Annons:
Etikettpapegojor
Läst 4046 ggr
sarachan
5/17/15, 10:46 PM

Morhuvad papegoja bits

Hej

Idag bestämde vi oss för att köpa en kompis till vår morhuvade papegoja mango. Så fort vi kom hem med den nya fågeln och släppte in den i buren så flög Mango direkt till buren och gick fram för att träffa fågeln. Allt gick bra först och de verkade tycka om varann, men sen började mango börja bita den nya fågeln och till slut bet hon honom så hårt att hans fot började blöda. Mangos förra ägare var tvungen att sälja mangos gamla kompis för att hon inte kom överens med den och bet fågelns fötter. Hon berättade att Mango till och med bet deras amazons fötter. 

Hon har alltså alltid haft den här vanan är göra det där, men vi har bara inte kunnat märka det förrän nu. Vi är väldigt oroliga för den nya papegojan och vi är rädda att nåt allvarligt händer. 

Finns det nåt vi kan göra för att fixa det här?

Annons:
Ixectrona
5/18/15, 3:02 PM
#1

Jag skulle definitivt inte sätta ihop två fåglar som inte känner varandra redan första dagen. Låt de se och prata med varandra på håll, ha dem i burar brevid varandra, släpp ut dem tillsammans på neutral mark (där den gamla fågeln inte har "revir", som buren eller en favoritsittplats), och om det går bra, sätt ihop dem efter kanske en månad.

Nu har dock lite skada redan skett så ni får vara ännu mer försiktiga och ta tid på er.

sarachan
5/18/15, 6:38 PM
#2

#1 Vi har de separata just nu, och vi försöker hålla borta mango från den nya fågeln men det är svårt och hon smiter från mig så fort hon får en chans. Den nya fågeln är väldigt rädd för mango och när hon sätter sig bredvid hans bur brukar han skrika om hon är för nära (Hon försöker ibland också bita genom gallret) men annars brukar mango antingen sitta ovanpå buren ibland (hon har ett par leksaker där) eller bara sätter sig på en gren som sticker ut och då är det okej för båda de. Tyvärr så är inte fågeln handtam än (men tar mat och leksaker från handen) så jag jobbar på det!

[Juel70]
5/20/15, 7:02 PM
#3

Jag har haft morhuvad och det är  svårt att hitta en bra partner till just den arten. Jag menar, antingen funkar det rätt fort eller så funkar det inte alls.

Mitchan
5/21/15, 12:53 AM
#4

#3: …Nja? :P Det tog åtminstone ett par månader innan mina morhuvade blev kompisar, men nu har dom varit bästisar/kärlekspartners/varandras favorit"personer" sen dess ;) Vet att andra också ibland har fått jobba lite på det och ha relativt långa vänjningsperioder med sina morhuvade och andra långvingepapegojor, så jag är faktiskt inte särskilt benägen att hålla med om det där sista påståendet åtminstone ^^

Irrevirr
5/27/15, 12:07 AM
#5

Då jag satte ihop min första hane med honan jag har nu tog det över ett halvår innan de gick att ha nära varandra. Framförallt för att honan levt som tamfågel och var rädd för hanen, som gått som avelsfågel i voljär. De hade helt olika livserfarenhet. Sen fungerade de alldeles utmärkt ihop. 
Honan och hennes nya kompis gick att sätta ihop snabbare men de är inte direkt vänner. Lever i samma bur men vill inte vara alltför nära varandra. 

Tålamod och att låta det gå väldigt långsamt är nog rätt väg att gå. Sen kanske det inte fungerar ändå, det vet man aldrig, men man måste ge det tid.

Upp till toppen
Annons: