Annons:
Etikettfinkar
Läst 510 ggr
SaraAxeling
11/14/18, 9:55 AM

Zebrafinkshanar

Hejsan jag har hemma en flock med just nu 4 individer varav en av individerna har blivit separerad från sin partner. Vi funderar nu på att skaffa hem partnern från samma ställe som våra kommer ifrån. De kommer ifrån vår skola där vi har en större flock av dom, så alla i tänker sätta ihop kommer från samma familjegrupp/flock sen tidigare. Om det kommer gå vägen för oss så kommer vi ha 5st fåglar, funderar därför över om vi skulle kunna hämta hem en helt okänd individ till denna grupp så det blir ett jämt antal i buren. Skulle det uppstå bråk?

Annons:
Maleficum
11/14/18, 12:17 PM
#1

Dem fyra du har nu funkar inte bra ihop då? Och parar ihop sig i kompispar?

Får man fråga vilken skola? När jag gick på gymnasiet födde jag upp zebrafinkar och lämna in dem (då vi bara fick honor) till den skolan då dem enbart hade fyra hanar kvar då (betydligt fler nu :P ).

Vad för kön är det på dem ni har och vad hade ni tänkt skaffa? Och har ni tänkt att avla eller bara för sällskap? Zebrafinkar funkar ofta mycket bra att ha i samkönade flockar (och man får oftast mindre bråk mellan dem då än med blandad flock).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SaraAxeling
11/14/18, 12:34 PM
#2

Jo vi tänkte ha enbart en flock med hanar. De fungerar bra ihop alla fyra men de är lite taskitga mot en av dom som har blivit separerad från sin partner, som också är en hane och finns i vår skola. Skolan vi går på heter realgymnasiet. Det är ett djurinriktat gymnasium där vi blir utbildade till djurvårdare. Vi tänkte ha dom enbart för sällskap.

Maleficum
11/14/18, 12:43 PM
#3

#2 Då var det inte samma gymnasium som jag gick på (lite synd för skulle gärna velat ha ättlingar till mina finkar nån gång i framtiden igen).

När fick du hem fåglarna?  De andra tre funkar utan problem? Är dem tre "ihop parade" tillsammans eller verkar de mer som en "ungkarlsflock" om du förstår vad jag menar?

Hade en hane som förlora sin partner (hona som dog) och han var förtvivlad under ett dygn (satt och ropa som en tok) men efter bara ett fåtal dagar börja han uppvakta en av våra andra finkar (en hona som då hade en annan hona som partner) och det var lite kiv i början men dem blev kompisar rätt fort sen (de hade dock stort utrymme och kunde lätt komma ifrån varandra om det var något).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SaraAxeling
11/14/18, 1:16 PM
#4

Vi har haft dom nu i tre dagar. Den första dagen de kom så såg vi direkt ett svikande beteende på en av dom (partnern). Han satt stilla i ungefär 30-40 minuter och vägra kolla eller prata med de andra individerna. Han bara satt där och knappt flyttade på sig. De tre vi har är nog mer som ungkarlgäng. De kivas lite med varandra men de fryser inte ut varandra som de gör med den fjärde (partnern vi har). Hanen som är i skolan sitter för sig själv och sjunger. Men ingen av de andra finkarna går nära honom eller svarar honom. Han sitter mest för sig själv, det ända han gör är att äta och flyga dom i ett stereotypt beteende. Han flyger ett mönster hela tiden, detsamma gör partnern hemma hos oss.

Upp till toppen
Annons: