Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3077 ggr
aze
2015-04-10 09:47

Kongo, Grå Jako, Munkparakit vill veta mer!

Hej alla. Är ny här och hoppas att jag och min familj någon dag ska bli papegojägda😊 Vilken art passar bäst i en barnfamilj med andra djur?! LäserMunkparakit! ag kommer över just nu om olika arter, och har 😊fastnat för Kongo, Grå Jako och Munkparakit 😊 Vi bor i ett hus på landet så plats finns! Någon här inne som kan berätta mer om dessa arter? 😊 Kan tillägga att min man har haft Grå Jako och en Kakadua, och han vill ha en Grå Jako förstås 😉 Men jag vill gärna veta lite mer innan något bestäms! Och vi har ingen brådska, då det ska kännas 100% rätt! Hoppas på bra svar och råd! Mvh Åsa

Annons:
aze
2015-04-10 09:49
#1

Oj blev visst lite konstigt i mitt inlägg 😜 Hoppas att ni förstår hur jag menar ha ha

Leif Smitterberg
2015-04-10 10:31
#2

Hej. Grå Jakon är ju en väldigt trevlig fågel. Pratglad och busig. Hittar på nya hyss hela tiden men kan vara lite lynnig, det gäller att läsa av dom rätt så det inte blir ett nyp i fingret. Jakon vill ha mycket att pyssla med hela tiden så att dom inte börjar plocka sig.

Kongon är ju en Långvinge med attityd men oerhört trevliga och lättlärda. sysselsättning hela vakna tiden är ett måste, dom blir lätt uttråkade. en perfekt fågel om man vill ge den den tid den behöver.

aze
2015-04-10 14:50
#3

Tack för svar 😊 Min man håller på Grå Jako, men jag vill kolla runt lite först om lite fler arter. Tänkte evt köpa fågel nästa sommar/höst så har gott om tid på mig 😊

Leif Smitterberg
2015-04-11 11:41
#4

Det är det bästa man kan göra. Alldeles för många gör impulsköp tyvärr.

Dessutom kan du gå med i Papegojforum på Fb där finns några Kongoägare, och naturligtvis gå med i Sveriges papegojförening också.

aze
2015-04-11 20:13
#5

Är med i papegojforum på fb 😊 Och har sett en o annan Kongo! Ljuvliga 😍 Men som sagt ingen brådska, vill att det ska bli bra, då jag inte under några omständigheter kommer att omplacera den nya familjemedlemmen 😊Tack för tipsen!

Ixectrona
2015-04-12 10:56
#6

Jako är definitivt svårast av dem. Störst (större näbb, större bur, mer skit, dyrare leksaker, mer allt), och med extremt känsligt temperament. (Tillsammans med vita kakaduor som alban och molucken så är grå jako känsligast av alla papegojfåglar.)

Annons:
aze
2015-04-12 11:44
#7

Har någon här inne erfarenhet av munkparakit? Skulle va kul å få veta lite mer om dom också 😊 Har även kikat lite på halsbandsparakit så vill gärna ha info om dem med.

Upp till toppen
Annons: