Annons:
Etikettfinkar
Läst 466 ggr
TheWild1
11/14/18, 9:22 AM

Zebrafinkspar separerade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag är en nybliven zebrafinks ägare av fyra han-finkar. Jag har märkt att en hane är utanför och blir pickad på. Jag är under utbildning för att bli djurvårdare och fick den från min skola. Innan dem kom hem hade jag stått och observerat dem och just den här hanen sågs då tillsammans med en annan hane och visade då verkligen att dem var ett par. Både hanen här hemma och partnern som är kvar på min skola visar båd samma tecken. Jag har hört att dem är monogama och att det ofta förekommer same-sex par. Kommer det att bli ett problem i fortsättningen eller ska man överväga att hämta hem den andra hanen till oss? Tacksam för svar. Här på bilden sitter dem två tillsammans på skolan.

Annons:
TheWild1
11/14/18, 9:23 AM
#1

Det år paret som sitter längre bak👌

Tarotstollan
11/14/18, 9:29 AM
#2

Jag hade hämtat hem den andre hanen också. Varför blev de separerade?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TheWild1
11/14/18, 9:43 AM
#3

Vi skulle fånga in dem och jag hade specifikt sagt till min lärare att det vore bäst att fånga just det paret med hanar, då vi bara skulle ta hanar. Vi fångade in men lärarna tyckte att fåglarna såg stressade ut och tog därför bara till slut fåglar slumpmässigt och vi slutade med fyra fåglar varav en av dem separerad från sin partner.

TheWild1
11/14/18, 9:48 AM
#4

Jag kan skicka en video på dem där man får se att just den här hanen inte får komma in i flocken, blir stressad och hamnar utanför. Den är ganska lång men man får se hans och deras beteende under en lång tid. Om ni orkar kolla, så skriv gärna vad ni tycker och tänker. Han är den som är ensam hela tiden.

Tarotstollan
11/14/18, 9:48 AM
#5

Ja, det var ju tråkigt att det blev så men som sagt jag hade hämtat den andra hanen också och kanske en till då, så de blev jämna par.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TheWild1
11/14/18, 10:01 AM
#6

Jag har pratat med vår lärare om att vi är oroliga och att vi kan hämta den andra då vi ser att den också mår dåligt. Men vår lärare säger nu att vi måste vänta i 2-3 veckor och sedan se. Jag tycker detta inte är helt rätt då jag har sökt runt på information och fåglarna redan nu mår dåligt. Detta är andledningen till att jag skriver nu.

Annons:
Tarotstollan
11/14/18, 11:00 AM
#7

Kan du inte sätta tillbaka den hanen som du har nu då och ta en annan istället?
Att plåga djur i 2-3veckor är fel och fåglar går under fort när de mår dåligt. De kanske inte ens lever så länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TheWild1
11/14/18, 12:39 PM
#8

Det går nog inte att sätta tillbaka eller byta fåglar nu, då mitt hem har egna speciella bakterier och skolan har egna. Det är risk för sjukdomar och karantän osv. Vi ska prata med vår lärare om att två veckor är för långt osv. Tack för alla svar, skriv gärna mer om ni tänker på fler lösningar.

Upp till toppen
Annons: