Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 1617 ggr
AnnikaS76
11/3/16, 8:39 PM

Ang foder till bla nymfkakadua

Hej!
Jag är gröngöling här på sidan och har en fråga ang solrosfrön till burfåglar. Jag har haft Dvärgpapegoja och Nymfparakit i omgångar, ett uppehåll i några år och nu har jag fyra omplacerade nymfer igen. Har läst en del på olika sajter om att solrosfrön inte ska vara bra… jag har köpt olika fröblandningar för parakiter i djuraffärer och i alla är det solrosfrön… massor med solrosfrön. Om det är så olämpligt att ge dem det varför finns de då med i blandningarna? Är det endast utfyllnad? Finns det fröblandnigar utan solrosfrön?
Mvh
Annika

Annons:
Leif Smitterberg
11/4/16, 8:26 AM
#1

En  bra och balanserad kost är en blandning av pellets och grönsaker, det man bör undvika är frukt, solrosfrö och jordnötter. Frukt innehåller socker och bör bara ges som "godis" någon gång ibland. Solrosfrö innehåller mycket fett, skalade kan man ge som belöning vid träning. Jordnötter är helt och hållet tabu då dom kan innehålla mögelsporer precis som solrosfrön med skal. Fröblandning utan solrosfrö och jordnötter finns på http://www.scarlettsparrotessentials.co.uk/as30-no-peanut-no-sunflower-seed-5kg.

Hoppas detta var till någon användning.

// Leif

Leif Smitterberg
11/4/16, 8:32 AM
#2

Glömde tillägga att groddade fröer kan man ge några gånger per vecka lite oftare under häckning och ruggning. likaså ärtskott och solrosskott.

AnnikaS76
11/4/16, 9:40 AM
#3

Tack snälla snälla för svaren! Jag har börjat införa pellets åt dem lite försiktigt, de ratade det bigtime förra vändan men ska prova igen :)
Tack än en gång och ha en trevlig helg :)

Irrevirr
11/9/16, 7:20 PM
#4

Jag kör undulatblandning åt mina. 🙂

AnnikaS76
11/10/16, 8:48 PM
#5

Ahaaa, så man kan göra det? Det visste inte jag :) Tack för tipset, ha en fin kväll!

westblom
11/16/16, 7:03 PM
#6

mina får undulat frön och pellets också grönsaker ,frukt som tex broccoli mm

Annons:
Upp till toppen
Annons: