Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1907 ggr
zickan
2018-06-23 17:25

Olika arter tillsammans

Artfräde är oftast alltid det bästa.  Och en del arter kan va lite svåra att hålla med andra arter. Både nyfiken som intresserad av vilka arter som kanske kan va enklare att acceptera att bo med andra arter. Och vilka arter som kanske kan va lite svårare att hålla med andra arter.
Så ingen tror annat. Givetvis kan individer reagera olika.

Har du olika arter tillsammans. Eller testat med något som inte fungerat?  

Speciellt nyfiken på just olika papegojor.  Fått överta två amazoner från ett dödsbo förre året. Men de fungerade inte bra tillsammans efter månader av försök. Så valde släppa den som även hatat mig i ett par år.  Och hon trivs riktigt bra i sin nya barnfamilj och herren som är min gullegris har börjat må mycket bättre.
Men jag gillar inte att han är ensam även om det är vad han varit i sin bur hela livet. 
Velar på att spara ihop till en artfrände och hoppas det fungerar utan att min kille  blir för stressad av saken. 
Det som jag tvekar mest på är att om det nu inte skulle fungera så har jag inte möjlighet att ha två så stora burar, och vill minimera risken att behöva omplacera. Men även känt min kille ett par år innan jag fick äran att ta över honom. Och vet att han ändå funkar med ljudnivån i en lägenhet. Vilket kanske en ny amazon inte skulle kunna göra så grannarna får totalt spader. 

Funderade på lite mindre art som kräver 120cm längd och neråt. Kan enklare fixa egen bur till om det inte skulle fungera.  Och även då skaffa två av samma art med en gång. 
Även varit lite inne på tanken av att bara skaffa två av någon mindre art som bara får sitta nära i samma rum som min kille. Så han bara får sällskapet men inte behöver introduceras med någon.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mitchan
2018-06-25 03:18
#1

Skulle inte rekommendera att ens försöka sig på att sätta ihop en mindre art med en amazon faktiskt, och kanske speciellt inte en amazonhane då. 
L80 säger att man bör hålla sociala fåglar tillsammans med åtminstone en till fågel från samma art eller släkte (om någon är aggressiv mot den andra ska det gå bra att ha dom i olika burar men så att dom ändå kan se varandra). Dvs, en annan amazon är vad som gäller.  
Det är ju dessutom lite så att när dom har liknande beteenden och personligheter och "pratar samma språk" så att säga, så har dom dels lättare att lära sig att komma överens med varandra, och dels så får dom ut mycket mer av det! Väldigt berikande att kunna interagera med en annan fågel från samma släkte, något jag inte tycker att varken människor eller andra fågelarter riktigt kan ersätta. 

Jag har två amazoner som kommer helt okej överens med varandra men bor ännu inte i samma bur, utan dom får umgås utanför burarna i fågelrummet och i utevoljären istället, medan jag är med. Det för att den ena fortfarande är väldigt ung och har en rätt intensiv personlighet, medan den andra vart ensamfågel i 18 år, så fastän dom båda väldigt gärna vill umgås med varandra så blir det lite brister i kommunikationen ibland, så jag vill inte att det ska eskalera om jag inte är där att kolla till dom. 

Vet inte riktigt hur burmått-kraven ser ut på mindre amazoner då jag bara har större amazoner och stora burar/voljärer med bra L80-marginal, men, om tex en venezuelaamazon, cubaamazon eller annan mindre amazonart får "plats" i en 120-bur så skulle det kanske vara ett alternativ? Vad har du för amazonart nu? 
Jag hade aldrig satt en större amazon i en bur tillsammans med en mindre fågel, ens en mindre amazon, inte ens om dom verkar komma överens, lite för mycket av en risk.. Men isåfall skulle det ju kanske gå att ha dom i varsin bur och låta dom umgås med varandra när du är med. 

Skulle iallafall inte rekommendera någon annan art än amazoner för alla fåglarnas bästa.
Det allra bästa vore ju att försöka göra plats för ett par extra decimeter till en 160-bur och köra på en till större amazon (om det är större amazon du har nu)…  Men förstår att det kan vara svårt.  

Vilken av amazonerna var det som orsakade problem i sämjan mellan din hane och honan du omplacerade? 
Och har du chans att ta med honom till tex någon papegojträff och se vad han tycker om andra fåglar, speciellt amazoner, överlag?

zickan
2018-08-04 16:00
#2

Han har varit ohanterad rätt länge. Jag är ende person som just nu funkar. Är han lös så kan han flyga på folk. Kommer nån annan nära i transportbur/bur så hugger han. Kan inte heller kalla in ännu när lös. Börjat komma så pass att jag kan få upp honom på handen och hålla på med honom mer. Så vi tränar sele och gå ut när det är mer folktomt ute. Tills han fått mer vana av hanteras och acceptera folk lite mer. Han har tyvärr bott själv hos förre ägaren. Handtamades upp. Väldig känslig. Och plockar sig när det var för mycket folk i förre hemmet, när vi i personalen var sjuka och för många nya ansikten var där på kort tid. Hade svårt för att få saker i buren ändrade. Värst var när ägaren avled, då plockade han sig något hemskt. Fick ta över honom efter en tid och lyckades få han att sluta till stor del. Bott i samma rum som en annan Amazon under 3 år Men började då plocka sig mer. Rätt fräck och kaxig mot henne utanför bur fast hon då var snäll. Ju mer de umgicks ju mer stressad och mer han plockade sig. Testade flytta in i samma bur. Men det ökade plockade värre till blodiga sår och slagsmål. Slet ner henne från pinnen i baken. Högg mot och fick separera för det gick inte. Gav bort honan till djurvakten och han slutade direkt med plocka sig. Blev fin igen. Hade en annan Amazon här under två dagar jag passade. Dels för semestervakt, dels ev plan att köpa. Satt inte ens i samma rum men han plockade vingen blodig på den helgen. Sedan nu nyligen passade jag samma Amazon hona han bott i samma rum med ett par år. Han blev förändrad direkt. Uppträdde mer stressad. Och ja plockade sig. Var väl läkt och fått åter fjädrar. Men plockade benen nästsn kala, och nytt sår på ryggen. Däremot har han visat nyfikenhet och skrikit på grannens nymfparakit, och undulater. Varav jag fick tanken att det kanske kunde gå mer att få känna sällskap av nån annan art. Lite nojjig försöka få ihop honom med en Amazon. När han plockar sig blodig. Och svårt att även få testa ett tag innan man väljer ta över helt. Vill inte krävas omplacera om det nu verkligen inte går. För två 160 burar har jag inte plats med. Men han är rätt nöjd och problem fri som själv. Mest lös här hemma. Buren är flera ihop byggda till en och som mest står öppen. Har nästan alltid tillgång till hela köket. Ska byggas upp en mer snygg voljär, samt näta in hela balkongen så han kan va där med. Så fort folk är klara med sin semester och kan hjälpa mig köra virke. Skulle ha en bur från annons. Men de strulade när man kunde hämta. Drog ut på tiden. Till slut svarade dom inte ens längre. Vill helst inte ha trä, men blir nog enklast och går fortare. Blir istället mer måttanpassad till köket. Räkna runt 175 cm lång och 2 m hög. Kanske bara borde vänta ett tag med vänn. Ge han mer tid, träna upp hantering och med det utöka nya intryck långsamt. Till att försöka få han mer tålig. Kanske blir enklare. Bara haft honom sedan slutet på förre året efter förre ägaren jag jobbade hos. Avled hastigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: