Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1251 ggr
Birdlover
2018-04-24 10:02

Är Dvärgpapegojor trevliga fåglar ?

Funderar på att skaffa mig Dvärgpapegojor och undrar nu om det är trevliga fåglar ? Tänkte låta dem friflyga och jobba på att få dem tama.

Annons:
tlover
2018-04-24 10:20
#1

Dom är underbara men busiga och högljudda

l'm back

Birdlover
2018-04-24 15:23
#2

Kan man ha dom i lägenhet ??

tlover
2018-04-24 15:31
#3

#2 Vi hade det. Man kan ju lägga en filt över deras bur på natten för att minska skrän (en bur för dom att sova i är rekommenderat även om man har dom ute då man är uppe och hemma)

l'm back

Birdlover
2018-04-24 15:44
#4

Skränar de hela tiden från morgon ända in på natten ??

tlover
2018-04-24 15:46
#5

#4 Nja inte riktigt men deras läte är väldigt högt och skär i öronen.

Särskilt eftersom dom har för vana att "sjunga" just som dom sitter på ens axel 😃

l'm back

aliciablad
2018-04-25 11:56
#6

Lägg inte en filt över buren, fåglarna ser ingenting när det är mörkt och riskerar att flyga i blindo och skada sig, i värsta fall bryta nacken.

Annons:
Birdlover
2018-05-03 17:15
#7

Tror inte dvärgpapegojor är något för mig…..

Mitchan
2018-05-03 17:27
#8

#7 För att dom väsnas? Då är nog inte Fåglar I Allmänhet något för dig är jag rädd… ;) Även hos arter som sägs vara allra tystast så finns det väldigt ljudliga individer, och sådant går såklart inte förutspå :D Men däremot så väsnas inga fåglar om nätterna, såvida du inte skaffar typ ugglor, men det är inte heller särskilt lagligt så det är nog inga problem… haha. Man behöver inte lägga någon filt över buren, bara se till att det är relativt mörkt i rummet så är dom tysta tills solen går upp. :)

Birdlover
2018-05-03 17:42
#9

Hur är det med den hövliga tonen Mitchan ???

Mitchan
2018-05-03 19:53
#10

#9 Det är bra faktiskt! Själv? ;) 

Hehe, nä, sorry, menade inte att vara ohövlig, ville bara skämta lite samtidigt som jag levererade mina tankar. Det hade kunnat vara roligt.. kanske.. :P 
Men iallafall, om vi tar bort mina försök till att skämta till det, så är det här vad jag försökte säga: alla fåglar, papegojfåglar iallafall (det är vad jag har mest erfarenhet av ahah), ÄR mer eller mindre högljudda, och trots att det finns arter som ska vara lite tystare så finns det som sagt individer som väsnas lite extra ändå. Med det sagt så finns det ju även arter som inte har ett lika högt eller gällt skrik som andra som man skulle kunna satsa på om man känner för det!
Själv har jag aldrig upplevt dvärgpapegojor som särskilt högljudda, men det säger jag ju förstås från synvinkeln av en person med många FAKTISKT väldigt högljudda fåglar (hade en morhuvad papegoja - en vanligtvis relativt tyst art - med ett väldigt gällt och superhögt "jag är glad"-skrik som var väldigt mån om att bli hörd praktiskt taget hela dagarna - och halsbandsparakiter är bland dom högljuddaste parakiterna… för att inte tala om min amazon! haha).  …Men jag skulle absolut säga att dvärgpapegojor funkar utmärkt i lägenhet!

Du kan ju söka på youtube efter hur dom olika lätena låter från olika arter för att se vad du skulle klara av! :) Om du faktiskt är intresserad av just dvärgpapegojor (väldigt trevliga fåglar tycker jag!) så är dom rosenhuvade dvärgpapegojorna de som är mest högljudda, så en annan av dvärgpapegojsarterna kanske skulle vara något att kolla upp och lyssna på på youtube? :)

Birdlover
2018-05-04 15:12
#11

Tack för tips Mitchan !😃 Är inte helt nybörjare med fåglar även om det kanske verkar som så av mitt inlägg om dvärgpapegojor. Har både undulater och sebrafinkar vilka också kan låta en hel del. Min kommentar att dvärgpapegojor inte är något för mig gällde inte enbart deras eventuella höga läte utan om dessa går ihop med andra fågelarter. Läste om dem att de är mera revirmåna och passar kanske bäst med sin egen sort.

Maria899
2018-05-18 12:47
#12

Sparvpapegojor är lika dvärgpapegojor till storleken men låter helt annorlunda, kvittrar som småfåglar, verkligen en lägenhetsfågel. Jag har två lessons sparvpapegojor och det kan jag varmt rekommendera.

Maria899
2018-05-18 12:48
#13

Men sparvpapegojor går inte ihop med andra arter då de är rätt agressiva mot dessa.

Annons:
Kirnzy
2018-05-30 10:49
#14

Jag tänker att duvor kanske skulle kunna vara något? Om du inte bara är inne på papegojor.. :)

Upp till toppen
Annons: