Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 1539 ggr
luckydragonriderkin
10/11/17, 5:37 PM

diverse frågor ara

hallå!

Jag är nybliven ägare av en Hahns Macaw (Blåpannad Dvärgara), detta är min första fågel.

Jag har några diverse frågor om hans beteende etc. som jag inte riktigt kan sätta fingret på själv.

1. Han vill inte bada. Jag har försökt med kranen i diskhon, sprayflaska, och plattbottnad skål med vatten. Han har 0 intresse av det och verkar inte tycka om det. Han duschade under kran hos uppfödaren vet jag.

2. Han får blötlagda pellets som han tycker om väldigt mycket men hans näbb blir väldigt smutsig av det eftersom pelletsen blir lite kladdiga av vattnet. Jag måste då och då tvätta näbben med ett blött finger eftersom han inte alltid tycks göra det själv.

3. När han ska sova knäpper han med näbben väldigt högt, har hört att detta betyder att han är bekväm men vill bara dubbelkolla.

4. Ett beteende jag märkt mycket av är att han öppnar näbben och antingen gör ett lågt pip eller inget ljud alls och rycker till med vingarna. Fick höra från uppfödaren att detta är något sorts "bebis-ryck" men åter igen, vill dubbelkolla :^)

Tack för svar. 

Trots att detta är min första fågel har jag många år bakom mig med research men inte allt kan man hitta på internet. Nothing beats first hand experience.

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Leif Smitterberg
10/13/17, 9:57 PM
#1

Hej. Jag antar att det är en Nobilis Nobilis du harvilken är den minsta av dvärgarorna men tillhör inte arasläktet. 

Det är en väldigt trevlig fågel stor i liten förpackning så att säga.

Svar på frågorna:

1. Den kommer att bada om den vill det till slut, Har du haft den länge?

Det viktigaste är att du inte tvingar den.

2. Har du naturgrenar i buren så kommer den automatiskt att rengöra näbben mot dem, men tills detta sker så får du rengöra som du gör, ger ju samtidigt kontaktträning. Kom ihåg att ge belöning efter, Typ skalade solrosfrön eller pinjenötter.

3. När dom sitter och "knorpar" med näbben är dom alldeles riktigt nöjda och trygga.

4. När dom "gapar" så är det som en gäspning som samtidigt tömmer krävan på dom. Absolut inget att oroa sig för, även vuxna individer gör så. Ett helt naturligt beteende.

Och så min fråga till dig: Vem är uppfödaren?

Lycka till med en i mitt tycke underbar art.

luckydragonriderkin
10/15/17, 9:49 AM
#2

tack för alla svar! 

Uppfödaren är Anna Malmgren :^)

Ja han har verkligen personlighet

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Djur.livet
10/15/17, 1:02 PM
#3

Dom trivs bäst med att ha en kompis:) jag skulle ha skaffat en kompis till den😊

Leif Smitterberg
10/18/17, 5:40 PM
#4

Jag håller med Djur.livet, dom behöver stimulans från en artfrände. Men det är ingen panik med det utan få denna tam och tillgiven först.

Upp till toppen
Annons: