Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 754 ggr
Birdlover
2018-04-22 06:05

Dvärgpapegoja vad gäller ??

Hittade en annons på Blocket där en person säljer dvärgpapegojor. Min fråga är om jag törs köpa dessa fåglar. Säljaren hade i sin tur köpt dessa fåglar ett häckpar och deras ungar från en säljare som hade dem i alldeles för liten bur. Det finns inga papper på dessa fåglar och de är inte ringmärkta. Är dvärgpapegojor Citeslistade B ? Föräldraparet sades komma från Spanien…. Tyckte i övrigt att fåglarna verkade trevliga och jag blev förtjust i dem. ( Bor så till att det är svårt att hitta seriösa uppfödare). Tacksam för svar 😃 !

Annons:
Sannwa
2018-04-22 10:33
#1

Vad jag vet behöver inte dvärgpapegojor vara ringmärkta men det underlättar om de skulle rymma eller för att bevisa vem som äger dem. Papper är nog lite viktigare, tänkte på försäkring.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Birdlover
2018-04-22 10:41
#2

Min tanke var att jag är lite tveksam till köp när jag får så lite fakta om fåglarnas

bakgrund. De har bl.a suttit i en alldeles för liten bur och detta är möjligen ett stressmoment för fåglarna så de kan utveckla olika sjukdomar som t.ex papegojsjuka. Föräldraparet sägs komma från Spanien…….

Sannwa
2018-04-22 11:40
#3

Jag hade nog inte köpt dem. Men du kan ju alltid ringa/maila ägaren och ställa frågor, så får du lära känna ägaren med och förhoppningsvis mer info om dem.

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Upp till toppen
Annons: