansinne🤪…men så levde jag ju med en extrem problemhund i 10 år också (som typ. alla andra som någonsin hört talas om honom… sagt att de skulle avlivat och inte orkat kämpa med).

Nasat
2/4/19, 5:55 PM
#29

Funderar också på att skaffa nymfkakadua men har kännt mig lite tveksam eftersom jag bor i lägenhet. Visserligen har jag 8 stycken undulater uppdelat i 2 riktigt stora burar (de får även vara friflygande i olika omgångar) de låter en hel del men grannarna har inte klagat. Tycker nymfen verkar vara en så trevlig fågel som man kan lära mycket. Det är det som lockar mig. Mina undulater är mer eller mindre tama vilket jag har tränat dem till. Tror inte att det ska vara några problem att få nymferna tama. Mina grannar har inte klagat på undulaternas läten (som stundtals kan vara mycket högljudda) tror att grannarna även skulle acceptera nymfernas läten. 😃

MontEverest
2/4/19, 6:40 PM
#30

#28 helst skulle jag vilja ha en större goja..men undulater är väldigt charmiga….och har även sååå många positiva sidor ändå…så skulle nog vilja ha undulater vid sidan om oxå i såna fall…har ändå stått ut med deras tjatter otaliga år…

#29nymfer har jag nog lagt en stund på hyllan just nu (dels att de är så pass högljudda som de verkar…dels deras damm…) men verkar så speciella i sitt sätt så de lockar dock ännu..Så någon gång blir det nog allt..men inte just nu…mina 

Har 6 undulater för tillfället…nej mina grannar har ej klagat heller ännu…men oftast sover ju fåglar på natten…enda som det skulle vara risk för klagomål är väl när de ibland vaknar så tidigt och pratar när solen går upp….

Upp till toppen
Annons: