Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 1224 ggr
MontEverest
2018-11-08 11:18

Bästa sången?

Vilken tamfågel anser ni sjunger finast?

Annons:
Lussan20
2018-11-08 11:38
#1

Kanariefågeln, men det var länge sedan jag såg en i bur. Zebrafinkar låter, men kanske inte så vackert precis.

Min Nymfparakit härmade sång, då lät han bra, annars småtjattrade han mest mellan skönsångerna. Mvh/WL🌺

Maleficum
2018-11-08 23:47
#2

Är så personligt vad man gillar :P Har kanariefåglar just nu och de anses väl sjunga fint (speciellt då iaf en är av sångkanarieras och tre är åtminstone hälften sångkanarieras) men för mig sjunger de oftast för högt och intensivt så det skär i mina öron om jag befinner mig i samma rum som dem (mer behagligt att lyssna på när de är i ett annat rum eller är ute, som de är under sommaren). Eller helt enkelt ha en sjungande hona (för hon sjunger betydligt tystare än hanarna).

Själv har jag en förkärlek för zebrafinkarnas tutande 😍 Men så var zebrafinkar mina första fåglar och kommer nog alltid ligga mig lite extra varmt om hjärtat.

Gillar gouldsamadinernas sång då den är lågmäld (nästan tyst) och behaglig.

Men så är jag väldigt ljudkänslig så föredrar när det är lite tystare och lugnare sång än kraftig sång som många andra verkar eftersträva.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MontEverest
2018-11-09 12:23
#3

Ja jag föredrar oxå någon som inte sjunger alltför högt faktiskt. Skulle vilja ha en tamfågel som sjunger som en koltrast! Men annars vet jag faktiskt inte vilken tamfågel jag tycker låter fint när den sjunger, gillar inte kanariefågelns sång så jätte mkt heller men de anses ju vara bra sångare. Men har inte hört de så mkt i verkligheten så kan väl inte uttala mig om det helt.

Maleficum
2018-11-09 12:45
#4

#3 Kanariefåglar har ju olika sång också beroende på ras. Hade en Waterslager förut och han lät stundtals som ett bilalarm :P

Nu har jag bla harzer roller och det är bättre sång i min mening. Min paristrumpetare däremot kunde spräcka trumhinnorna på en med sin sång trots att det är en figurkanarie och ingen sång ras!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MontEverest
2018-11-09 23:25
#5

Lyssnat lite på några på youtube, låter nog för mkt för mig, rätt höga toner och då är jag ändå van vid undulat tjatter o skrik hela dagarna….

MontEverest
2018-11-11 18:20
#6

En kanarie fågel som verkligen sjöng fint och inte så jobbigt hittade jag, mosambiksiska/yellow fronted canary

sen två andra astrilder

Sankt Helena astrild/ common waxbill

orangekindad astrild/orange cheeked waxbill

jordgubbs fink…

Annons:
MontEverest
2018-11-11 18:39
#7

ädelsångare och kinesisk näktergal e fina sångare oxå

Upp till toppen
Annons: