Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 3876 ggr
BlazeM
2016-01-21 20:55

"Tämja" dvärgpapegojor?

Hej!

Jag funderar på att skaffa antingen undulater eller dvärgpapegojor. Min fråga är om det går att "tämja" dvärgpapegojor, dvs få dem att sitta på fingrarna/axeln, kanske leka med dem lite och klia dem på huvudet som jag har hört vissa papegojor älskar? Om jag skaffar dvärgpapegojor blir det två stycken, och relativt unga (inte mer än 6 månader). Tack för tips! :)

Annons:
Maleficum
2016-01-21 23:13
#1

Det är väl som med de flesta papegojor individuellt hur tama dem blir och hur mycket tid man lägger ner på dem och hur de är uppfödda och hur deras föräldrar är (en del grejer beror på miljö men andra saker beror på arv så lugna, nyfikna och lättämjda föräldrar har större chans att ge ungar med samma egenskaper precis som att nervösa föräldrar har större risk att ge nervösa ungar).

Skickar med en video på en tricktränad tam dvärgis :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BlazeM
2016-01-25 20:53
#2

#1 Tack för svaret! Jag har nämligen hört en bekant säga att det är i princip omöjligt att tämja dvärgisar, men det verkar inte stämma som tur är! :D

Boppan06
2016-02-04 16:26
#3

Har du kollat in Lesson sparvpapegojor? Roliga små fåglar, enkla att få tama också. Lite kända för att vara mer tystlåtna än dvärgpapegojor.

Upp till toppen
Annons: