Annons:
Etikettparakiter
Läst 1305 ggr
lexies
2015-06-24 18:40

Halsbandsparakit tillsammans med nymfkakaduor

Hej!

Är det någon här som vet ifall en halsbandsparakit skulle kunna fungera ihop med nymfkakaduor?

Annons:
Mitchan
2015-06-24 19:52
#1

Det skulle jag verkligen inte räkna med. Visserligen KAN det säkert funka om man har tur, men det är en rätt stor risk att ta. Halsbandsparakiter, speciellt honorna men även hanar, kan vara griniga och jobbiga att handskas med, och arten har generellt ett tuffare temperament än nymfer. Dom är dessutom större, speciellt näbbmässigt, vilket gör det till en ganska orättvis fight om en sådan skulle uppstå. 

Jag har en halsbandshane som blev helt superkär när han fick träffa nymfer och ville hellre umgås med dom än med mig (jag som är hans favoritperson! :P), men jag skulle inte våga låta honom typ dela bur med en nymf. Han är på dåligt humör ibland, och min halsbandshona klarar såklart av att hantera hans grumpyness (dom är av samma art och "pratar" därmed samma språk, samt är lika stora), men det hade mest troligt inte en nymf gjort. 

…Och sen så upplever jag att halsbandisar är väldigt egna av sig och trivs bättre ihop med någon likasinnad att vara knasig tillsammans med! ^_^

Lilly ringnecked
2015-06-26 22:15
#2

Hej, jag har två nymfer och tre halsbanarakiter och de kan inte vara ute tillsammans eller i samma bur. Halsbanarakiter kan skada nykter blodig med sina stora näbb.

Upp till toppen
Annons: