Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 592 ggr
Chinesecrestedlover
2018-09-04 10:57

"Udda" frågor...som inte passar i en kategori?...

Hejsan!

Jag har några fågel/papegoj- relaterade frågor som inte riktigt passar in någonstans (bland mina andra frågetrådar osv.) så lägger de i allmänt…med världens mest intetsägande rubrik…så får vi se, haha 😂

1) Ska/bör man täcka över buren eller inte då fåglarna/gojorna ska sova? Har sett både de som gör det och de som inte gör det…och nu är jag förvirrad. Vissa säger absolut NEJ för att då kan de få panik och flyga in i saker och att man ska ha en nattlampa istället och andra säger att de vill ha övertäckt för att inte flyga in i saker och få panik🤔? Om man täcker över… men har en nattlampa nära så de ändå har lite ljus in i sin bur då? Eller ska man inte täcka buren alls? Alltså…lite hjälp här tack, haha. 

Min främsta anledning till min förvirrade fråga är: Jag är en "nattmänniska" och vad jag förstår så är det väldigt viktigt för gojor med rutiner och att de får 12 h ostörd sömn… då känns det ju som det skulle vara lättare om buren var täckt…eller? Om jag har tänt så lär ju inte gojorna vilja sova…så eh…vad är bäst? Hur gör ni? Har dessutom andra djur som är vakna längre än gojorna antagligen vill vara och då kanske de kan störas av de andra djuren (om de inte är övertäckta då menar jag)?

2) Kan man byta namn på en omplaceringspapegoja? Alltså med tanke på deras intelligens osv. så undrar jag om det skulle kunna skada/förvirra etc.? Har ni bytt namn på någon goja ni köpt? Inte så roligt att behöva kalla gojan något man kanske inte gillar/man inte tycker passar eller dylikt under typ. 20, 30, 40 + år framåt liksom…men såklart så är ju gojan viktigast, så det är därför jag frågar en så konstig fråga, haha. 🤪 

3) Skulle aldrig skaffa kalkblock eller dylikt till smådjur t.ex. (mineralgrejer, saltstenar osv. är ju bara skräp när vi pratar om typ. kaniner, möss osv.) men blivit lite förvirrad av det jag läst på senaste tiden kring deras ”vara/inte vara” när det kommer till papegojor.

På vissa ställen står det att det absolut inte är nödvändigt, att det kan vara skadligt osv. och att det räcker gott med en bra pellets. Så långt verkar det ju stämma med hur det är för ex. smådjur…men på vissa ställen har jag läst att papegojor (spec. vissa arter) lätt drabbas av kalkbrist och då låter det ju mer som kalk och reptiler dvs. som att det är nödvändigt med tillskott…?

Så är kalktillskott som ex. kalkstenar/kalkblock/sepiaskal onödigt och skadligt eller är det nödvändigt för hälsan? Gäller framförallt vitbukspapegojor (och liknande arter) eftersom det är dessa jag är mest intresserad av.

4) Första tiden hemma – alltså framförallt precis då man har kommit hem med gojan (eller vid köp av två samtidigt gojorna då 😉). Förvirrad kring vad som är det bästa sättet. Sett (på Youtube – alla väldigt kunniga kring gojor/träning av gojor annars) både de som starkt tror på att sätta in den i buren direkt och sen låta den vara (hur länge varierar) och de som hävdar med bestämdhet att det bästa är att direkt umgås med fågeln, ge den god mat, prata med den och låta den hänga med och se vad ägaren pysslar med under dagen/första tiden. 

Tankar kring detta? En goja är ju en så intelligent varelse att det skulle kännas elakt att stänga in den (i alla fall någon längre tid) men vilket är bäst, stressar minst och lägger den bästa grunden för en bra relation mellan goja och ägare? Skillnad på hur man bör agera kring detta beroende på vilken tid på dygnet man får hem gojan? Tänker om man ex. får hem den vid gojans ”läggdags” eller så? Skillnad arter emellan? Vill ju inte ställa till det åt varken det ena eller det andra hållet liksom, alltså att råka stressa den/göra den extra nervös eller få den att känna sig ovälkommen, ledsen och ännu mer övergiven (än den antagligen redan gör av att byta hem vid omplacering eller flytta från uppfödaren)? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Mitchan
2018-09-04 15:09
#1

1) När jag delade sovrum med mina fåglar så brukade jag täcka över burarna om kvällen så att dom inte stördes av ljuset från min dator osv. Nu har dom ett eget rum och det är inte alla som ens bor i bur haha, så det vore för mig både onödigt och omöjligt att täcka över burarna. Inget av det har vart något problem för mig men jag har också alltid haft det väldigt lugnt omkring fåglarna på kvällarna, speciellt nu när dom har ett eget fågelrum utan ljud eller rörelser som kan störa alls. Jag kan tänka mig att om man har fåglarna i ett lite mer aktivt rum så kan det vara positivt att inte ha det helt kolsvart, så att om dom hör ett okänt ljud om natten så kan dom faktiskt titta sig omkring och konstatera att det inte är något farligt som vill äta upp dom som gjort ljudet. Kan dom inte se någonting alls gissar jag på att okända ljud uppfattas som ännu läskigare, dvs. 
Rekommenderar dock att faktiskt ha dom i ett lugnt rum när dom ska sova om möjligt! Ostörd sömn räknas ju inte bara som att dom inte kan SE vad som pågår omkring dom, utan det är ju väldigt störande att höra aktiviteten i huset/rummet också :') 

2) Jag har bara adopterat omplaceringar och jag har även bytt namn på majoriteten av dom. Min halsbandsparakithane var runt 15 när jag adopterade honom och han älskade att säga sitt namn, på många olika sätt, så han fick förstås behålla sitt namn. Min gulpannade amazon är 18 år och han flyttade hem till mig nu i sommar, han hette Bonnie för man tidigare trodde han var en hona, han är lite blyg och försiktig och också relativt gammal så jag tänkte att det kunde vara bra om han fick behålla namnet, men för att passa bättre in på mitt djurnamn-tema så fick han bli en Donnie när han flyttade hit. Annars har jag bytt namn på allihop, även vuxna fåglar, och tror egentligen inte att namnen är JÄTTEviktigt för många fåglar. Själva flytten i sig är redan en stor omställning och om dom inte säger sitt namn eller kommer på inkallning vid användandet av namnet osv så gör det nog inte mycket skillnad vad man kallar dom. Min halsbandsparakit som fick behålla sitt namn helt och hållet sa inte sitt namn alls förrän flera månader efter jag hade adopterat honom, eftersom att jag uttalade eller betonade hans namn annorlunda än hans förra familj, så även om jag kallade honom för Nicko, och han var van vid att bli kallad för Nicko, så var det lite som om han inte kände igen min röst och ton tillräckligt för att koppla att det var samma namn… Om du förstår vad jag menar? :P Jag sa "Nickoo!", han själv sa "Niiiicko!" - man skulle ju kunna tro att det är samma namn, men inte enligt honom ;) 
Så jag tror som så att vad man än kallar dom så blir det en lika stor omställning ändå, så ett namnbyte bör inte påverka jättemycket, men är det ett namn fågeln i fråga verkar vara lite extra fäst vid så tenderar jag att behålla det. 

3) Pellets och frukt & grönt osv ska vara tillräckligt, har man en art som har extra lätt för kalciumbrist (tex grå jako) så finns det även särskilda pellets med det behovet som ändamål. Mineralstenar osv är nog inte att rekommendera, men att ha typ ett sepiaskal i buren lär inte skada om man känner för det :) Jag har inte det själv, utan ser istället till att dom får en varierad kost med nån särskilt kalciumrik grönsak (broccoli, mangold, grönkål osv - mandlar som godis är också högt i kalcium) nån dag i veckan eller så. Min alexanderparakit hade lätt kalciumbrist när hon flyttade hit men efter ett halvår och en ruggning här hemma är hennes värden och fjädrar mycket bättre, utan särskilda tillskott, bara bra foder. Extra kalktillskott kan nog vara bra vid äggläggning men annars ska det inte behövas. 

4) Jag tycker alla dessa råd om att lämna fågeln ensam utan uppmärksamhet alls i flera dagar (ser många rekommendera en vecka - galenskaper!) är jättekonstigt. Man ska såklart inte tvinga sig på sin nya fågel, men men ska heller inte tvinga den på ensamhet. Om fågeln vill umgås med dig så är det klart du ska umgås med den! :) 
Vad jag alltid gör är att låta dom välja själv. Sitter en bit bort utan att bry mig om dom alldeles för mycket, pratar såklart med dom om dom inte tycker det är läskigt, men närmar mig inte buren eller så - och så har jag burdörren öppen så dom kan välja att komma ut själva. Två av mina fåglar (en av mina morhuvade och en av mina amazoner) kom jag hem med rätt sent första dagen så jag satte in dom i buren för natten, och sen öppnade jag burdörren för dom att komma ut om dom vill det, så fort jag vaknade nästa morgon. Oftast har det inte tagit alls lång tid innan dom bestämt sig för att komma till mig och umgås. 
Min gulpannade amazon började dansa, böja huvudet för kli i nacken, och försöka spy upp lite mat för mig redan på tåget påväg hem från hans förra familj, och så fort vi kom hem och jag öppnade transportburen så klättrade han ut och placerade sig på min axel. 
En av mina morhuvade var lite blyg första dagen, hon klättrade upp på burtaket men sen tog det några timmar innan hon kom till mig. När det väl hände och hon insåg att jag inte alls var läskig så vart hon inte alls lika blyg längre utan jag kunde erbjuda min hand och hon hoppade upp direkt :) 
Generellt, om fågeln tycker du är läskig och vill vara ensam för att ta in den nya miljön ett tag, kör på det! Om fågeln vill umgås med dig direkt, kör på det! :')

Chinesecrestedlover
2018-09-04 21:54
#2

#1 Tack för ett väldigt utförligt och informativt svar 🙂

Upp till toppen
Annons: