Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2604 ggr
kiwo
2015-02-11 20:40

Frågor...

Hej!

Sitter här hemma nu med 3 st nymfkakaduor. Allting rullar på bra men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på… 

(ursäktar redan nu om det blir väldigt många.)

  • När man går fram till buren så visslar dom och tjoar. Efter det så börjar dem burra upp sig och sträcka på vingarna. sedan sitter som vanligt igen och putsar sig. Så min fråga, vad betyder det när dem sträcker på vingarna när jag kommer in? Dem är inte uppstressade eller rädda.

  • Läste på Aftonbladet för några veckor sedan att en man hade dött i papegojsjuka. Fåglar som har varit inne hela sitt liv, kan dem få papegojsjukan ända, utan kontakt med andra fåglar, eller ligger bakterien i alla fåglars kropp? Vet att den smittas genom fågelbajset via luften, så försöker vara så noggrann som möjligt med att byta underlag. 

  • om man tar in pinnar grenar från naturen (vilket jag alltid gör) finns det någon risk att det har suttit en smittad fågel därpå som sedan smittar mina små liv? Krävs det så lite och ganska mycket otur.

  • Nu så har de börjat att rugga och jag undrar vad som är bäst att ge, vanligt hackat kokt ägg eller äggfoder från djuraffär. Ger de samma effekt? Vill ju att de ska få så naturlig mat som möjligt utan tillsatser därför ger jag helst 

Nu lite hastigt vidare till mina framtidsplaner:

Har levt ett tag nu med mina 3 små nymfer och trivs med fåglar oerhört bra. Så jag funderar på nu att "gradera" upp mig till en större papegoja. Detta är inte aktuellt förrns om ca 2 år. Då jag håller på att spara pengar till bur och papegoja. 

Men jag vill vara ute i god tid att ta reda på så mycket fakta som möjligt. Jag har ju redan läst på i ett år nu, så vet vad som krävs. De gojor som har intresserat mig mest är:

1. Ara (blågul, ljusröd.)

2. grå jako (helst vanliga och inte Timneh.)

3.Amazon (blåpannad)

Så folk som har eller haft får gärna berätta lite hur vardagen ser ut med en sådan papegoja. På internet så kan man ju nästan endast läsa rakt upp och ner vad de ska äta hur stor bur o.s.v. 

De gojor jag tänker skaffa kommer få en bur ca på 8 m2 . 

Tack så mycket på förhand!🙂

Mvh.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
JohannaN
2015-02-12 10:21
#1

kan hjälpa dig med några frågor🙂

När man går fram till burenJo, anledningen till fåglarna gör på detta vis är att dom är bytesdjur och måste alltid vara redo på att fly, detta gör dom då genom att stretcha, burra upp sig och rätta till sina fjädrar🙂

Läste på Aftonbladet för några veckor sedan att en man hade dött i papegojsjuka.
Jo, när det gäller papegojsjukan så har majoriteten av burfåglar denna bakterie i sig latent och detta innebär att man inte vet när den bryter ut här näst. Det är stress som är faktorn till om det bryter ut eller inte men är inte så jätte vanlig här i Sverige vad gäller hur många fåglar som får det varje år som då är få.
Utomhusfåglar sägs över 100 arter kunna bära bakterien och den smittar som du säger via damm och vila avföring samt sekret (så som saliv).

- om man tar in pinnar grenar från naturen Vad jag har förstått så behöver man inte vara orolig för detta, visst det kan hända om oturen skulle vara framme och är man orolig så kan man skölja av grenarna innan dom sätts in🙂

Nu så har de börjat att rugga När det gäller vilket som är bäst så är det hårdkokt mosat ägg som är bäst som inte har några extra tillsatser, äggfoder har också socker i sig så därför är det bättre med kokt ägg. Även linser både gröna och röda som fått ligga i blöt över natten är ett bra tillskott när fåglarna ruggar. Det är proteinrik mat som dom behöver just när dom ruggar🙂

hoppas du fått svar på några av dina frågor, men när det gäller dom större arterna är det bättre att dom är kunnig delar med sig av sin erfarenhet av det hela🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

kiwo
2015-02-12 17:04
#2

Tack så mycket Kramisen för ett jätte bra svar, nu är man lite klokare!🙂

Men som sagt, ni som har större gojor får gärna dela med er av erfarenheter.

Tack.🙂

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

[Jappi]
2015-02-12 18:35
#3

Jag har en gulpannad amazon som är 34 år! Det var mamma som tog över honom för flera år sedan då var han väldigt tam men som jag förstått det kan vissa papegojor bestämma sig för just bara en person att hålla sig till. Så just nu så är han inte tam men jag jobbar på det. Vardagen med papegoja är väldigt kul faktiskt. våran pratar och låter mycket. Han kan även säga vissa saker. Papegojor är väldigt underhållande. Lycka till! :)

kiwo
2015-02-12 18:43
#4

Ha ha, svarade precis på din fråga! 

Lycka till med honom nu, hoppas det går bra!👍

Tack för svar!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
2015-02-12 21:57
#5

Någon här på sajten som är ägare utav aror?🙂

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Upp till toppen
Annons: