Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3307 ggr
Snurrig
2015-12-19 15:47

matplats

Hur ser fåglarnas matplats ut hos er? Använder ni skålar? Fröautomater? Har ni några bilder på det? Vore intressant att se för att få idéer.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
JohannaN
2015-12-19 20:43
#1

hum, kan ju ta lite bilder här sen🙂jag utfodrar fåglarna på olika ställen i olika matskålar och fat olika från dag till dag för att ge fåglarna stimulans🙂dom har ett helt eget rum/fågelrum så där kan jag ställa på olika ställen så fåglarna måste söka efter maten och på så vis få både motion och hjärngympa🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Snurrig
2015-12-20 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#2

#1 Det låter underbart att ha ett helt rum åt dom. Önskar jag hade möjlighet till det också.

Jag har en salig blandning av skålar i olika färger och format, mestadels små, men även stora och en fröautomat. Sällan jag ger dom mat på annat sätt än ur skålarna eftersom undulaterna oftast tyckt att det är konstigt, men nu när man har lite modigare fåglar så får jag väl göra mer sånt.

Man ska ju ha en matskål per fågel. Men bör man även ha en varsin vattenskål? Eller kan man ha färre?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2015-12-20 15:45
#3

Letar efter fröautomater som är hållbara, men samtidigt inte väger för mycket. Jag hade en i plast, men undulaterna gnagde sönder hålen ner till fröna. Surprise. Men jag lyckas inte hitta någon passande.

En sån här (http://www.faglarn.se/prod/5600.jpg) skulle vara perfekt. Men glas blir nog för tungt för burtaket när den även är fylld med frön. Det ser oerhört tungt ut iaf.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

kiwo
2015-12-20 16:09
#4

Ett litet tips är att kolla efter fröautomater för de vilda fåglarna ute. Det sälj väldigt många nu på vinterhalvåret. Själv köpte jag en svart vit fröautomat, format som ett hus till mina nymfer och efter ett para dagar insåg de att det fanns mat i den.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Sanjolina
2016-01-19 22:27
#5

#2 Står inget specifikt om varsin vattenskål i L80 eller på jbv men ett par stycken är nog bra.

Snurrig
2016-01-20 15:52
#6

Jag köpte en sån här (länk). Men självklart har undulaterna börjat gnaga sönder den, så jag väntar bara på att den ska rasa ihop helt.. Vet inte hur jag tänkte, då jag har testat en fröautomat av trä förut. Hade samma problem då..

#4 Det är svårt att hitta någonting bra, då det mesta verkar vara alldeles för litet till mina fåglar, eller gjord av plast och trä som inte håller särskilt länge.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Snurrig
2016-01-23 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har köpt en ny fröautomat (den här). Det känns som att den är för liten, att hålet till fröna är för långt ner, och att pinnarna är för korta. Men jag tänkte testa ändå.

Det känns som att jag dumförklarar mina fåglar genom att fråga det här, men visst borde dom klara av att att landa på växten och antingen stå mitt i den, eller på kanterna och äta? Herr undulat var där och tittade och försökte sedan nå växten genom att stå på plattformen ovanför - vilket han inte klarade av, och sen efter det har jag inte sett han (eller någon annan) göra något mer försök. Bör jag flytta den och göra den mer lättillgänglig?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2016-03-16 16:57
#8

Vet ni någon som säljer fröautomater/fodertråg som går att sätta fast på fyrkantigt galler? Hittar endast såna som fungerar till galler som brukar vara på köpburar.

(länk) Jag har hittat den här, men är väldigt osäker på hur stor den faktiskt är, och hur bra den kommer att sitta på gallret. Är det någon som vet? Kanske rentutav har en bild?

Det andra jag har hittat är det här (länk) och det här (länk). Samma, fast i olika storlekar. Men det står ingenting om hur man sätter fast den i buren? 🤔 Dessutom var priset alldeles för högt.. Men jag tycker om utformningen.

Har ni några tips?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maleficum
2016-03-16 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

#8 Den du länkar till först, såna har jag och de funkar på de flesta galler tycker jag och den sitter väldigt stadigt. Om det nu inte är mini mini rutor så fästkrokarna inte går igenom. Det enda jag inte gillade med dem är att det är rätt lätt för fåglarna att börja "slänga ut" fröna ur den (satte tejp på kanterna som "stänkskydd" och då blev det bättre).

De andra har jag ingen aning om hur man fäster. Aldrig sett dem i verkligheten.

Jag använder lite alla möjliga byttor (svårt att bestämma mig :P) och byter sort lite då och då. Dessa är dem jag använder just nu.

En av mina favoriter är en hemmagjord skål min bror gjorde åt mig (var ett test) av cement (hade över när han byggde stentrapp på landet). Har haft den som vattenkar ibland men då det är cement går vattnet igenom så brukar ha på ett krukfat så inte tidningspapperna blir så genomblöta. Den ger bra grepp för fåglarna och förhoppningsvis hjälper till att slipa lite på klorna.

Sen har jag en vanligt plasttråg som kommer från frukt eller liknande jag köpt i affären (minns inte exakt vad som var i dem). Har lite blandat frön och pellets och sånt i den just nu.

Sen har jag ett krukfat som badbalja och en smådjursautomat för dricksvatten.

Sen har jag andra plastskålar som hängs på gallret med grit och krossat äggskal.

Sen har jag små metallskålar (som sitter i hänganordning) som jag brukar ha färskmat i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
2016-03-16 20:22
#10

Är trött på att mina bajsar i alla matskålar, det blir så mycket onödigt spill. Därför jag försöker hitta nytt och bättre.. 🥵

#9 Du råkar inte ha någon bild på den? Gärna när någon fågel sitter där.. 😊
Vart har du köpt skålen(två i ett), som är på ena bilden? Den ser jättebra ut.

Förstår dina att dricka ur vattenflaskan och endast bada i krukfatet? Eller dricker dom ur badvattnet också?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Aquila-e
2016-03-16 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag använder mig av små skålar av porslin eller keramik (eller tex snäckskal som fodergömmor som jag kokat i vatten) då de materialen är super lätta att hålla rent, flera gånger i veckan när jag ändå sköljer skålarna under köksvasken kokar jag lite vatten och häller över skålarna, på så sätt är jag säker på att bakterier dör. Efter varje ägg servering i skålarna häller jag alltid kokt vatten över skålarna osv.

Jag är övernitisk med hygien gällande skålar och vattenautomat.  Jag använder absolut inga skålar av plast. Dels för att jag skyr plast i alla sammanhang då dem är gjorda av material som kan innehålla väldigt hälsofarliga ämnen dels för att dem blir så ofräscha med tiden och svårt att hälla kokt vatten över dem.

Jag är nog inte till mycket hjälp tyvärr.  Mina är ju inte i bur utan dem kan vara fria i mitt rum så då är det lätt för mig att  placera skålar lite varstans i rummet. Men du har voljär så du har andra förutsättningar förstås.

Men angående basilikan; Jag tycker helt klart att du kan hitta bättre alt än att placera den så som du gjort, de kommer inte kunna komma åt växten! Den står ganska tokig.   Basilika bladen är även lite för svår  för undulater att greppa tag i med näbben.  Pröva med timjan som har mindre och knaprigare blad^^

Sen så bör du inte ha det i så stor ytterkruka och uppstående dessutom. Jag placerar tex en timjan kruka på en bricka och då timjan ar flera små"grenar" som kan spreta åt alla håll och böjas lite neråt kan dem lätt sträcka sig uppåt och greppa bladen. Annars när jag ser att de flesta av bladen i kanterna har gått åt får jag helt enkelt tippa krukan åt sidan så dem kan ställa sig intill och äta lättare^^. Jag har ingen ytterkruka utan växten får stå i sin egen kruka. 

Här en bild som jag delat på annat forum innan. Milo på mitt bord i rummet. I bakgrunden kan man skymta timjan. Så min timjan  ser ut på bilden skulle nästa steg för mig vara att lägga växten på sidan för bättre åtkomst :)

Maleficum
2016-03-16 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jo, brukar vara rätt jobbigt när det blir bajs i skålarna hela tiden, är ju enklare att hålla rent när man inte har så många men minns när jag hade som flest undulater…

Den tvådelade matskålen följde med en av burarna jag hade förut. De har även en "anordning" med tak man kan ha för att minska risk för spillning från eventuella pinnar man ha ovanför. (Syns inte så bra på bilden men var den enda bild jag hitta där man såg den).

Hittar tyvärr ingen bild på automaten eller när några fåglar använder den (inge bra på att fota när de äter sin egna mat, har bara massa foton när de snor av min mat ;))

Såklart lär de väl dricka ur badvattnet också (har dock inte sett Malte göra det) men de använder automaten att dricka ur (brukar alltid sätta dem högt upp där fåglarna gillar att sitta så de är lättillgängliga för att de hellre ska vilja dricka ur dem än badvattnet). Har haft fler fåglar som verkar föredra att dricka ur dem också när jag haft både automater och skålar bredvid varandra och de har alla lite olika teknik för det (hade en undulat som satt upp och ned på gallret ovanför och drack tex). Har varit superenkelt att lära dem också (har använt till finkar, undulater, duvor och vaktlar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
2016-03-20 17:14
#13

#11 Mina knäppa undulater äter inte timjan, tyvärr. Basilika är dom däremot tokiga i, och dom föredrar att äta det från krukan framför uppskurna småbitar i matskålen (vilket dom också får). Även om dom inte riktigt förstod hur dom skulle göra i början så kom dom på hur dom kunde landa mitt i växten och äta, medan risfåglarna landade och satt på ytterkrukan. Men håller med om att jag borde hitta en bättre lösning.. ska försöka hitta ett litet bord som passar. Eller nått.

//

Vad tror ni om den här? (länk). Jag menar inte som fröautomat, men att hänga och ha en krukväxt i, t.ex basilika. Tror ni att dom kan landa på gallret och äta? 🤔

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Maleficum
2016-03-20 18:26
#14

#13 De lär, när de vant sig vid den, gå in i den och äta upp växt och rota runt i krukan. Ser ju ut att vara rätt stora gallerhål. Däremot kanske de kommer tycka den är rätt läskig i början.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
2016-03-20 18:45
#15

#14 Vad bra! Då ska jag eventuellt skaffa en sån. 👍

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2016-03-25 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu är det bara att vänta och se om dom vågar flyga dit och smaka. Det blev timjan ändå.. kanske har Herr och Fru Undulat ändrat åsikt om det. Risfåglarna har haft ett positivt inflytande över dom när det gäller maten.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Aquila-e
2016-03-28 19:49
#17

Vilken bra lösning! Hoppas dem vågar snart :)

Snurrig
2016-05-21 11:19
#18

Jag kan väl uppdatera angående #16

Eftersom dom inte vågade med kryddväxten (som fick slängas) så lade jag pellets i botten istället, och efter ett tag så vågade dom sig dit och käka upp det. Till och med Fru Undulat vågade sig på att landa. Efter det så har jag inte köpt några nya kryddväxter, men istället så har två av risfåglarna utsett ringen i mitten som deras sovplats. Det ser inte alls skönt ut att sitta på metallpinnarna, men dom verkar nöjda iaf. Det känns säkert tryggt med taket precis ovanför. Svårt att rengöra bara.. Men annars blir det nog super när jag väl köper någon växt i kruka. Så kan absolut rekommendera den! 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-08-02 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fick till en ganska bra lösning med lastpallar och galler ovanpå! Nu kan dom inte dra ner på backen och äta det dom spiller, eftersom allt hamnar i lådan.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

JohannaN
2017-08-02 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Mina har nästan alltid sin födosöks plats på marken på ett laken eller som i ute voljären på torvjord, ibland med skålar och ibland utan skålar🙂Dom får grönt och annat upphängt i fågelrummet eller i ute voljären🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Upp till toppen
Annons: