Annons:
Etikettfinkar
Läst 479 ggr
TheWild1
11/14/18, 6:50 PM

Bomaterial?

Undrade bara om man ska lägga in bomaterial till zebra finkar som bara är en flock hanar? Läste någonstans att bomaterialet är endast för häckande fåglar(hane/hona) och inte för par av samma kön.

Annons:
Maleficum
11/15/18, 10:47 AM
#1

Zebror gillar ju att sova i bohålor och speciellt hanar kan ju inte bli utarmade av äggläggning (som man kan riskera med honor) så ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna erbjuda dem bomaterial och möjlighet att få bygga små bon (hade en hane som var fenomenal på att bygga hela ballongbon utan nästan något stöd! ).

Hade det varit bara honor hade jag varit mer försiktig och om de hade börjat lägga ägg hade jag tagit bort allt som skulle kunna trigga boandet eftersom äggläggningen är såpass slitsamt för dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TheWild1
11/15/18, 12:42 PM
#2

Åh tack så mycket för svaret. Du verkar veta jättemycket och är glad över att få veta mycket mer om zebra finkar från kompettenta och erfarna människor. :)

Maleficum
11/15/18, 5:55 PM
#3

Zebrafinkar var mina allra första burfåglar och har haft dem i omgångar växlande med andra arter av fåglar. Kravet för att jag skulle få skaffa mina första fåglar var att läsa på så låna varenda bok om fåglar jag kunde hitta (på den tiden fanns inte internet med all info tyvärr) och har sedan dem första alltid haft någon form av fågel och söker och läser fortfarande på om dem (då det ju alltid kommer ny info) :)

Och läste djurinriktning på gymnasiet som hade djurhus innehållande alla möjliga fåglar, fiskar, reptiler och mindre lantdjur som getter, gäss, höns, kaniner mm samt ett korp par.

Och har läst djurkommunikation och hundbeteende bla på universitetet.

Älskar verkligen alla sorts djur och ett av mina största intressen är att lära mig mer om dem! Man kan aldrig lära sig för mycket i min mening ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: