Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 2247 ggr
Snurrig
2/7/18, 4:25 PM

bygga bur - behöver gallertips och idéer

Jag ska flytta och tyvärr kommer min nuvarande bur inte att få plats, så en ny bur ska byggas, köpas eller införskaffas på annat vis. Måttet på den nya buren blir väl 70cm djup och 240cm bred. Jag vill försöka få till en finare bur än deras nuvarande, och undrar om det finns något finare/bättre galler än det vanliga fyrkantiga? T.ex sånt galler som finns på vanliga "köpburar", går det att få tag på sånt, på något vis? Har sett mindre "frontgaller" att köpa, t.ex 120*40, men då är det endast små luckor, dessutom blir det nog konstigt/svårt att koppla ihop såna från golv till tak. 😉

Jag vet att flexipet kan göra burar med "specialmått", men tycker den typen av bur ser väldigt tråkig ut. Undrar även om ni vet någon bur man kan köpa färdig, som har passande mått (förstår att det är omöjligt).

Ni får gärna skriva om ni har några tips gällande något, t.ex hur jag ska bygga luckorna för att det ska vara enkelt att städa, men även se snyggt ut.

Det är alltså finkar och undulater som ska bo där, men eventuellt så får undulaterna ett eget boende.

Glömde bort att skriva det här första gången, så lägger till:
Är det bättre att ha från golv till tak, med alla fåglar tillsammans, eller att göra två burar, där den ena är ovanpå den andra? Tänkte eftersom det blir svårare att använda all yta när den är så smal och hög, och att det kanske används bättre om det är två burar (då dom blir uppdelade till färre fåglar per bur). I så fall, hur högt upp bör taket på buren längst ner vara? Räcker det med 1 meter? Dvs två burar som är ca 70cm djup, 240cm bred och 100cm hög och staplade på varandra?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
IsakfeatElin
4/24/18, 8:01 PM
#1

Hej! 
Behöver du fortfarande burar? Jag har en hembygd som är ungefär 200 cm bred, 80 cm djup och drygt 100 cm hög som inte används längre. Är du intresserad?

Upp till toppen
Annons: