Annons:
Etikettfinkar
Läst 3834 ggr
Maleficum
2015-12-07 17:28

Parisarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte de små pippisarna kunde få sig en egen tråd med lite uppdatering på hur allt går (får se hur bra jag lyckas uppdatera den bara).

De två filurerna flytta in hit 28 november 2015. Honan (Winifred) 2,5 år gammal och hanen (Malte) 1,5 år.

Båda har bott i ett mindre bra hem med dålig kost (torra fröer av dålig kvalité och billigt äggfoder) och troligen inte spenderat tid utanför en för liten bur. Båda var dåligt musklade och honan hade en sårig, svullen och öm fot och saknar fjädrar i nacken. Hade nyligen lagt ägg hos tidigare ägare.

Winifred har efter lite fotvård blivit mycket piggare och foten ser numera bra ut.

För att underlätta vård bor de tillfälligt i en mindre bur men ska så fort de verkar helt okej och fått en förebyggande kvalsterbehandling flytta in i en betydligt större bur/voljär. De har också fått ett riktigt fågellysrör.

De har fått en del hårdkokt ägg och grodda fröer samt sallad sen de kom. De har blivit presenterade till olika andra frukter och grönt men inte varit helt villiga att smaka på allt än.

De har även haft skålar med tre olika typer av pellets, tuttifrutti (Nutribird C15), kemisk banan (Hagen Tropican som numera har tre smaker i sig, banan, apelsin och rosmarin) och nöt (Harrison's Adult Lifetime).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2015-12-07 17:33
#1

Mina pippisar är duktiga! De verkar redan börjat äta någon av pelletssorterna trots att jag inte börjat den riktiga introduktionsprocessen än (har bara haft det i en separat skål i buren)! Mina undulater tog det evigheter att lära med flertalet trix (sluta med att mammas ihärdighet att följa schema var det enda knep som funka på dem). Nu ska jag bara ta reda på vilken av de tre sorterna de tycker bäst om. Förhoppningsvis kommer de äta av alla sorterna men ska väl försöka välja ut en att ha som grund sen när de jag har är slut vet bara inte vilken sort som blir bäst för dem.

Är skönt att de verkar äta av pelletsen trots att det finns fröer i buren också så man kan bjuda dem riktigt varierande kost.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2015-12-15 18:36
#2

Idag hörde jag Malte sjunga för första gången sen dem kom hit! Inte någon lång sång men ett försök. Är skönt att se dem så mycket piggare!

Buren börjar närma sig att bli färdig inredd. Ska bli så skoj att se vad de säger när de får flytta in!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fabolousdolls
2015-12-16 07:31
#3

Gud vad gulligt inlägg vilken kärleksfull ägare du verkar vara, det är sånna inlägg som värmer i hjärtat. <3

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Maleficum
2015-12-16 10:12
#4

#3 Tack =D Det värmer att bli uppskattad för att man försöker göra sitt bästa för sina små bebisar!

Och sen är det extra värmande när man ser att djuren börjar trivas och må mycket bättre när de kommit från ett sämre hem.

Ska bli intressant att se vad Kenzie och Fjant säger sen när de flyttat in i nya buren. Den går ju hela vägen ner till golvet så Fjant kan se dem och Kenzie kan nosa efter dem (hittills har ingen av dem brytt sig om nykomlingarna och Fjant har aldrig varit speciellt road av mina fåglar ända sedan ena skrattduvan aldrig flög iväg när han försökte jaga den (det var läskigt tyckte Fjant).

Sallad och grodda fröer tycker de om och de har smakat päron och lite melon men annars är det lite dåligt på grönsak och fruktfronten fortfarande. De har fått lite frö-stänglar jag hittat i Kenzies hö och dem gilla de att pilla sönder (vet inte hur mycket frö däremot som är kvar i dem men något för dem att roa sig med).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2015-12-16 18:09
#5

Idag har Winifred flugit runt med ett grässtrå i munnen och verkar leta bolåda, hon är även och rycker i trådar på filten som täcker en del av buren. Skönt hon är så mycket piggare (var lite orolig några dagar efter dem kom hit då hon såg riktigt risig ut ett tag) men vill inte ha några ägg än.

Brorsan ska ta hand om dem någon vecka så de kommer inte få allt för mycket färsk mat (mest pellets, frö och lite sallad) så förhoppningsvis kanske hormonerna kan minskas ner lite. Vet inte om jag ska dra ner på ljustiden också (har nyligen satt ner det till 10 timmar men det kanske är för lång tid för dem just nu).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeachyAlice
2016-01-08 21:09
#6

Men gud vilka söta små tussar!

Annons:
Maleficum
2016-01-08 22:03
#7

Tack =)

Malte sjunger mer och mer för varje dag. Han sjöng extra högt och intensivt när vi satt och kika på senaste Sherlock avsnittet (vet inte varför fåglarna alltid får extra kraft för kvitter så fort jag ser mordmysterium). Lyckats spela in lite av hans sång också.

De verkar lugnat sig lite på bofronten efter att jag drog ner på ljustimmar vilket är skönt för jag vill verkligen inte häcka dem nu eller att dem ska försöka med det.

Har märkt att de inte gillar hirs om den inte är groddad däremot slinker kanariefröna ner i alla former.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2016-01-30 21:04
#8

Nu har fåglarna flyttat in i sin permanenta bur. Passa på att klippa klorna lite igen när jag ändå var tvungen att fånga dem. De tycker det är lite läskigt men de åt lite päron jag satte fast vid gallret. Hoppas de blir glada över att få lite mer utrymme. Just nu har de skålarna med pelletsen långt upp men förhoppningsvis kan jag locka dem nedåt genom att flytta dem längre och längre ned så de blir lite "tvingade" att utnyttja hela buren. Just nu står alla fröer på botten av buren men med tanke på att de hellre äter pelletsen än hirs så lär det inte vara så lockande för dem :P

Ska försöka få till en bild imorgon.

De ruggar för fullt och fjädrarna som kommer ut är riktigt färgglada och glänsande så tror nog pelletsen och ordentligt ljus gjort sitt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2016-01-31 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Inte världens bästa bild men så här bor dem nu. Winifred verkar ha lite svårare att anpassa sig än Malte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JohannaN
2016-02-01 18:33
#10

så fint dom bor dom små liven🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Maleficum
2016-02-27 10:06
#11

Tyvärr när jag kom upp i morse låg Winifred död på burgolvet 😭 Malte flyger runt, piper och sjunger som en tok just nu så tror han saknar sin burkompis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
2016-02-27 14:19
#12

#11 Åh, nej! Vad hemskt. Vet du varför? 😕

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maleficum
2016-02-27 15:24
#13

#12 Vet inte säkert men troligen var de tidigare levnadsförhållandena för slitsamma för henne. När jag fick hem dem kunde hon ju inte flyga, var mager, sakna fjädrar i nacken, hade sår under ena foten och den var lite svullen, hade nyligen lagt ägg, hade enbart med sig foder av dålig kvalitet.

Kan tänka mig hon levt sina första 2,5 år i en liten bur och aldrig lärt sig flyga ordentligt (hon kunde aldrig flyga lika bra som Malte kan och första dagarna i nya stora buren kom hon inte ens upp till de översta pinnarna, 1 månad i stora buren samt varierad nyttig mat och hon var ändå tunn och sakna ordentliga flygmuskler), fått dålig och ensidig kost, inget specialljus och troligen haft bo korg och lagt en hel del ägg (vet inte om de fått kalciumtillskott för fick inget sånt med dem).

Hon har aldrig blivit lika pigg som Malte och igår kväll satt hon mycket uppe i ena hörnet av buren (inte helt ovanligt), sen hoppa hon till motsatt sida av buren och såg ut att ha svårt att bajsa (huka och satt och "slängde" med stjärten som när de ska bajsa utan att nåt verka komma) och sen hoppa tillbaka till hörnet. Hon åt lite päron senare och hade iallafall ätit sallad och groddade frö tidigare på dagen vad jag sett (var borta hela eftermiddagen). Tänkte hon kanske värpnöd så satte henne i lilla buren i badrummet i värme och fukt ett tag och såg sen att hon bajsat (och det såg fint ut), kändes inte eller såg inte ut som nåt ägg i vägen men hon fick sitta kvar.

Blev väckt av hunden 7 i morse och var upp och då levde hon och verka pigg (hade dock inte rört maten under hela natten) men gick och la mig igen. Hörde båda fåglar pipa lite och sen börja Malte sjunga som en tok och när jag gick upp igen vid 9.30 låg hon död på burbotten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
-Cissi-
2016-02-27 15:34
#14

Ursh då :( vad tråkigt!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Aquila-e
2016-03-04 19:20
#15

Läste just igenom hela tråden. Så tråkigt och så ledsamt både för er och Malte :(

Hon fick i alla fall känna på äkta mänsklighet och kärlek från dig så hon slapp dö genom att lida. 

Mina undulater skaffades ursprungligen  som leksak för småbarn och har flyttat runt så många gr för att folk tröttnat på dem innan jag tog över dem snabbt som attan från en familjevän som hon också skaffat som underhållning för sin 3 årige son :/ Men hon insåg snabbt att det inte funkade och gav dem direkt till mig.

Nä usch jag tycker verkligen att det borde bli skarpare lag gällande smådjur, dem lider så fruktansvärt i de tysta. Man borde införa licens! 

Detta säger man om hundar och katter också, där är det illa där också men smådjur får nog ta de värsta smällen misstänker jag :(

Maleficum
2016-03-04 19:37
#16

Håller med, ofta som smådjuren får lida ordentligt i allt för trånga burar och felaktig mat.

Jag har ju även kanin och de är intelligenta varelser som älskar att röra på sig (han springer runt betydligt mer ute och inne än hunden gör) och är i många avseenden smartare än hunden som bor hos mig men ändå är det lagligt att ha kaninen instängd i en liten bur hela dagarna men för hunden är det olagligt att låta honom sitta i en bur i någon timme (och han måste sitta i bur för sitt egna bästa när han lämnas ensam eftersom han annars stressar upp sig så fruktansvärt).

Efter att ha haft lösgående kaniner skulle jag aldrig kunna ha kanin i bur igen.

Tyvärr är ju speciellt smådjur lite väl lätt att impulsköpa och sitter ofta och lider i tysthet.

När jag hade undulater tog jag också emot några som inte alltid haft ett allt för bra hem, är även många andra djur jag haft för att andra inte kunnat ha dem kvar av en eller annan anledning (hunden tex bor ju hos mig för han inte trivs hemma hos sin riktiga matte längre efter att dem fick småbarn, men det har varit en fördel både för honom och mig).

Hoppas bara jag hittar en (eller flera) ny(a) kompis(ar) till Malte snart. Man märker att han saknar sällskap, även om han och Winifred aldrig verkade vara bästisar för de satt aldrig och putsa varandra och Winifred kunde vara ganska hård och mota bort Malte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aquila-e
2016-03-05 12:15
#17

Jag vet exakt hur du menar med kaniner! ❤️ Har själv haft kanin i 10 år tills december 2014. Min underbara Melih en holländsk kanin blev nästan 9 år gammal. Han dog av lymfcancer  :( .

Han hade utebur (för mamma är lite allergisk) men han var utanför buren under dagarna i vår trädgård och jag spenderade jätte mycket tid med honom han var absolut inget bortglömt djur, vi gick till små utflykter till olika sjöar och vi gick på skogspromenader nästan varje dag och han älskade att utforska skogen, med tiden blev han så trygg i det att jag kunde ha honom helt lös i vissa delar av skogen! (annars var han i sele och långlina)

Vi hade en speciell glänta där man kunde ha bra koll på om någon närmade sig redan på riktigt långt håll, vilket han lät mig veta med sin kroppsspråk  men han var absolut ingen nervös kanin och han var så trygg och nöjd med mig och sin omgivning .

Det fanns även en tall i gläntan som någon gjort en fin koja med grankvistar, där skuttade han och la sig när han ville vila. Om jag släppte av honom på en stig flera meter och gick ifrån honom o kallade på honom sprang han glatt till mig, om han hade lust haha annars satt han bara där eller gick av stigen på upptäcktsfärd men han var alltid nära mig.

Så jag håller absolut med dig! Det är så otroligt hemsk att kaniner och andra smådjur  fortfarande anses vara "burdjur" . Dem är så otroligt intelligenta och dem utvecklas till så härliga personligheter men man måste låta dem få vara fria och umgås med dem så mycket som man umgås med sin hund tex  Ja det finns mycket att säga om våra "burdjur".

Nää nu är det snart 2020 och jag anser att man borde banna alla sorter burar för alla djuren! Spelar ingen roll om dem är "lösa 1-2 timmar om dagen" osv, bur är ett fängelse! Och det hämmar djuret något otroligt både psykologiskt och fysiskt!

Vi borde ha kommit längre än så här med att förstå att bara för att ett djur inte gör väsen av sig betyder det inte att det är ok och rätt att låsa in den i en bur! Om man inte kan ge den säkerhet utanför buren så ska man inte skaffa ett djur!

Aquila-e
2016-03-05 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här en bild där han springer mot mig i skogen <3

Aquila-e
2016-03-05 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och här där han vilar vid en stig <3

Maleficum
2016-03-05 12:44
#20

Gud vilken sötnos! Holländare är riktigt fina! Själv är det angora som gäller för mig, fluffiga kaniner och fluffiga fåglar ;)

Min krabat jag har nu har ju varit blind i ett helt år men springer lös inne (och på tomten när jag är hemma och kan ha altandörren öppen) utan minsta problem. Ända är väl att han ofta kommer i sån fart när man ropar att han ofta råkar springa in i mig :P Sen tycker jag det är lite läskigt när han ska hoppa upp och ner ur sängen eller soffan men han har stenkoll på vart han kan och inte kan hoppa ner för att inte hoppa in i något.

Mina förra angorahonor jag hade gick helt löst ute på landet under somrarna (de rymde ändå hela tiden så gav upp att göra hagar åt dem) och trots hundarna och katten gick det hur bra som helst. De var så mycket smartare än min mosters hund som försökte jaga dem, vid ett tillfälle försökte han jaga ena honan sprang hon in under friggan och hunden efter, en kort stund senare kommer kaninen skuttande från ett annat håll, sätter sig lugnt bakom hunden och tittar på honom en stund och sen vänder och skuttar lugnt därifrån :P Önskar jag haft en kamera så jag hade kunnat filma!

Finns inget härligare än att se dem skutta fritt ute i det gröna!

Om det inte vore för att jag tyvärr inte kan göra det helt säkert här hemma för små fåglar hade jag inte haft bur till dem heller och ha dem helt lösa precis som jag hade mina duvor (men de var ju betydligt större och lättare att säkra för dem).

Där jag bodde förut hade jag ju mina undulater helt lösa och tyvärr lyckades en (av de större dessutom) ta sig ner i en liten springa på täckglaset på ena akvariet och drunkna och det vill jag inte vara med om igen (fattar än idag inte hur han tog sig ner i den lilla springa som var).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Aquila-e
2016-03-05 22:56
#21

Ja holländare är så underbara på alla sätt och vis! Min fösta kanin en Dvv Fushs hona var inte så tillgiven och lite nypig av sig. Efter efterforskning insåg jag att hollis är något för mig och Melih visade sig vara allt jag önskade och mer därtill. Saknar honom så mycket :( .

Vi har också en altandörr mot trädgården, under vår sommar kunde han komma in i vardagsrummet men han gillade inte att vara mellan 4 väggar så vida man inte gosade för det fick han aldrig nog av. 

Åh vilken rolig historia om kaninen som överlistade hunden! Haha kaniner i ett nötskal! Så smarta!

Min älskade att skrämma slag på katterna i grannskapet, katter som inte kände till honom brukade bli helt till sig då dem verkade tro att han var ett "lätt byte". På flera meters håll brukade katter som inte visste bättre lägga sig platta o börja smyga på Melih som tex betade i trädgården. Jag hade honom alltid under uppsikt förstås o både jag o han såg ju katterna. Jag tror katterna inte fattade att Melih redan sett dem. Hur som helst det slutade alltid med att katten som inte visste bättre smög ända fram till staketet, och precis när katten är mitt i språnget eller just landat sprang Melih fram med öronen riktade framåt otroligt glad o nyfiken.  Nästan alltid blev katterna livrädda och sprang iväg helt chockade. Vissa ståg ibland helt  paralyserade kvar tills Melih skuttade fram o körde huvudet under deras mage eller bak för att  nosa då blev dem ännu mer förskräckta o nedslagna sprang dem iväg, haha stackars Melih som bara ville bli kompis. Det fanns dock en katt som han brukade leka med under uppsikt^^

Åh såg bild av din Kenzie vacker han är! Har ofta funderat på att skaffa angora faktiskt, dem verkar så mysiga. Så ledsamt att han lider av blindhet :(  Men vilken tur att han har en så underbar person som dig som ger honom ett så bra liv. Helt otroligt hur väl vissa djur anpassar sig efter sjukdomen o handikappen dem har <3

Jag menade förstås inte att man absolut inte ska ha bur till fåglarna, särskilt småfåglar är trixiga.  Det är ju så extra lätt för vissa människor som tex skaffat undulaterna för barnen hemma att låsa in fåglarna i bur när dem känner att fågeln inte blivit tam snabbt nog. Då ska fågeln helst bara sitta där som prydnad :(  Men du vet hur jag menar<3

Själv kan jag bara ha mina lösa i mitt rum tyvärr :/ Men dem är lösa hela dagen och jag behöver bara ha koll på fönstret och dörren.

Åh stackars lilla som drunknade :( Ja jag fattar inte hur dem lyckas krångla sig igenom så små springor eller varför dem ens känner att dem vill det liksom. Hände något liknande med min undulathona ganska snart 1 år sedan.

Jag var oerfaren o hade fönstret öppet när dem var ute, men det var bara en pytte springa o dem var då livrädda för att landa på brädan så jag lät fönstret vara öppen o gick ner till köket. När jag kom upp igen (hade en dålig känsla i magen) så hade honan tagit sig ut genom springan!

 Hon kom till rätta dagen efter som tur är men vilken hemsk upplevelse det var :( Riktig mardröm!

Maleficum
2016-03-05 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vad skönt hon kom till rätta! Inte skoj när de flyger ut och försvinner. Min brorsas papegoja råka flyga ut när han var bebis och inte bott hos oss så länge. Han var borta två dagar innan han kom till rätta. Var som tur var en fågelintresserad som var ute och mata vildfåglar som fick höra "en konstig fasan" och lyckades locka honom till sig och fånga honom! Stackaren var så trött och hungrig när han kom hem så han satt och sov medan han höll mat i foten.

Min första kanin älskade grannkatten, alla andra katter jaga han bort men henne dela han mat med (bruka göra havregrynsröra som katten av nån anledning också gilla).

Tyvärr fick Kenzie aldrig riktigt träffa katter innan han blev blind så han tycker dem är läskiga men hundar och fåglar är han van med så dem bryr han sig inte ett dugg om. Innan han blev helt blind lekte han till och med med hunden som bor hos mig. Och han är bossen här hemma (för det mesta), trots att hunden är gammal och bodde här från början. Däremot är ju hunden lite knasig ibland och en dag fick jag svaret på varför Kenzie ibland kissa utanför lådan när vi var på landet :P

Kenzie gillar att ta en vända på tomten på morgonen och sen ligga på altanen i solen under dagen men framåt kvällen kommer han alltid in på egen hand. Vissa dagar vill han inte vara ute alls.

Idag har jag börjat klippa honom också, han är helt klart den svåraste angoran jag haft när det gäller klippning, kelar man med honom kan han ligga still hur länge som helst men så fort man slutar har han inget tålamod att ligga still. Enkelt när jag klippte honom sist för mamma satt och massera öronen på honom hela tiden och det gick superfort men har lite för få händer att kela samtidigt som jag ska klippa :P Sen får han panik av att ligga på rygg så är lite knepigt att klippa underredet på honom. Annars har mina tidigare angoror varit super vid klippning och för övrigt är det en helt underbar ras!

Jag som aldrig skulle ha kaniner (fåglar har alltid varit mitt största intresse och mina första husdjur bortsett från fiskar) tills jag fick överta mina kusiners ena dvärgvädur då han högg utan att släppa taget så de våga inte hantera honom, efter att han gick bort skaffa jag min första angora och sen dess har det bara varit angoror för mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aquila-e
2016-03-10 13:21
#23

Förlåt att jag svarar så sent på ditt senaste inlägg :(

Haha "konstig fasan!" Lol! Åh vad skönt att det gick bra för gojan!  Haha aww så trött han måste ha varit! Jag fattar inte hur dessa gojor små som stora lyckas undvika att bli rovdjursmat eller flyga in i bilar osv, riktigt tur! Tänk vad härdiga dem egentligen är. Jag trodde aldrig att min skulle lyckas flyga flera Km utomhus då hon är innefågel och nog inte har så starka muskler men deras vingar kan visst bära dem långt  när dem behöver dem som mest.

Ja nu är det snart vår och jag misstänker att vi kommer höra om fåglar som flugit ut osv. Jag misstänker att det är främst nybörjare som jag som råkar ut för det men har hört om folk som ägt fåglar i flera år som i en sekund av glömska och oaktsamhet blivit av med fågeln via fönster vägen.  Vilket startar debatten i alla fall i länder som Usa "Klippa vingarna eller ej" vilket jag tycker är ett motbjudande ingrepp.

Åh vad jag älskar att läsa om dessa underbara djur och deras personligheter! <3

Jag minns att jag blev så positivt överraskad av hur härliga karaktärer kaniner är! Ja jag hade ju läst om att dem minsann inte är små fluffiga gosedjur och jag var ändå 18 när jag skaffade min första kanin så jag hanterade dem inte som om dem vore enbart gosedjur men ja, det var så roligt att se att dem är så smarta och så roliga med syna små hyss och egenheter.

Så underbar Kenzie är med hunden <3 det något speciellt med kaniner som bondar med rovdjur, att dem oftast  är så mycket modigare än våra katter och hundar :D

Melih älskade att springa efter staketet som gränsade till grannens trädgård, dem har en jämthund tik som används för älgjakt. Han var så orädd med denna hund och när hunden fick fnatt och skällde på något som den såg tex en katt på håll så ryckte inte ens Melih till av ljudet. Hunden var också väldigt glad I Melih och fattade snabbt att han inte var ett byte men dem fick enbart hälsa på varann bakom staketet. Så flyttade det in grannar med en dobermann 2 hus bort från oss. Och när denna hund skällde så ryckte Melih alltid till även fast vår närmsta grannes jämthund hade mycket skarpare skall än dobermannen. Han hörde direkt att det var en annan okänd hund som skällde och då var han på sin vakt. Så det var skönt att han hade koll på sånt :p Så han inte trodde att alla hundar är snälla mot kaniner.

Vad synd att det blivit svårare att klippa Kenzie :(  Hoppas det löser sig!

Vissa kaniner blir så  avslappnadav att ligga på rygg, medan vissa verkar få panik. Min hane som var så medgörlig med typ allt gick ej att lägga på rygg. Jag tror han fick svårt att andas då, för även när han sov i buren kunde han slänga sig på rygg i djupsömnen men sedan efter nån minut vände hans sig snabbt på sidan och sov.

Angoror låter som riktigt underbara till personligheten, precis som hollisar!

Aww vilken knasig Vovve! haha! Är det en Chinese crested hund?  Dem är riktiga clowner!  <3 Men väldigt känsliga hundar av vad jag har läst så jag förstår att den vantrivdes i sitt andra hem med småbarn, så bra att han kunde bo med dig <3

Haha det var precis tvärtom för mig! Jag anser mig som pälsdjursfantast typ .     

Jag tycker bäst om pälsdjur som man kan hålla i och gosa och få slickar tillbaks osv. Och skulle gärna fylla hela huset med pälsdjur, katter, kaniner smågnagare osv.   Jag är annars en passionerad djurälskare, älskar alla sorters levande varelser fåglar också, jag har alltid tyckt att dem är så fascinerande,  men jag har aldrig haft lust att skaffa fågel!

För att jag tyckt att man ej kan gosa med dem. Och för att det ej kändes attraktivt att ha ett djur som man oftast ej kan ta ut och fåglar är ju skapta att flyga! .

Nu har jag lärt mig att man kan träna aror att fruflyga och att man kan ha sele till småfåglar, dock finns det ej sele för undulater :/

  Så det kändes ej bra att ha fågel i bur. Och efter att ha sett "Parrot confidential" på youtube inser jag att mina instinkter var rätt, fåglar är komplexa och ej avsedda att behandlas som "småbarn i bur".  

Men mina undulater kom till mig från dåliga förhållanden så det var för att "rädda" dem . Och sedan dess har jag upptäckt hur underbara dem är även fast mina är bara halvtama! Och jag har lärt mig via undulatportalen att man ej behöver sätta dem i bur och hur man kan bygga dem lekträd osv så på den fronten känns det bra de också, att dem slipper sitta i bur när dem är i mitt rum :)

Maleficum
2016-03-10 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Fjant är kines med 25% pudel i sig. Har haft dålig uppväxt så han lider av PTSD till råga på alla andra problem han har. Han är toppen med djuren för att hans "jaktinstinkt" sträcker sig bara till "spring efter det som rör sig" men om det inte springer är det superläskigt så känner mig 100% säker att låta honom vara med de andra djuren.

Har inte haft någon lycka att hotta en parter åt Malte men just nu verkar han inte lida allt för mycket av att vara själv men hoppas jag hittar en kompis snart för även om han inte mår superdåligt av att vara själv så mår jag inge bra av det :P

Kaninerna har stenkoll på individer hos andra djur. Min första angora blev attackerad av en grannhund så hon nästan dog (hon låg helt livlös och andades knappt när jag hitta henne med hunden stående över sig) men hon lärde sig fort att Gletta inte var farlig när vi fick hem henne som valp. Så fort en okänd hund kom nära blev hon jätterädd men dem hon lärde känna var det inga problem med.

Min grannhund skäller en del också och i början blev Kenzie jätterädd för henne men nu bryr han sig inte något speciellt.

Gick förvånansvärt fort och enkelt att klippa Kenzie fast jag var själv och trots att Fjant använde honom som huvudkudde :P

Har också sett Parrot confidential, den är så bra och lärorik! Numera får man ju inte vingklippa fåglar i Sverige och det känns ju skönt. Jag har faktiskt en liten "flight suite" till undulat jag skaffa till min första undulat men det blev aldrig att jag använde den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aquila-e
2016-03-13 12:38
#25

Aww heter han Fjant :D  Låter som en underbar blandning! Pudel/kines! Ja som jag misstänkte då, han är ganska känslig, lilla sötis, vad synd att han har Ptsd :( Men han har dig som är så underbar <3  Skönt att han inte har så mycket jakt i sig^^

Jag har läst att parisare är "nervösa" fåglar, så jag tror säkert att han skulle uppskatta att ha en kompis <3

Ja visst är det så häftigt att kaniner har så bra koll på andra rovdjur som individer! STackar kanin som blev attackerad :( Så hemskt, men så bra att det gick bra.

Yngre kaniner kan ju dö av hjärtattack stackar lilla kaniner :(

Vad bra att Kenzie var lätt att klippa :)  Vilken super mysig bild på båda! <3 <3

Ja parrot confidential var en riktig ögon öppnare för mig, jag fick tårar under filmen trots att den inte försökte vara sentimental eller så. Att det fortfarande gått fram till folk hur komplexa papegojor är fattar jag inte! Man ser på facebook inlägg och forum hela tiden  "Hjälp min fågel plockar sig"  "min fågel attackerar mina fötter" osv osv, det gör så ont i mig. Hur kan man vara så ignorant när man skaffar en papegoja, mini gojor eller stora gojor kvittar dem är precis lika känsliga.

Men ja jag vet inte varför jag blir förvånad, det finns ju enormt många hund ägare som inte vet ett skvatt om rasen dem skaffar ioch behandlar sina hundar som småbarn, folk som tex skaffar huskies bara på grund av utseendet och inte tar ut den på löprundor utan enbart ca 15-30 min kissrundor och sedan undrar varför hunden är så destruktiv hemma och tuggar sönder möbler osv.  Ja vi människor är allt konstiga varelser :/

Maleficum
2016-03-13 17:54
#26

Ända är att pälsen är så himla kass på honom (och dåliga tänder också) blandning av kines och pudelpäls är inte att rekommendera! Tovar sig hur lätt som helst.

Kanariefåglar över lag brukar vara rätt lugna och sällskapliga och Malte är inte mer nervös än andra finkar som inte är tama jag haft tidigare. Han sitter gärna och "pratar" med mig och följer efter mig när jag går förbi buren. Men inget går ju upp mot en artfrände såklart.

Kaniner är så mycket smartare än vad många tror helt klart! Var riktigt läskigt att hitta henne också för jag trodde verkligen hon var död, speciellt eftersom hon var helt lealös när jag lyfte upp henne och man såg knappt att hon andades. Tog in henne och satt med henne i knät och försiktig klappa på henne till hon vakna upp och kvickna till (tog fem extremt långa minuter).

Jo, vi människor är verkligen inte smarta när man tänker efter :P Min a föräldrar var rätt smarta iof när jag skulle skaffa mina första fåglar. Tjata massor på dem och de sa att jag var tvungen att läsa på massor först och om jag fortfarande ville ha efter sommaren skulle de fundera på saken. Låna varenda fågelbok jag kunde få tag på den sommaren och läste igenom (och jag har svårt att läsa böcker) och blev ju bara mer sugen såklart på fåglar :P Läste på om massa olika arter och sånt innan jag bestämde mig för zebrafinkar. Det har ju satt sig i mig nu så älskar att läsa på och lära mig så mycket som möjligt om vad det än är för djur jag ska skaffa (eller av någon anledning får hem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2017-06-20 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Baltazar (minns inte om jag skrivit om honom i tidigare inlägg men är ju min orange kanariefågel som var den enda överlevande av de tre sjuklingar jag fick hem via min svägerska förra sommaren) har börjat bråka massor med Malte.

Buren har jag efter mycket möda lyckats få ut på altanen och massa nya pinnar med grönt på ska förhoppningsvis ge Malte bättre möjligheter att komma undan Baltazar och lugna ner Baltazar lite så han kan sluta bråka med Malte (separerar jag dem sitter Baltazar och ropar efter Malte den lilla knasbollen).

Skickar med en nystädad och ny grenad bur innan jag satte på lite skydd och fåglarna fick flytta in :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Snurrig
2017-07-01 12:58
#28

#27 Det där ser riktigt mysigt ut!

Är dom fortfarande "ovänner" ?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maleficum
2017-07-01 20:07
#29

#28 Tyvärr är de fortfarande ovänner :( Men med allt grönt har Malte kunnat komma undan så det har varit lugnare ett tag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2018-02-27 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Fortsätter på detta inlägg då det är kanariefåglar involverade!

Igår kväll kom fem nya kanariefåglar hit för vård. Är min kompis syrra (som äger en djuraffär) som fick in en bur med fem fåglar för att vakta några dagar (en av hennes stamkunder som lämna dem). Buren hade inte blivit rengjord på minst en månad så det var fullt med bajs och fröskal i botten (hon undre först vad det var för strö de använt innan hon insåg det bara var bajs!). De bor dessutom i en bur som är under de godkända måtten!

En av dem kan inte flyga och hade geggiga ögon (som hon tvätta av), en saknar fjädrar på huvudet och alla ser ut att ha fotskabb och flera har långa klor.

Efter två veckor hade de fortfarande inte blivit upphämtade så de fick flytta hem till mig för behandling. Förhoppningsvis kommer de bli helt friska (och den hängiga helt pigg) och hoppas de kan bli kompisar med mina andra kanariefåglar (speciellt Baltazar då speciellt han verkar sakna sina kompisar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2018-02-27 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#31

Idag fick de fotbehandling hela bunten :) De verkar som tur är inte ha lungsäckskvalster iaf!

Trimmade klorna, tvätta fötterna och smörjde med lanolin för att mjuka upp förhårdnader och sen fick de sig en dos ivomec mot kvalstren (de garanterat har på fötterna).

En av dem har en ring och vad jag kunnat leta fram är han en Harzer Roller från Serbien född 2013. Är också den som saknar fjädrar på huvudet. Har hört alla utom den gula sjunga idag.

Efter behandling fick fyra flytta in i en ren (och godkänd) bur, den gula får bo i en lite mindre ensam så länge så jag kan ha bättre koll på den då den mest suttit och tryckt på backen, vill vara säker på att den äter! Dens ena bak tå är stel och ser inte alls frisk ut så vill ha extra koll och möjlighet att kunna smörja fötterna på den.

En av de andra fåglarna saknar två klor (kanske till och med delar av tårna?) samt att den tredje tån på den foten är missformad så den inte kan sträcka ut tån ordentligt.

Fjäderskruden såg rätt sliten och trist ut på de flesta av dem också och buren var täckt av en fet äcklig hinna så kände mig superäcklig om händerna efter att jag tagit isär den för tvätt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2018-02-27 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu har de även fått uv-lampa!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

-Cissi-
2018-08-08 17:22
#33

Stackarna! Hur har det gått för dom?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Maleficum
2018-08-08 18:23
#34

Har hänt mycket sen sist (men glömt uppdatera).

Ägaren hörde av sig och ville först ha tillbaka dem (han sa den gula var 10 år gammal, den utan fjädrar på huvudet var en hona och hon sakna fjädrar för dem para sig hela tiden och de tre andra var deras söner men vet inte när dem är kläckta).

Lilla gulingen överlevde tyvärr inte men de övriga mår bra, dock är plockningen på honans (Granuaile) huvud såpass allvarligt att det tyvärr troligen inte kommer komma nya fjädrar där.

De tre bröderna (Atticus, Perun och Oberon) bor numera med Baltazar och Granuaile bodde tidigare med Malte men tyvärr gick Malte bort precis i början av sommaren så hon bor nu själv.

Men de har alla bott ute nu under hela sommaren och njutit av solen och friska luften (havsluft under tiden vi var på landet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: