Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 1094 ggr
Chinesecrestedlover
2018-09-05 11:41

Fågelkunnig veterinär i Örebro? + Försäkring m.m.?

Hej!

Är det någon som vet om det finns någon bra veterinär (som kan fåglar/papegojor) i Örebro? Framförallt i  de mer centrala delarna av Örebro (eller åtminstone dit man lätt kan ta sig med buss). 

Varit till Evidensia Djursjukhuset Analysen Örebro med hundarna och Veterinären Bra Zoo med en råtta - är det någon av dessa som är bra när det gäller fåglar/papegojor eller finns det någon annan klinik som ni kan rekommendera? 

När det gäller att försäkra: Agria eller Sveland (finns det fler som försäkrar fåglar/papegojor)? Har Agria till hundarna och är nöjd… men undrar om deras försäkring för fåglar är bra? 

Har ni 10 000 kr eller 20 000 kr som högsta ersättning/år? 

Vad kostar det (normalt då,…kan ju såklart variera mellan kliniker osv. samt beroende på vad man ska göra såklart) att gå till veterinären med en papegoja? 

Vad har ni gjort (hos veterinären alltså, haha) för något med era papegojor? Vill få ett "hum" om hur mycket det kan kosta/år på ett ungefär. Om det har någon betydelse (för kostnaden) så undrar jag mest kring mindre papegojor (i storlek med vitbukspapegojor). 

Är det någonting man "rutinmässigt" behöver göra ("veterinärvårdsmässigt", haha) med en papegoja varje år - alltså t.ex. vaccinerar man papegojor 🤔eller dylikt?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
JohannaN
2018-09-07 09:40
#1

Då ska vi se, svarar på frågan om fågelkunniga veterinärer först:
https://burfaglar.ifokus.se/articles/5724b36a8e0e744e120019c1-lista-pa-fagelkunniga-veterinarer

Svarar senare under dagen på dom andra frågorna🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Chinesecrestedlover
2018-10-27 02:50
#2

Puttar upp denna lite. 

#1 Tack för listan på veterinärer…men betyder det att om någonting sker akut med min lilla vän…så kommer jag inte hinna komma till en veterinär som kan fåglar😮? 

Det är ett stort projekt för mig att ta mig iväg någonstans överhuvudtaget, bland annat för att jag inte har körkort. Det tar minst 1h+ (själva resan då…bussarna går dessutom inte sådär super ofta) innan jag ens kommer till den närmsta veterinärkliniken dvs. i centrala Örebro!  

Finns det ingen veterinär som har (i alla fall någorlunda) koll i Örebro? Ingen som har fåglar och bor i Örebro som varit till någon veterinär (i Örebro) och kan tipsa? 

Kommer ju få total panik om något händer med min goja 😭om jag inte kan ta mig till en veterinär… som i alla fall vet tillräckligt mycket om gojor för att hjälpa till i en akutsituation. 

Ska man göra någonting som går att planera i förväg så blir det ju något lättare att ta sig iväg (även om det blir väldigt krångligt, blir väldigt lång resväg, kostar rejält med pengar bara för resan m.m. men vad gör man inte för de små🤪)…men vad gör jag om det händer någonting som måste undersökas/avhjälpas direkt?! 

Vill ju naturligtvis inte att någonting ska hända min lilla vän…men om det gör det… så är det ju trevligt om jag har möjlighet att ens försöka hjälpa hen…så tipsa gärna!

En lite relaterad (till hälsovård) fråga förresten: Hur gör man för att slipa/klippa klorna på en fågel? Misstänker att gojans klor är lite i det längsta laget (var det redan då hen kom hit) men vill inte förstöra det förtroende som vi håller på att bygga upp. 

Har klippt och slipat klor på massor med olika djur genom åren…men aldrig en fågel. 

Inte helt 100% säker på att de är för långa men…om de är det, hur går jag till väga? Kan man be en veterinär klippa klorna…eller kanske en zoobutik (vill inte hålla fast och skrämma hen/förstöra förtroendet vi byggt upp)? 

Helst skulle jag vilja träna hen att acceptera att jag tar hand om klorna (ställa upp på det frivilligt alltså)…men det kommer ju ta tid (om det ens är möjligt, i nuläget får jag knappt röra vid fötter eller dylikt utan att få ta emot protester i form av bett…trots muta med mandel, haha - kollat på ringen för att kunna se ringnumret) …och är de redan för långa så kommer de ju hinna bli väldigt långa = inte så bra lösning just denna gång. 

Har ingen bra "klo-bild" men ska försöka ta en, så kanske ni mer erfarna kan hjälpa till att avgöra om det är någonting som måste åtgärdas i nuläget. Eller om ni har någon bra bild på hur det ska se ut vs. hur det inte ska se ut? 

Upp till toppen
Annons: