Annons:
Etiketthönsfåglar
Läst 2002 ggr
KINGEN05
2018-03-10 12:29

Blodig tupp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Går rakt på sak, idag blev det slagsmål i hönsgården och det var en tupp som far väldigt illa, vi har två tuppar som alldrig brukar bråka men idag gick den större tuppen på den mindre tuppen och det blev slagsmål! En av tupparna klarade sig utan skador men den andra ser halvt slaktad ut :( Hjälp mig! Vad ska jag göra, han mår bra och kan gå som alla andra men han har förlorat en himla massa blod! 1: ska jag avliva honom? 2: Ska jag låta han vara som han är? 3: Vad ska jag göra?! Har alldig varit med om detta tidigare!

Annons:
KINGEN05
2018-03-10 12:30
#1

JAG VILL HA SVAR INOM DOM NÄRMSTA TIMMARNA! Svar så snabbt det går!

vallhund
2018-03-10 12:34
#2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2018-03-10 12:42
#3

Hur är allmäntillståndet? Som det ser ut så ser det illa ut men är ju tåliga som bara den men är han påverkad så är det nog bäst att slakta.

Om du inte slaktar så är det bäst att ta tuppen till veterinär eller rengöra såren själv om du är kunnig

l'm back

KINGEN05
2018-03-10 13:53
#4

Om man kollar på bilden så ser det ut som sår men det är det inte, det är hans hud. Han började blöda i nacken och sedan så blodade han ner sig själv. Det har slutat blöda nu men han behövs tvättas, ska jag tvätta han eller ska han få bada själv i sand? Han HATAR värkligen vatten….

JohannaN
2018-03-11 11:15
#5

Aloe vera gel är tipset för sår, det läker jätte fint, men tvätta såren är viktigt men inte dränkt utan på bomullstussar på såren, ringblomssalva är också ett tips🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

KINGEN05
2018-03-12 19:43
#6

Han var så blodig och det hade torkat så jag var tvungen att sätta han under kranen och spola ren han med vatten. Men nu ser han bättre ut och mår bra, kan skicka en bild sen när jag har tid 😋

Annons:
Gronstedt
2018-03-13 11:10
#7

Två tuppar i begränsat utrymme med få hönor kan vara en dålig idé, om man inte vill låta "naturen ha sin gång" och låta dem sortera ut sina egna problem, vilket kan bli en slaskig affär. Många tuppar slåss, har de börjat är risken stor att de kommer att slåss igen. Och de kan skada varandra mycket svårt eller döda varandra. Det är det man utnyttjar för tuppfäktningar!

Bättre då att avliva den som är i underläge på humant sätt, om det inte går att dela upp i två flockar som inte kan komma åt varandra.

KINGEN05
2018-03-13 12:53
#8

Jag har 17 hönor och två tuppar, jag har två tuppar eftersom det är olika storlekar på hönorna. Vissa är dvärg och andra väldigt stora, jag har en liten och stor tupp eftersom den lilla kan inte befrukta en stor höna….. Och den stora kan inte befrukta en liten höna utan att han sitter sönder hon.

Gronstedt
2018-03-13 13:10
#9

#8: Då är det bäst att du separerar flockarna, annars finns risk för nya slagsmål.

KINGEN05
2018-03-14 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Så här ser han ut nu ;)

[Ekibackensfjäderfä]
2019-09-24 21:50
#11

Detta är ju ett gammalt inlägg, men har hört att man inte ska ha jämnt antal tuppar, då blir det bara tjafs, utan hela tiden ojämnt antal.

Upp till toppen
Annons: