Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 2168 ggr
JohannaN
2015-10-27 23:56

Avel är inte allt :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Jag har funderat, funderat och åter funderat och kommit fram till hur många fåglar jag genom åren fått rädda från både vanvårdshem, fåglar som haft det riktigt tufft i livet med för långa klor, dålig kost, näringsbrister, fjäderproblem, avmagring, kvalsterproblem, burar som är så små att fåglarna knappt kan vända sig, där det funnits vassa föremål, skitiga burar, skitiga matskålar+vattenskålar ect. ect. listan kan göras så lång😕

Min tanke är, är detta verkligen vad vi uppfödare vill skall hända?? Är det inte dags att vi också tar ansvar för vilket hem dom hamnar i, utbildning och kloka ord till dit ungarna sänds alltså deras nya ägare?? Att vi låter bli att föda upp och föda upp för att det enbart är roligt utan att också ha koll på att just hemmen är dom viktigaste?? Finns säkert dom som är noga med just detta, men det finns för mycket fåglar, för lite kunskap hos större delen av majoriteten och för många fåglar som lider på grund av vi uppfödare inte följer upp dom hem dom hamnar i😕

Vet inte heller hur man skall gå tillväga när det gäller zoo-butiker för där är en stor del av problemet också. Jag vill inte se fler fåglar lida, undulater är dom jag tagit hand om flest av i dåligt skick men också andra mindre arter och det gör mig ont att se hur många som lever i dåliga miljöer med ägare som inte haft kunskapen, ser fåglarna som en inredningsdetalj eller rent av tröttnat på fåglarna inom loppet av 3 månader och dom blir vandringspokaler. Är det verkligen vad fågel-Sverige vill?? Är det så det skall förbli?? Jag hoppas verkligen innerligt inte det. Ju fler vi är tillsammans i det här ju mer kan alla åstadkomma🤗 

Avel är inte allt, vi måste också tänka utanför ramen och ta hand om dom fåglar som behöver oss som inte lever bra🙂

Lite kloka tankar så här på tisdagskvällen🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
kiwo
2015-10-28 11:32
#1

Mycket bra skrivet! Har också jätte svårt att se alla drabbade djur. Tog hand om en 10 årig nymfkakadua som bodde i en alldeles för liten bur, det var den äckligaste buren jag någonsin sätt! Had hade en tumör pga av fel kost som gjorde att hans ben blev förlamat och han tappade flygförmågan, men under tiden han var här blev han faktiskt något bättre, kanske inte fysiskt men mentalt, han var glad! För första gången fick han träffa varelser som såg lika dana ut. Men tillslut orkade inte hans lilla kropp kämpa längre och han somnade in en dag… Allt detta för människans okunskap! Makten sitter hos uppfödarna, föder de inte upp mer liv, är det ingen som kan fara illa! Sen så finns det väldigt seriösa uppfödare också som är mycket noga vart djuren hamnar och då tycker jag det är okej! Tråkigt, men man får inte glömma hur många dunbollar därute som har det bra! Små familje medlemmar som inte behöver sitta instängda i någon liten bur, dock så borde det antalet öka!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Maleficum
2015-10-28 14:30
#2

Största boven till dåligt hållna djur är nog tyvärr lättillgängligheten i dagsläget :( Vem som helst kan gå in i en djuraffär och köpa en fågel/kanin/gnagare och tyvärr är det väl inte alltid de får information och om de får inte alltid bra korrekt information om hur djuren ska skötas på bästa sätt och de kollar verkligen inte upp vem som köper djuren häller. Och så finns ju många sidor som blocket där folk tagit ungar för det är skoj, av misstag, få pengar eller andra anledningar (finns seriösa som säljer också som är mer noga vart djuren hamnar men tror de är minoritet). Lätt att bara ringa och boka ett djur (lite längre tid dock än djuraffär och kanske liiite mer eftertanke men kan inte tänka mig att det är mycket alla gånger).

Och även hur seriös man än är med sin egna uppfödning går det ändå inte att garantera till 100% att djuren verkligen hamnar på ett bra ställe eller sälgs vidare senare utan kunskap.

Men tror många "ovanligare" djur och arter oftare har det bättre eftersom de är svårare att få tag på och därför kräver mer ansträngning av blivande köpare och oftare bättre information från uppfödare men sen handlar det ju även i grunden av varje individs sätt att se på djuren, är ju inte alla kulturer som har den bästa syn på djuren (att de faktiskt är levande varelser som är individer med känslor och avancerade behov för att må så bra som möjligt), många är väl tyvärr uppväxt med att tex fåglar är en form av prydnad eller smådjur är gosedjur för barnen.

Jag själv är extremt intresserad av färggenetik inom avel och i början tog jag en del kullar just för att studera det närmre och få önskade färger och sen sålde överskott av de ungar jag inte själv spara (försökte se till att de hamna i bra hem men går ju som sagt inte att garantera mer än de fåtalet jag sålde till släkt och vänner) men speciellt efter att jag börja med skrattduvorna så tog jag inte något kull förrän jag hade tillräckligt många intresserade på väntelistan (alltså folk som själva letat upp och tagit kontakt för de var intresserade av en fågel och som man då kunde ha kontakt med under längre tid). Det blev ju ändå såklart en del färgavel i planerna men det blev inte riktigt samma huvudsyfte längre. En del har jag även haft kontakt med några gånger efter de fått hem sin pippi så man fått veta hur det gått och det är alltid superskoj!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: