Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1040 ggr
Hildgrim
5/23/15, 10:15 AM

Skaffa fåglar

Jag skulle vilja bolla tankar inför ev fågelköp.

Jag har alltid varit intresserad fåglar, har velat ha fåglar i 16-17 år nu men inte kunnat pga det inte varit praktiskt möjligt. Jag är dessutom pälsdjursallergiker, så min stora dröm har varit att skaffa ett par större, krävande fåglar som jag kunde lägga en massa kärlek, engagemang och tid på.

Planen var alltid att jag skulle skaffa ett par fåglar när jag och min dåvarande sambo köpte hus. Ett par kråkor om vi flyttade ut på landet eller ett par hornskator om det blev en villa. Under tiden vi var tillsammans så hittade vi en hundras som jag faktiskt tålde så vi skaffade en hund. Hunden har jag nu tagit över.

Som ni förstår tog det slut och det där med att flytta till hus är inte aktuellt. Men utan en pojkvän så öppnade sig möjligheterna att kunna skaffa fåglar ändå. Dom arter jag kollat på tidigare fungerar såklart inte i lägenhet, istället snöade jag in på starar.

Men bor man ensam i en storstadsregion som jag gör så är det dyrt med boende. Och med en hund som kostar 4000kr/månad (pga jag behöver passning när jag är på jobbet) så är det inte möjligt med någon stor lägenhet tyvärr. Även om starar är små så är dom mycket platskrävande pga sitt rörelsemönster. Dom senaste månaderna har jag istället snöat in på duvor. Jag vet inte varför men jag har alltid gillat duvor och jag har genom åren kikat mycket på dem i perioder. Och när jag tänkte efter så har duvor allt jag vill ha i en fågel. Dom är sociala, trevliga och tama.

Jag har funderat mycket kring duvor i storlek med skrattduvor. Lite att ta i men samtidigt ganska små så att säga. Men nu den senaste tiden har jag börjat fundera på om även dessa är för stora. Jag har kollat runt en del och det verkar som dom klarar sig på 1,5 kvm om dom får vara ute mycket. Just nu lever jag ett ganska upptaget liv. Jag har ett heltidsjobb som jag pendlar till vilket innebär att jag är borta 12h/dag. Sedan går såklart mycket av kvällen åt till att aktivera hunden. Kvar blir inte så mycket tid. Så om jag skulle skaffa ett par sådana fåglar så skulle dom kräva en stor voljär eftersom mycket tid skulle spenderas där.

Som sagt var min dröm länge ett par stora krävande fåglar. Men det är inte längre det jag söker idag. Jag har ju som sagt hund nu trots allergi och har fått det sociala från ett djur som jag söker. Men intresset och suget efter fåglar är fortfarande stort. Fågelägandet kan se ut på många olika sätt. Att ha sällskapsfåglar skiljer sig mot att ha hobbyfåglar. För att inte tala om att det är stor skillnad mellan att ha t ex ett par stora aror mot att ha ett gäng finkar.

Så jag antar att det jag söker idag är ett par hobbyfåglar som klarar sig själva större delen av dagen istället för ett par renodlade sällskapsfåglar. Några som kan nöja sig med att få komma ut någon timme eller två till vardags (mer på helgerna).

Så frågan är om jag ska gå ner i storlek och kolla på duvor som t ex diamantduvor? Får jag verkligen ut något mer av ett par större duvor än ett par mindre? Dom mindre har ju fördelen att dom tar mindre plats, är lättare att ta med sig (jag reser en del) och skräpar ner mindre.

Hur stor voljär tror ni ett par diamantduvor eller liknande arter behöver för att trivas? Som sagt så kommer dom antagligen bara få komma ut någon timme eller två på vardagarna.

Jag vill kunna ge mina fåglar bra ytor. Vill inte stänga in dom i en bur hela dagarna som bara uppnår minimimåtten enligt lag. Jag vill ha ett par fåglar som trivs. :) Annars kan det kvitta.

Annons:
JohannaN
5/23/15, 5:09 PM
#1

Det bästa med duvor är att dom är så otroligt lättskötta samt att dom inte heller har gnagarbeteendet som parakiter och papegojor oftast har, dom har heller inte några höga ljud för sig vilket gör att dom passar ypperligt i lägenhet och att få vara lösflygande då dom inte gnagare sönder saker och ting men det är viktigt att göra det säkert för dom ändå👍🙂Dom är också en väldigt trevlig fågelart som oftast går lätta att få tama så också där en bonus.

Minsta tillåtna yta för diamantduvor är 0,31 kvadratmeter och för skrattduvor 0,84 kvadratmeter🙂 båda arterna är trevlig så det är nog bara att tänka ut om man vill ha den mindre arten eller den större arten och kanske någon med duvor kan berätta mer om dom för dig🙂 skall snart skriva en artikel vardera om dessa arter med så mycket info jag bara kan finna och få reda på🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Irrevirr
5/27/15, 12:00 AM
#2

Rekommenderar verkligen skrattduvor. De är ljuvliga och blir dessutom väldigt tama. De är väldigt lugna och flyger inte mycket, vilket gör att de inte är så väldigt platskrävande, även om de givetvis behöver utrymme. Skrattduvorna känns verkligen inte som några stora fåglar heller.

Maleficum
5/27/15, 1:58 PM
#3

Håller med Irrevirr! Skrattduvor är helt fantastiska!
De är lugna, skräpar inte nämnvärt (de äter ju hela frön så man slipper fröskal) är inte så mycket för att flyga så de behöver inte flera timmars flygning varje dag (mina brukar föredra att lulla runt nere på golvet eller hitta nåt varmt och mysigt ställe att sova på). De blir lätt tama men har man två så kräver de inte massor av uppmärksamhet men de vill gärna vara med.

Mina är inte ett dugg rädda för hundar så man får passa sig lite om man har hund som gillar att jaga då de inte alltid flyger iväg. Dem är lätta att transportera då de är så lugna och inte bryr sig speciellt att de tillfälligt får sitta på liten yta utan de fortsätter bara med sitt (mina reser rätt ofta och långt utan problem) och finns möjlighet så klarar de bra att bo utomhus hela sommarhalvåret så länge de har tillgång till blåst, sol och regnskydd (även om mina älskar att sitta ute i regnet). Det finns väl en väldigt bra anledning till att skrattduvor är den vanligaste duvan som används av illusionister/trollkarlar.

Jag har haft mina boende helt löst inomhus utan större problem, de höll sig oftast på ett fåtal ställen (bla matplats och akvarieramp) så det var lätt att städa (använda billiga IKEA mattor där de höll till mest som var lätta att tvätta). Är ju såklart skönt att de inte gnager på saker heller däremot så är de ganska kraftiga med kraftiga vingslag så små lätta saker (som prydnadsgrejer) riskerar att dimpa i backen om man inte sätter fast dem.

Vill du veta mer om dem är det bara att fråga så kan jag försöka svara.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hildgrim
5/30/15, 9:42 AM
#4

Skrattduvor är jätte trevliga men kräver dom inte mycket plats? Det som är rimligt för mig är en voljär på 2 kvm. Jag vet inte om det känns rätt att stänga in ett par fåglar i den storleken på så pass liten yta hela dagarna? Det är ju skillnad om man pluggar eller har ett deltidsjobb så att dom kan få vara ute större delen av dagen, då behöver buren kanske inte vara så stor. Men när dom ska sitta där många, många timmar bör väl ytan vara desto större? 

Jag är som sagt borta mycket. Om jag räknar ihop arbete, pendling, förberedelse, sömn och promenadtid med hunden så blir tiden som jag är ledig hemma 2-3 timmar per dag. Ibland mindre, ibland mer.

Så inför ett eventuellt fågelägande så har jag detta att rätta mig efter:

*Voljärstorlek 2 kvm

*Utevistelse i lägenheten: 2-3 h/vardagar (helger betydligt mer).

Skulle arten visa sig kunna vara lösa i rummet medan jag är ute med hunden så skulle dom kunna vara lösa 17:30-22:00, alltså 4,5h/dag. Just duvor lär ju inte kunna förstöra så mycket?

JohannaN
5/30/15, 11:15 AM
#5

som sagt duvor är mycket enkla och då behöver du knappt ha en bur om det skulle vara som så utan bara en plast för dom att äta och vara i lägenheten och då blir ytan mycket större för dom,  just för att dom inte förstör något och skräpar inte ner så mycket, har du två har dom sällskap av varandra och behöver inte dig lika mycket🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Maleficum
5/30/15, 1:16 PM
#6

Som sagt har jag haft duvorna helt utan bur under långa perioder utan problem. 

Minsta yta 0,84 m² Minsta yta per fågel vid grupphållning 0,1 m² minsta mått på längsta sidan 1,2 m minsta höjd 0,8 m är de minsta godkända måtten på bur för skrattduvor. Så kan du ha en bur som är 2 m² är det betydligt större än minsta tillåtna (men såklart kan man ju sällan ha det för stort).

Eftersom de är så lugna av sig så kan det räcka med att göra lite olika former av fodergömmor till dem när man inte är hemma. Även när mina var helt lösa dygnet runt spendera dem inte alls mycket tid med att flyga utan spatsera mest runt och leta mat och bomaterial eller solbada och vattenbada.

Sen är de ju lätta att få tama och man kan öva dem att ha sele så kan de följa med ut på promenader.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Hildgrim
5/31/15, 10:50 PM
#7

Så om jag skulle bygga min planerade voljär på 2 kvm och fågelsäkra rummet åt dem så att buren kan stå öppen när jag är på jobbet så borde det fungera även med duvor i storlek med skrattduvor? :) 

Duvor lär ju inte kunna förstöra något, bara skita ner. Säg att man har ett kombinerat arbetsrum/fågelrum så är det väl bara att slänga ett lakan över skrivbordet och bygga ett eller två fågelträd att ställa i rummet?

Maleficum
5/31/15, 11:41 PM
#8

#7 Låter som om det skulle fungera utmärkt och att dem skulle få ett riktigt bra liv!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: