Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1275 ggr
Chinesecrestedlover
11/5/18, 1:16 PM

Fråga angående DNA test

Hej!

Vill veta könet på min goja och tänker därför DNA-testa hen. Har hittat ett testkit här: https://www.papegojforening.se/webshop.html och funderar på att beställa ett sånt. 

Det står att det bästa är en droppe blod från foten…ehm…går man till veterinären för det eller🤔 (…hen kommer ju antagligen inte gilla mig speciellt om jag "hackar" i foten på den)?  

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
MontEverest
11/5/18, 3:53 PM
#1

Kan man inte skicka in fjädrar ?

Lona
11/5/18, 4:08 PM
#2

#1, Förmodar att det är som med människors hår, du måste ha med rötterna för att få DNA. Själva fjädrarna eller hårstrået går alltså inte att använda.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Chinesecrestedlover
11/5/18, 5:40 PM
#3

#1 och #2 Jo, men då handlar det enligt uppgift om att dra 4-6 medelstora fjädrar från bröstet = lär knappast vara mer populärt hos gojan. Så precis som #2 sa det räcker inte med att skicka in fjädrar fågeln tappat.

MontEverest
11/5/18, 7:05 PM
#4

Jaha men usch låter ont

Lona
11/5/18, 7:29 PM
#5

Hur stor goja rör det sig om? Människor, hundar och många andra djur kan man "svabba" i munnen men papegojor har ju helt annan slemhinna (om det ens är en slemhinna?). En stor fågel är inte så svårt att få ett litet blodprov från men det är knepigare ju mindre de är. Ring vetten och fråga?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Chinesecrestedlover
11/5/18, 8:26 PM
#6

#5 Det är en Svarthuvad Vitbukspapegoja, så en ganska liten goja men större än typ en undulat😉 

Annons:
Chinesecrestedlover
3/19/20, 3:33 PM
#7

En uppdatering om någon annan skulle ha samma fundering som jag hade: 

Jag tog tillslut själv "blodprovet" hemma (man skulle sticka in en liten nål precis ovanför klon i foten) och höll i gojan med en handske på mig (just in case). Under "ingreppet" fick gojan även lite nötter att gnaga på för lite distraktion. Kändes som mindre stress för gojan att jag gjorde det hemma, än att en helt okänd person skulle göra det på en klinik och efter en bussresa m.m. 

Det var inte roligt varken för mig  (var så stressad och orolig innan och under tiden att jag typ. skakade) eller gojan (som pep och "kraxade" lite och ville loss) men det var tack och lov över ganska snabbt och gojan "hatade" mig bara en kort stund och kom sedan precis som vanligt och ville gosa och leka. 

Väldigt glad att gojan inte var långsint😃 Min ena hund kan faktiskt vara mer långsint och det kan vara trots att jag inte hade ett dugg med att han gjorde illa sig att göra…😂

Maleficum
3/19/20, 3:45 PM
#8

Spännande :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
3/19/20, 5:01 PM
#9

#8 Ja, det VAR det😉 Har vetat om resultatet länge, men inte skrivit något här ännu…men snart så…snart ska jag avslöja både kön och namn 😃

LolloB
3/19/20, 5:08 PM
#10

#9 Jag hatar såna här spännande ögonblick

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Upp till toppen
Annons: