Annons:
Etikettpapegojor
Läst 1301 ggr
Chinesecrestedlover
8/14/18, 8:38 PM

"Bebis/ar" eller omplacering/ar - två samtidigt...

Hej!

Om man vill ha två papegojor vilket ju såklart är det bästa för gojorna och man aldrig tidigare har ägt gojor (tänker nu framförallt på vitbukspapegojor och dylika mindre gojor)…

Vilket av följande är då det bästa alternativet?

1) Skaffa två "bebisar" från en uppfödare samtidigt - spelar det i så fall någon roll om de är syskon eller ej?

2) Skaffa två omplaceringar samtidigt som redan bor tillsammans

3) Skaffa två omplaceringar samtidigt som inte bor ihop, men som kommer in i huset/familjen samtidigt och a) introducera direkt, b) introducera senare.

4) Skaffa en omplacering för att senare introducera en till omplacering

5) Skaffa en omplacering för att senare introducera en "bebis"

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Anledningen till frågan är att jag oftast tar omplaceringar när det gäller andra djur, alltså före jag väljer att köpa från en uppfödare…men det känns ju lite speciellt då det gäller papegojor (speciellt med tanke på att det i så fall blir mina första gojor). ds.

Annons:
Chinesecrestedlover
8/15/18, 7:19 PM
#1

Hej igen!

Mitt hjärta brinner för alla de stackars fåglar som hamnar snett i livet och som tvingas flytta runt från ägare till ägare…men kan man sätta ihop två såna fåglar?

 Att ha två fåglar är ju såklart bäst, skulle känna mig hemsk att ha en ensam stackare, även om den naturligtvis inte skulle sitta ensam hela dagarna eller så. Jag är ju ingen goja (precis som att jag inte är ett marsvin, råtta, mus eller hund och därför har flera av varje art…solitära djur utan behov av sällskap lever ju dock ensamma, som ex. min guldhamster och leopardgecko…men dit hör ju verkligen inte gojor). 

De allra flesta annonser avseende gojor som omplaceras som jag sett handlar om ensamlevande gojor, som suttit ensamma hela livet. Möjligen där ägaren haft andra arter som omplaceringsgojan inte kommer överens med (när det gäller vitbukar t.ex. är jag ju inte förvånad att de inte är glada i andra fåglar). Kan man föra ihop en sån fågel med en annan fågel av samma art (tänker då framförallt på vitbukspapegojor) eller riskerar man att bli sittande med två ensamma fåglar i varsin bur och som inte kan vara ute så mycket som de förtjänar?

Skaffar jag gojor så vill jag ju att de ska få bästa möjliga liv och kunna vara med mig när jag är hemma m.m. Två gojor som inte kommer överens blir ju inte så bra…det kommer ju leda till att de inte kan vara ute och flyga fritt i lägenheten så mycket som de förtjänar och mår bra av (eftersom man i så fall måste alternera mellan de olika gojorna). Att få plats med två rejäla burar i en mindre lägenhet som redan huserar diverse andra djur kan också bli aningen svårt (annat än i så fall tillfälligt under tiden de ex. vänjer sig vid varandra eller så). 

Vill helst inte köpa från en uppfödare eftersom jag inte gillar idén att det då finns en massa oönskade fåglar som söker efter ett hem…som jag kunde ha hjälpt. De allra flesta av mina djur är omplaceringar som kommit till mig av olika anledningar. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Mitchan
9/4/18, 6:29 PM
#2

Alla mina fåglar har vart omplaceringar och nästan alla har jag satt ihop med andra omplaceringsfåglar (undantaget mina två halsbandsparakiter som jag adopterade tillsammans, men dom hade satts ihop när den ena var 14-15 och den andra runt 1 år). I endast ett fall har dom inte kunnat bo i samma bur än, mina två amazonhanar. Dock har den ena bara bott här i några månader, och dom kan absolut vara tillsammans utanför buren och ute i utevoljären, och förhoppningsvis lär dom sig kommunicera med varandra lite bättre med tiden! 
Vitbukspapegojor brukar generellt ha väldigt lätt att komma överens med andra vitbukspapegojor vad jag vet. Det viktigaste är att man inte tvingar på något utan låter fåglarna ta det i sin egen takt (om en tex är mycket mer på medan den andra vill komma därifrån så kan man ta bort den som är mer på - och man kan även se till att den har fått utlopp för all extra uppbyggd energi på något annat vis tidigare under dagen, dvs man kör kanske lite träning och fixar lite extra berikning och låter den flyga av sig lite, innan man låter fåglarna interagera med varandra), och även att båda fåglar har tillgång till att ta sig ifrån en situation där dom inte vill vara med längre, så stort utrymme och många sittplatser att kunna flyga till, och det är positivt om båda faktiskt kan flyga osv, så att om någon känner sig obekväm i en interaktion med den andra fågeln så kan den lätt ta sig därifrån utan att något behöver eskalera! :) 

Min första morhuvade adopterades ca 3 månader innan min andra morhuvade - båda ca 5-6 år gamla - det tog dom sedan ca 3 månader innan dom började interagera nära med varandra och ytterligare nån månad innan dom flyttade ihop i samma bur. Mina halsbandsparakiter adopterades tillsammans men innan dom flyttade hit hade dom satts ihop i samma bur direkt utan problem. När ena halsbandsparakiten gick bort sisådär 5 år senare fick andra en ny kompis i form av ettårig alexanderparakit - planen var en långsam introduktion men första dagen dom träffades satte dom sig och sov tryckta mot varandra, så dom fick bo tillsammans från början.  Min blåpannade amazon adopterade jag när han var under ett år gammal, han fick sedan en 18årig gulpannad kompis ca ett halvår senare, dom kan som sagt fortfarande bara umgås när jag håller koll på dom då det brister lite i kommunikationen där och när dom väl blir lite irriterade på varandra så vill ingen av dom vara den som går iväg. Förhoppningsvis lyckas dom klura ut det där i framtiden men som det är nu så får dom ändå bra utbyte av varandra så det är inte optimalt men det funkar!

Chinesecrestedlover
9/4/18, 10:01 PM
#3

#2 Tack för det lugnande svaret 🤗 (blev plötsligt lite mindre läskigt med tanken på omplaceringspapegojor). Vill ju som sagt helst ta hand om omplaceringar och föredrar ju definitivt om de kan få vara två gojor…en ensam stackare känns ju inget kul att tänka sig.

Upp till toppen
Annons: