Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 661 ggr
MontEverest
2018-10-29 19:04

Förvaring

Hej

Hur förvarar man bäst frön? Burk i keramik, porslin, metall,glas…m.m.

Eller har ni kvar fröna i papp påsen? Känns som jag vill ha en burk..lite jobbigt med papperspåsen…

Hur gör ni?

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-29 20:55
#1

Hej!

Vet inte vad det bästa är (ur hållbarhetssynpunkt osv.) men jag har min gojas frömix och pellets i  större glasburkar samt så har jag "snacks" i mindre plastburkar. Känns smidigast så. 

Skulle jag köpa större påsar (som inte rimligen kommer ta slut ganska snart) så skulle jag efter att jag först fryst det (för att döda ev. "nasty-stuff" som trivs bland frön m.m.) placera det i typ. fodertunna eller liknande. 

/Chinesecrestedlover

MontEverest
2018-10-30 20:13
#2

Plast försöker jag undvika till mig själv och borde väl även göra det  till mina djur,

glas verkar ju bra, men tänker på fröpåsar så är de nästan alltid mörka så vet inte om det är bra att de är i ljus men har ingen aning faktiskt. Metall burkar vet jag inte, tänker på sådana som man har te/kaffe/kakor i till människor..vad är det för metall?

Porslin kanske vore nått…..

när man fryser in frön blir de inte blöta eller fuktiga sen när man tar upp de eller förblir de torra? tänker på om de börjar mögla snabbt efter det…

bara funderingar …

Chinesecrestedlover
2018-10-31 14:46
#3

#2 Jag fryser numera all smådjursmat och fågelmat (minst under några dagar efter inköp) för att undvika problem med diverse vidriga insekter (fick någon slags fjärilar/malar eller vad det nu var i råttmaten för massor med år sedan = fick slänga stora lådor med frön, säd osv. vilket inte var så kul…och definitivt inte billigt heller). Har aldrig märkt att det skulle göra det lättare för maten att mögla eller så och fröna m.m. håller sig torra och fina.

MontEverest
2018-11-02 10:33
#4

jaha usch jobbigt att få det….man kanske borde frysa då…har köpt från undulatstopen och de är i papperspåsar…frös du in i vanliga fryspåsar?

Chinesecrestedlover
2018-11-02 14:33
#5

#4  Ja, det var inte så trevligt 😕Jag fryser ofta in maten/fröna direkt i påsarna de kommer i (men de påsarna är av plast). Fryser även in i vanliga fryspåsar när jag mixar mitt rått- och musfoder, så det går bra det med (gör eget så det kommer inte i en påse utan jag köper massor av olika saker från matbutiken och zoobutiken och blandar själv).

MontEverest
2018-11-02 18:04
#6

aha ok ska nog börja göra det oxå

Annons:
Upp till toppen
Annons: