Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3200 ggr
kiwo
2015-02-17 22:50

ta över gammal papegoja?

Hej!

Behöver lite hjälp utav er som är extraJakokunniga. Detta är absolut inget bestämt eller något, bara lite frågor. En släkting till mig har en grå jako. Den är ca 30+ och har levt sitt liv tillsammans med en blåpannad amazon. Den blåpannade amazonen mår inget vidare och det är osäkert om hon kommer överleva. 

Min släkting som äger dem kommer troligtvis inte orka ha kvar den gråa pga av förståeliga skäl.  Men då min fråga:

Hur tror ni att han skulle reagera, med att få ny STOR  bur, ny husse, och troligtvis också en ny artfrände? Förstår att det är väldigt individuelt, men om någon har erfarenhet får dem jätte gärna dela med sig av kunskaperna! Det jag är mest rädd för är att han ska börja plocka sig…😢

Tack!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
[AnimeV4]
2015-02-17 22:54
#1

Jag har tyvärr inga svar, men jag följer denna!

Wellcraft
2015-02-17 23:04
#2

Som med alla papegojor kommer han troligtvis ha lite åsikter i början.
Han kommer säkert tala om noggrann för er att "du är inte min husse" och kanske vara lite osäker och förändrad en tid, men det kommer gå över vid rätt hantering.
En artfrände kommer gojan säkerligen gilla, speciellt en tjej.
Fjäska och ge gojan tid så kommer det gå hur bra som helst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kiwo
2015-02-18 00:14
#3

Tack för svar! Han har levt på helt fel villkor. Han är ju vildfångad och på den tiden så var det ju en annan syn på papegojskötsel, så han har en ganska liten bur och helt fel mat. Jag skulle vilja göra en undersökning med honom, för att se att allt är bra. Är det någon som vet vad en sådan brukar kosta? 

Hon som äger honom nu säger att han är ganska oförutsägbar dvs att han kan helt plötsligt bitas från ingenstans… Fler som har kunskaper om det beteendet? Hur ska man kunna träna bort det? Jag kommer vara ganska "tuff" mot honom och visa att det är jag som bestämmer. Jag har träffat honom ganska många gånger när jag var mindre så han vet vem jag är. Men på den tiden var jag inte lika förtjust i gojor som nu, så jag gav honom inte så mycket uppmärksamhet !😉

Det där med artfrände också, ska jag köpa en till  äldre hona eller unge? Erfarenheter där? 

Detta är ju som sagt inget som är bestämt utan bara spekulationer, och jag känner att jag vill vara väl förberedd.

Kiwo med fåglar.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Mitchan
2015-02-18 00:46
#4

"Bestämdhet" är inte Alls vägen jag hade valt att ta. Då papegojor inte har något naturligt dominansbeteende så att säga, utan dom lever så vitt jag vet som helt jämlika i flocken genom stark kommunikation och förståelse/respekt, så kommer gojan inte uppfatta vad det är du försöker göra. Han kommer inte underkasta sig dig, för det ligger inte alls i hans natur. Han kan därför snarare bli förvirrad och rädd när du försöker visa dig tuff. Tvärtom så skulle jag snarare tipsa dig om att studera hans kroppsspråk, lär dig hur han ser ut och beter sig i olika situationer, när han är uppspelt, när han är obekväm/rädd osv, och ta till vara på den informationen. När du hanterar honom, eller närmar dig honom i ren allmänhet, ta ett steg tillbaka när du ser att han reagerar för negativt. Visa att du inte bara förstår vad han via kroppsspråk försöker kommunicera till dig, utan att du även respekterar det, att du lyssnar på vad han säger. På så vis kommer han till slut förstå att du inte vill honom något illa och att du förstår och respekterar när han är obekväm, och kommer i och med det inte behöva vara obekväm runt dig lika ofta, för han vet var han har dig. Samma sak med det "plötsliga" bitandet (papegojor biter inte utan anledning), förstår du hans kroppsspråk kan du förutse ett bett, och förstår han att du respekterar hans kroppsspråk behöver han inte använda sig av näbben för att få dig att förstå hans eventuella missnöje.

Wellcraft
2015-02-18 11:39
#5

#3 Det viktigaste är att aldrig tvinga fågeln till något, undvik vingklipp.
Skaffa en tam artfrände, som sagt gärna en tös som kan visa att människor inte alls är så läskiga.
En hälsoundersökning hos veterinär går väl på 500-1000 konor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kiwo
2015-02-18 12:14
#6

Tack för bra svar!

Nej jag skulle aldrig överväga att vingklippa en goja. Jag är väldigt påläst om papegojor, snart i två år, trots det så lär jag mig något nytt varje dag! Då får man en inblick över hur "komplicerade" djur de verkligen är, men helt fantastiska! Det där med att jag ska vara "tuff" menar jag inte ordagrant. (Ska verkligen studera hans kroppsspråk, tack för tipset!) Men om han trots allt skulle bita tag någon gång så ska jag låta honom få bita och sedan får han se att det inte händer något. 

Poängen då: Nuvarande ägaren är lite rädd för honom, men jag ska visa mig stark, men framförallt inte vara rädd. Att ta ett bett ibland, men få låta honom bita klart. Förhoppningsvis kommer jag förstå varför han bet. Jag ska inte visa mig överlägsen. Har läst på några sidor att man kan ta tag om näbben men vet inte om papegojor förstår vad bestraffning innebär. Tycker det är fel att bestraffa djur. Som du sa Mitchan så finns det en anledning till varför han biter och då är det bättre att leta upp den istället för bestraffning! 

Jo, jag tänkte köpa en flicka till honom, troligtvis omplacering. Hoppas bara att han kommer ta det bra i sådana fall. Det är ett senare bekymmer…

Nu kommer det upp en ny fråga, är det någon som har beställt från Kattlycka? Jag skulle vilja beställa papegojbur 200 delbar. Sak bara få ihop alla mynt först…🤪

Är det någon som äger en sån? Är den lätt att städa? Om möjlighet finns skulle man kunna se några bilder?

Tack för alla bra superbra svar!

Kiwo med fåglar.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
kiwo
2015-02-18 22:06
#7

Tror ni att en Grå jako skulle kunna bita sig ut ett galler som är 2 mm i tjocklek?

Undulat buren 200 delbar ser mycket "ljusare" ut. Papegojburen påminner så mycket om ett fängelse i utseendet. Fast en bur är nästa som ett fängelse…🤪

Kiwo med fåglar.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kulanturbo
2015-02-24 14:56
#8

Tror det kommer gå alldeles utmärkt. Vi har 4 jako. Underbara fåglar. Låt henne bara vänja sig vid er och allt nytt. 30 år är ingen överdrivet hög ålder. Vi ärvde en kakadua som nu är 55 år och i fin form. Hon var i höstas omslags fågel på word parrot trust sweden. Vad det gäller jako så är de lättlärda och relativt mjuka i temperamentet. Jag tränar med våra och två av dem har varit med på lite uppvisningar. Vad det gäller burar så fråga gärna Leif. Han är experten. Noga att de inte tuggar sönder nätet och drabbas av zink förgiftning som är dödligt om de inte kommer in till veterinären i tid. Tror kramisen skrivit om zink förgiftning här tidigare. Vill du så gå gärna med på gråzonen på Facebook. Där är alla jako människor. Hoppas det var ok att skriva 😊 kramisen får ta bort det annars 😊

kiwo
2015-03-01 19:33
#9

Hej igen! Jo, jag har läst väldigt mycket om zinkföfgiftning… Tyvärr så verkar det att denna grå inte kommer hamna hos mig. Han har blivit väldigt deprimerad av att hans partner är döende. Så jag känner att jag inte vill ta mig det ansvaret då det skulle bli min första goja och för dramatiskt, men jag lägger inte ner tanken av en egen snart. Såg att Leif hade byggt en bur till en kongo(?) papegoja. Jätte fin! Precis min smak, stilren och vit. Något sådant ska jag bygga sen. 240x100x200 (lxdxh) undrar bara hur hållbar den skulle vara… Kommer byggas i 45x45 reglar. Någon som har erfarenhet av en trä bur till större goja? Är den helt sönderflisad? Usch, tycker så synd om Jakon men som sagt så blir det alldeles för stort ansvar. (En fullt frisk goja är ju ett gigantiskt ansvar i sig…)

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Ixectrona
2015-03-02 21:34
#10

Jag hade träbur till nymfkakadua och undulater förut, och det skulle jag inte göra igen. Den blev inte nedflisad men inte fin alls, så jag skulle inte tänka mig att ha träbur till något med större näbb än det.

Jag beställde nyss från Kattlycka och det gick bra (paketet kom idag).
Flexipet rekommenderar jag för större, men ändå "praktiska" (lätta och kan byggas ut) burar.

Carerik
2015-03-04 17:11
#11

# 4, håller fullständigt med dig, finns ej anledning att försöka dominera , de blir bara rädda, det enda som hjälper är Mutor, Fjäsk och det viktigaste TÅLAMOD

kiwo
2015-03-04 23:25
#12

Som sagt så menade jag inte dominera utan inte visa att jag är rädd för honom… Dvs ta ett bett. För det jag tror är att han måste ha någon som han kan lita på, känna sig trygg hos. Han måste bli trygg i sig själv som individ. Jag vet att papegojor inte har något dominans beteende då de är flockdjur i det vilda och "arbetar" i grupp mot fiender. Men som sagt så kommer han troligtvis inte hamna hos mig då det blir förstort ansvar som första stora goja… Jo du, tålamod har jag fattat att man ska ha. När jag skaffade mina (3) nymfer så var det väldigt vilda. Förstod aldrig att det skulle ta en sån tid att tämja dem. 2,5 månad… Men den som väntar/kämpar för något gott väntar/kämpar aldrig förlänge!😉 Tack för alla underbara svar! Mycket tacksam.😊

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
2015-03-05 00:11
#13

Nu när jag läste igenom hela, så såg jag att jag har skrivit "visa att det är jag som bestämmer" förstår att man misstolkar det… Klumpigt uttryckt ursäkta! Men (fjärde gången nu?) det jag menade va att han skulle se upp till mig, se mig som sin vän, livskamrat, samtidigt som jag skulle visa honom att det blir inte bättre för man biter. Jag har fått lite mer fakta om honom och han är ganska rädd för händer, förhastiga rörelser, då blir han orolig och bits. Oj oj oj, vad mycket svammel hoppas ni förstår hur jag tänkte…

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
Ixectrona
2015-03-05 01:11
#14

Oroa dig inte, folk är så oerhört knäppa när det gäller ord som "ledare" och "visa vem som bestämmer". Nu tycker jag inte att någon bestämmer när det gäller papegojor (de lever inte i en hierarki som människor och hundar), men det behövs, som med alla förhållanden, ömsesidig respekt.

Ömsesidig, alltså inte bara att jag ska respektera fågeln, utan den ska respektera mig också. Och det är inget fel med det. Respekt är inte ett dåligt ord, respekt är vad du har för dina vänner, dina föräldrar, en lärare du tycker om.

Självklart kan papegojor, precis som alla (intelligenta) djur, lära sig att dressera människor med aggressivitet om det vill sig illa, och då har fågeln lärt sig att den kan bestämma över dig med våld. Det är det jag tror du menar, att du vill undvika.
Det är ingen ondska i att vilja undvika en tokaggressiv fågel som driver hemmet med "järnnäbb" - för sådant förekommer.

C
2023-02-02 12:21
#15

#0: Hej. Jag vet att detta var för länge sedan. Men, heter grå jakon Algot eller har han det? Jag letar efter en grå jako som min pappa gav bort för 22 årsedan innan vi flyttade till USA. Vill bara ser hur han har det.

Upp till toppen
Annons: