Annons:
Etikettfinkar
Läst 772 ggr
nillaghp
11/15/18, 10:22 AM

Zebrafiskar med näbbproblem

Hej!

Mina föräldrar har 7 zebrafinkar varav 6 av dem har fått något gul/vitt skorvigt vid näbben. En av dem har fått en upphöjning - som en knöl. 

Jag har googlat lite och det enda jag hittar är näbb- och fotkvalster och att det ska behandlas med droppe, Ivermectin under vinge/nacke var 10:e dag 3 ggr. OM det nu är det som är problemet.

Fåglarna är inte så hanterbara och det är inte så lätt att ta iväg till veterinär, finns dessutom bara enstaka (och inte i trakten) som kan något om fåglar.

Är det någon som känner igen detta och som kan bekräfta att behandling med Ivermectin är rätt?

Det verkar som om de har haft detta under hösten - de har tydligen inte tänkt på att det var ngt konstigt (och jag såg inte detta förrän igår).

Tacksam för svar.

Lite gul/vitt i kanten

Fågeln som har mest "skorv" på näbben

Annons:
Maleficum
11/15/18, 10:59 AM
#1

Kan du ladda upp bilderna så de blir större? Är rätt svårt att se när bilderna är så små.

Men av vad man kan se skulle jag gissa på näbbkvalster, finns inte mycket annat som ger "skruffs" på näbben.

Tycker du ska prata med närmaste veterinären och nämna att fåglarna inte är tama och dina misstankar om kvalster och kolla om det räcker med att de får se bra bilder på det eller om fåglarna måste följa med in för undersökning innan du kan köpa ut ivomec från dem? Är ju alltid värt att ringa och prata med dem!

Är det ingen fågelkunnig eller fågelvan veterinär på kliniken kanske de ändå känner att en undersökning är onödigt då dem ändå inte kan göra något utan ändå måste kontakta någon annan fågelkunnig veterinär (och då kanske bra bilder kan räcka för att skicka till fågelkunnig veterinär). Annars är det ju bara att åka in med fåglarna om dem nu vill se dem i verkligheten.

Sen gäller det ju såklart att allt måste saneras vid varje behandlingstillfälle som man tar död på eventuella ägg och kvalster som kan sitta på bur och inredning (bäst är om man har två burar att växla mellan så man har en helt ren bur att sätta in fåglarna i så fort de fått behandling).

Och brukar droppa i nacken för det är enklast. Blåser man försiktigt så öppnar sig fjädrarna och man får direktkontakt med skinnet (för det är droppa på skinnet man vill och inte på fjädrarna för där gör det ju ingen nytta :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

nillaghp
11/26/18, 10:05 AM
#2

Tack för svar. Jag fick ringa runt till flera veterinärer innan jag hittade en som ville ta emot fåglar - och då blev det en riktigt bra på nära håll - Höganäs. Vi körde dit med hela gänget och fick en droppe Stronghold under vingen (misstänkt näbbkvalster). Fortsätter desinficera buren och hålla koll på dem. Känns som att det är ett ännu piggare och gladare gäng nu - så hoppas och tror att detta var rätt behandling.

MontEverest
11/26/18, 11:17 AM
#3

Låter bra! Måste du tillbaka igen eller räcker det med en droppe? Vad gjorde du rent med i buren?

Upp till toppen
Annons: