Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 1762 ggr
[Lacey]
12/7/14, 2:37 PM

rädda fågel, hjälp!

En fågel åkte in I grannens fönster, hittade den liggande platt på marken med vingarna mot marken. Lyfte upp den och fixade vingarna och lade den bredvid några buskar. Efter flera timmar sitter den kvar, men den flämtar inte längre.

Ska jag gå ner och ge den lite strimlad korv och vatten? Kan tyvärr inte ta hem fågeln eftersom jag har hund och saknar bur. Ev att jag sätter tidningar I badkaret och drar för ´duschdraperiet. Vill inte heller stressa stackarn för mycket.

Är det kört för den? Ska jag försöka mata den med korv och sätta ut lite vatten?

Annons:
LindaBlue
12/7/14, 2:47 PM
#1

Kanske kan du se om någon på den här sidan finns nära dig, och ringa dit. Du kan säkert få råd och tips i alla fall. :) http://www.kfv-riks.se/medlemmar

Marr
12/7/14, 2:47 PM
#2

Vid chock är det bra med värme, dov belysning och tystnad.

Flera fåglar har kraschat och blivit liggande utanför fönstren här. Rusar ner och tar hand om dom och gör som ovan, för jag har katter. Oftast klarar dom sig då. Men kan ta ett par 3 timmar som mest. Nu har jag skaffat svarta rovfågelmallar i papper jag ska sätta upp i trapphusens fönster.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Juel70]
12/7/14, 3:06 PM
#3

Vad är det för fågel?  Jag såg en duva förra året som kraschade in i ett fönster och tyvärr dog den direkt. Beror nog på hur fort och hårt dom slagit i. Dom kan ju få inre blödning i hjärnan också. Hoppas på det bästa!

[Lacey]
12/7/14, 3:16 PM
#4

Fågeln klarade sig! Gick ner med lite bröd som jag smulade ner och den flog upp I ett träd. Den var nog bara chockad :)

Många fåglar kraschar in I fönstren här, har sett manga döda utanför. Men denna verkade klara sig. Kan man sätta upp en fågelboll I fönstret utan att den får någon negative effect på fåglarna? Tänkte om det är större chans att de kraschar när den hanger där!

Marr
12/7/14, 3:27 PM
#5

Skönt att höra!🙂

Ofta bryter dom nog nacken vid hårda smällar. Blöder dom inte ur näbb och så och andas, så verkar dom fått en knock-out med en medföljande förvirring eller chock. Det är allt bra att flytta på dom så dom kan kvickna till i skydd. Man kan ju inte låta bli att hjälpa, för fönsterrutor finns ju inte ute i naturen.

Tror inte en talgboll har negativ effekt. Snarare ser dom väl talgbollen först kan jag tänka…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Juel70]
12/7/14, 3:33 PM
#6

Skönt att höra! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: