Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 1484 ggr
Davidzetterlund
10/12/14, 4:59 PM

Hona som är hane?!

Hörde ett jäkla liv från vardagsrummet när jag satt i köket å åt. Gick naturligtvis in till mina kakarikisar o kollade. Då sitter den yngsta "honan" på ryggen på den nyaste och låter riktigt mäktigt, den nya som sitter på en pinne låter lite kuttrande. Vet inte riktigt hur det funkar i djurvärlden, men att 2 honor försöker få ungar hör mväl inte till vanligheten? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, om jag ska sätta in en holk o se vad som händer. Tips, råd, länkar om häckning mottages gärna

Annons:
rimfrost417
10/12/14, 7:04 PM
#1

Jaha du,du är inte den första och knappast den sista som blir varse att din fågel

"bytt" kön snabbt som attan.Det är lika roligt att höra varje gång det här händer.

Tur att fåglarna vet bättre.

Jag vet däremot inte något om kakarikis häckningar så jag hoppas någon

kunnig svarar dig.Lycka till med ditt par i alla fall.

Davidzetterlund
10/12/14, 7:21 PM
#2

Ja förvånad blir man, alra helst när en vetrinär säger att det är en hona

rimfrost417
10/13/14, 11:00 AM
#3

Det kanske var så att den veterinären bara har kunskaper på hund och katt.

Många har väldigt dåliga kunskaper på övriga sällskapsdjur och det är många

gånger mycket bättre att vända sig till uppfödare av det djurslag man har,de

har lärt sig en massa när de har odlat sin hobby under många år.

Har du ett större fågelintresse så gå gärna in på fågelhobby.se där finns alla

fågelföreningar,uppfödare o.s.v samlade.

Mitchan
10/14/14, 10:03 PM
#4

Väldigt många fåglar i fångenskap försöker para sig med människor, händer, andra djur, pinnar, leksaker, telefoner och andra objekt, HELA TIDEN. Jag ser inte hur det skulle vara några konstigheter med två honor av samma art, som försöker para sig med varandra. 
Lever man i en miljö som stimulerar och triggar parningsbeteenden, och man bor tillsammans med en artfrände, … Så känns det rätt logiskt att man tar tillfället i akt och har lite sexytimes tillsammans ;) Vilket kön kompisen än har. 

En av mina morhuvade papegojor älskar allt i långvingepapegoja-väg. Honor, hanar, andra arter inom släktet, det spelar ingen roll. Häromveckan var vi på fågelträff och träffade tre andra morhuvade gojor, två hanar och en hona. Hon var på och skulla mata allihop. En av hanarna ville hon para sig med. Hon vill även para sig med min andra hona (som hon bor tillsammans med) då och då. Jag försöker så gott jag kan med att inte uppmuntra till sånt eller förse dom med en miljö som triggar det, men det går ju ibland lite sådär, haha. 

Eftersom du har spekulerat rätt mycket angående din fågels/dina fåglars kön så rekommenderar jag absolut att du gör ett DNA-test så du kan sluta undra. Enda sättet du kan vara helt säker på!
Tycker du det är krångligt kan du ju som sagt snacka med en erfaren kakarikiuppfödare eller så, det brukar väl generellt gå helt okej att könsbestämma många kakarikis visuellt, om man vet vad man tittar efter och har nåt att jämföra med. Jag skulle personligen vara nöjd med en sådan bedömning, men DNA-test är såklart ännu säkrare. :)

Irrevirr
10/16/14, 2:55 PM
#5

Håller helt med #4. Att de beter sig på ett sätt som tyder på att de inte är det kön de sägs vara betyder inte att det är så. Har man t ex två undulathonor eller två hanar blir det ofta så att en av dem beter sig mer som en av det andra könet.

Upp till toppen
Annons: