Annons:
Etiketthönsfåglar
Läst 2306 ggr
JACLAR123
2016-03-13 21:11

Vaktlar

Tjena!

Jag har en kanin som bor i en inhägnad på ca 12 kvm utomhus året runt. Har kompostgaller runt om och vinskydd/kaninbur i hagen. Nu kommer min fråga.

Jag har funderat över om jag skulle kunna ha några vaktlar där i. Just nu tänker jag om det skulle funka, vad bör jag tänka på. Måste jag göra om hagen eller kommer de rymma? Alla tips vill jag gärna få. Har inte bestämt mig vilken vaktel en, men vill ha tama naturligtvis och inte allt för krävande. Ta i förhand! Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Annons:
taylor__lambert
2016-03-13 21:14
#1

Ja kompostgaller kommer de garanterat kunna rymma igenom! Sen skulle jag nog inte ha dom med kanin, kanin har sjukdommar naturligt i pälsen som kan bryta ut på andra djur medans kaninen inte får symptom eller lider av det. Sen kan ju vaktlar vad jag sett, dra av fjädrarna på varandra vid parningstider. Sen ska väl inte vaktlar vara ute hela tiden (är mer insatt på kanin än vaktlarna)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
2016-03-13 21:18
#2

Vill du ha vaktlarna utomhus året runt, så är det japaner/fläsk/jumbovaktlar du ska ha (alla är samma art, det är bara vikten som skiljer), de klarar lätt 25 minus om de har en vindskyddad plats med halm och ett bo (kräver länsstyrelsen, men mina använde det aldrig).

Vaktlar flyger, så du måste näta upptill/ha tak, annars så har du inga vaktlar kvar. Jag skulle byta till svetsat putsnät, kompostgaller har så stora hål, så skulle du få kycklingar så knatar de ut utan problem. Vaktlarna är också byten för små rovdjur som hermelinen som då lätt kan ta sig in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-03-13 21:19
#3

#1 det är faktiskt många som har just kaniner och vaktlar tillsammans och jag har aldrig hört om att det blivit några problem. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
2016-03-13 21:21
#4

#3 är det så? Aldrig sett! Har haft några vänner med vaktlar och kanin men dom har hållt dom separerade! Man lär sig alltid nått nytt :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

JossanH
2016-03-13 21:24
#5

Ja kompostgaller är absolut för stort och som illerägare så tycker jag att kompostgaller är alldeles för rovdjursvänligt oavsett och borde kläs in i galvaniserat rutnät för att hålla kaninen helt säker också 😊 Vaktlar kan bo ute året om om dom har bra skydd. Jag skulle dock inte ha vaktlar och kanin tillsammans då vaktlar är snabba, flyger (totalt oorganiserat) och lägger ägg lite var stans som kaninen lätt skulle kunna trampa sönder. Jag tror även att det skulle kunna finnas risk för både kanin och vaktel att bli smått stressade av varandra. Iaf här hemma 😁 Men våra vaktlar är inte speciellt tama. Kanske skulle det funka bättre om det finns en del i kaninburen dit bara vaktlarna kan ta sig där de har halm/mycket buskage osv så att de föredrar att lägga äggen där och har ett ställe där de får vara i fred. Vaktlar gillar att ha många gömställen men de är inte speciellt förtjusta i helt mörka gömställen utan föredrar grenar/korgar osv att gömma sig i.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Storip
2016-03-13 21:26
#6

Jag brukar ha kaninerna med vaktlarna, utan problem om man vet att kaninen inte hatar fåglar. En del av kaninerna bokstavligen hatar fåglar, och de får ju såklart inte bo med fåglarna. Men ensamma avelshanen älskar att ha vaktlar som sällskap.

Upphöjda burar avskyr våra vaktlar, men en markbur är inte laglig för kanin under vintern. Så en tvåvåningsbur eller två separata burar skulle väl vara bäst.

Kan rekommendera tröskel vid ingången, så ökar du säkerheten lite när du öppnar o stänger :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Annons:
JACLAR123
2016-03-13 21:51
#7

Hej!

Jag har en tvåvånningsbur till kaninen självklart.  Hade tänkt att göra ett hus till dem där  ingången är så pass stor att inte kaninen kan komma in.

Jag har som sagt kompostgaller som är ca 80 cm högt. När jag tänker efter kanske jag måste göra inhägnaden hel säker eftersom de kan flyga och katter kan komma in. 

Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Maleficum
2016-03-14 11:51
#8

#6 Mina duvor gick med mina kaniner (lösa inne och i bur ute) och kaninerna gillade att jaga duvorna när de gick nere på golvet :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: