Annons:
Etikettparakiter
Läst 1264 ggr
VästkustSnäcka
2018-10-02 12:49

Fåglar ihop (parakiter)

Hej! Jag är helt kär i en solparakit om kommer nog skaffa en inom något år, men vet att fåglar bör ha sällskap av ytterligare en fågel, så vilken annan art kan man kombinera med? :) Skulle den må bra av en munkparakit eller katarinaparakit som sällskap? Jag är inte så jättesugen på två stycken, lite variation i färg och beteende skulle vara roligt.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-02 13:44
#1

Hej!

Jag har för mig att L80 (dvs. jordbruksverkets regler) för hållande av burfåglar säger att man ska ha fåglar av samma art eller i alla fall inom samma släkte. Inte helt 100% säker på att jag minns rätt så någon får rätta mig om jag kommer ihåg fel. 

Jag tror att en solparakit har mer utbyte av en annan solparakit, det är ju inte så vanligt att de "umgås" över artgränserna i naturen (förekommer säkert i undantagsfall). Eventuellt om du kan hitta en annan art inom släktet (Aratinga) som kan passa ihop med solparakiten. 

Jag har en Svarthuvad vitbukspapegoja och har planer på att (när jag lyckats hitta en till bur samt en lämplig fågel) skaffa en Rosthuvad vitbukspapegoja (olika färg men annars väldigt lika varandra). Vitbukspapegojor är lite speciella och har en förmåga att inte gilla andra arter (min goja som är en omplacering attackerade t.ex. förra ägarens betydligt större Amazon), vet inte hur det är med solparakiter men det kan ju också  vara värt att kolla upp (hur de brukar bete sig mot andra arter alltså). 

Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till med ditt framtida fågelköp 🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

VästkustSnäcka
2018-10-02 13:49
#2

#1 Okej! Ska absolut kolla närmare på det! :) Har fastnat mycket för just parakiter. Är väl mest rädd att jag inte skulle se skillnad på två solparakiter. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/sallskapsfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html 

Hittar inget om att det måste vara samma art, men jag förmodar att det är mest beneficial för fågeln att ha en artfrände :)

Maleficum
2018-10-02 15:34
#3

Tror många tänker lite annorlunda när det kommer till fåglar jämfört med tex däggdjur. Att en fågel är en fågel, en parakit är en parakit, en fink är en fink och att dem därför har utbyte av varandras sällskap medan när man kollar på däggdjur så tänker man ju sällan att ett råttdjur är ett råttdjur så en mus och en råtta tillsammans ger dem all sällskap och sånt dem behöver (när de i verkligheten nog slutar med att musen blir dödad eller skadad av råttan).

Det absolut bästa är ju såklart att ha en kompis av samma art (och man lär sig se skillnad på sina fåglar även om dem, för andra, ser exakt lika dana ut ;) och om det känns svårt finns det färgade ringar man kan märka fåglarna med om de inte är ringmärkta från början) eller kolla på nära släktingar om arten har sådana (eller eventuella underarter). Då chansen är större de har liknande beteenden och krav och därmed kommer bättre och lättare överens med varandra (sen finns ju såklart undantag överallt i djurvärlden där arter som inte "borde" funka ihop är bra kompisar, men varför chansa? Och enda anledningen till att de är bra kompisar kanske bara är för de inte har något annat val med en artfrände?).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VästkustSnäcka
2018-10-02 17:56
#4

#3 mycket bra svar! Har faktiskt inte tänkt på det där med märkringarna. Mina undulater (tyvärr döda nu) var omärkta så har aldrig reflekterat över det. Då kan jag definitivt tänka mig två solparakiter. 

Då är frågan hur man går till väga, ska man köpa ett syskonpar eller från två olika uppfödare? :)  Vad får man räkna med i startbudget? Tänkt köpa en begnad bur, rätt rymlig men självklart ska fåglarna få flyga fritt i rummet dagligen isåfall. Hänga med mig när jag pysslar eller kollar på film typ. Jag går inte ut mycket så har massor av tid att lägga på djur. 😃 (sjukskriven från skola med och kommer förmodligen aldrig arbeta heltid, drömmer om att kunna arbeta hemmifrån dessutom)

Upp till toppen
Annons: