Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 1909 ggr
matildann
9/16/18, 6:13 PM

Skrattduva olika färger

Nu har sommarens ungar vuxit upp lite och deras färger syns tydligt, själv är jag inte särskilt färgkunnig så tänkte kolla om någon här på forumet har bättre koll. Har använt denna sidan när jag försökt bestämma färgerna: http://www.dovepage.com/species/domestic/Ringneck/ringneckcolorlist.html

Annons:
matildann
9/16/18, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Född 27 Juni 2018 (blond)

matildann
9/16/18, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Född 21 Juni 2018 (blond)

matildann
9/16/18, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Född 22 Juni 2018 (tangerine Pearled)

matildann
9/16/18, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Född 20 Juni 2018 Denna är jag lite mer osäker på, den ser ut som mina tangerine Pearled/orange Pearled men den verkar också vara Violet neck🤔

matildann
9/16/18, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Född 5 Juli 2018 (orange whiteback eller light ash, tror även den är bulleyed och eventuellt också pied)

Maleficum
9/16/18, 8:16 PM
#6

Vad roligt med ungar och med så många olika färger! Vet du vad föräldrarna har för färger (och eventuellt bär på för färger?) Kan ju underlätta om man vill vara mer säker på vad ungarna fått för färg :)

Några fler sidor som kan hjälpa till vid bestämningen (som jag använde mig mycket av när jag födde upp skrattduvor):

http://www.ringneckdove.com/Wilmer%27s%20WebPage/DovesPictures.htm (fler olika sidor med bilder).

http://www.ringneckdove.com/Wilmer%27s%20WebPage/DOVE_COLOR_GENOTYPES_PHENOTYPES.htm

Sida som väl mest är hjälpsam om man redan vet vad föräldrarna bär på för genetik.

Sen har boken man kan köpa via den sidan du själv länka till rätt bra med lite mer beskrivning av alla färgerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
matildann
9/17/18, 6:04 PM
#7

Ja, det är så kul att följa och se hur ungarna utvecklas. Tycker det är roligt när man har en bred variation av färger och inte bara samma och de vanligaste. Jag har själv fött upp dessa och har föräldrarna här hemma. Och vet till viss del vad dem bär på för gener. Föräldrarna till ungarna födda 20 och 21 Juni är orange Pearled och tangerine Pearled och är båda bärare av tangerine whiteback samt blond. Föräldrarna till ungarna födda 21 och 27 Juni har jag kommit fram till måste ha samma pappa men olika mammor. Pappa är Frosty, skulle jag tro, mammorna är syskon och tangerine Pearled dessa är efter tangerine whiteback och blond. Pappan är hämtad i Arvika och köpt som en av ett par(Var dock två hannar). Enligt säljaren var dessa efter samma föräldrar vilka båda var tangerine/orange Pearled, känns dock osannolikt att dessa skulle lämna Frosty och albino🙄 Ungen född 5 Juli är en medveten återkorsning för att få fram denna färgtyp som iallafall jag uppfattar som ovanlig, föräldrarna är tangerine Pearled och tangerine whiteback. Mamman är efter tangerine whiteback. Bra länkar, ska försöka skicka efter den boken också🤓 Det här med ögonfärger, hur vet man om det är bulleyed eller mörkt röd? har läst att bulleyed också är pied, stämmer det? Frågar eftersom en av mina duvor hade som svarta ögon när han var mindre, upptill kanske 6 mån ålder och därefter blev dem mer röda, kan lägga in en bild på när han var ca 2 mån där det ändå syns hyfsat hur färgen ser ut.

matildann
9/17/18, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den jag tror är Frosty

matildann
9/17/18, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Är två bilder på de mörkare ögonen och en på de vanliga ljusa i jämförelse.

matildann
9/17/18, 10:10 PM
#10

Vid närmare eftertanke kan den påstådda Frostyn vara en gray som det finns bild på i en av länkarna, duvan i fråga har även förhållandevis ljusa ögon vilket jag inte tycker passar in på beskrivningen av Frosty.🤔

Upp till toppen
Annons: