Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1771 ggr
Sara93
2014-10-05 09:55

Vilken papegoja är rätt för mig?

Jag har blivit intresserad av att skaffa papegoja och även om det inte är aktuellt ännu utan blir om ett par år så vill jag redan nu börja läsa på ordentligt för att kunna göra rätt val.  Jag har ingen tidigare erfarenhet utav fåglar utan har idag en flatcoated retriever och är inställd på att en papegoja har liknande sociala behov. Jag kommer inte skaffa någon fågel om det skulle innebär att den var tvungen att sitta ensam flera timmar per dag utan jag är intresserad av en papegoja som sällskap🙂

Det jag söker hos en papegoja är framför allt:
-Intelligens, är ute efter en papegoja som ligger på samma nivå eller överträffar hunden.  
-Kelig, är van vid djur som ständigt vill vara nära och skulle föredra om papegojan hade samma sociala behov.
-Går att ha i lägenhet ljudmässigt. Jag vet inte hur min boendesituation kommer se ut efter min utbildning men känner att en papegoja som inte fick en vräkt skulle vara att föredra. 

Så vilken papegojart tror ni skulle passa mig? 

Jag har själv tittat lite på ädelpapegojan men vet inte om det är det ultimata valet.

Annons:
Davidzetterlund
2014-10-05 11:23
#1

Har bara sett ädelpapegoja på en djuraffär några gånger. Riktigt fina o mäktiga, men när dom satte igång och lät så var det inte nådigt. Det ljudet kan nog låta många våningar i ett hyreshus

Sara93
2014-10-05 12:17
#2

Tack, har hittat lite blandad information om dem.

Andra papegojarter som jag har funderat på är:
-Meyer
-Pionus
-Amazon
-Kakariki

Davidzetterlund
2014-10-05 13:19
#3

Lägger min röst på kakariki. Har 2st själv. Riktigt roliga o sjukt nyfikna. Har riktigt behagligt läte som onte är störande på något sätt. Men, dom äter som grisar, hälften av all mat ligger på golvet/sitter fast på väggen. Och dom är inte översociala i den mening att man kan sitta o mysa med dom nån längre stund. Dom tröttnar ganska fort på att kela. Men annars är dom kanon fåglat

Sara93
2014-10-05 13:50
#4

Tack, det verkar som trevliga fåglar. De enda som talar emot dem är att de inte verkar vara fullt så sociala som jag vill ha dem.

Davidzetterlund
2014-10-05 14:01
#5

Grå jako är ingen du funderat på? Har en bekant som har 2 st. Han bor i hyreshus utan att nån klagat. Har haft dom i ca12 år Dom är rikrigt sociala o sjukt smarta

Sara93
2014-10-05 14:23
#6

Jag har funderat på en sån då de verkar otroligt intelligenta, men vad som talar emot en gråjako är att de verkar ha lätt för att bli olyckliga eller uppstressade.  Vet inte om mycket är överdrifter eller olyckliga fall men på vissa låter det som om grå jakos kräver att man är en eremit som lever helt utan förändringar för att man ska undvika att fågeln ska få ett nervöst sammanbrott.

Annons:
Curry1
2014-10-05 14:53
#7

Lägger min röst på kakarikin :)En otroligt mysig fågel.

Sara93
2014-10-05 15:33
#8

Hur stort utbyte har man med en kakariki?

Kanske är en liten underlig fråga men har tyvärr lite fördomar mot mindre fåglar. Familjen har haft kanin och marsvin och jag får erkänna att jag vara inte överdrivet fäst vid dem då jag inte upplevde dem som överdrivet intelligenta. Är kakariki likadana och mest roliga att titta på eller mer som katter och hundar och besitter en större intelligens?

Irrevirr
2014-10-05 20:05
#9

Jag lägger min röst på Meyer eller nån av de andra Poicephalusarterna eller någon av Pionusarterna. Jag har en bekant som tvingats göra sig av med en av sina jakos då den fågeln lät för mycket. Hon hade att välja på att flytta eller flytta fågeln. Hon har en jako kvar och den är lite mindre högljudd. Det finns ju fåglar som låter illa och så finns det fåglar som verkligen låter illa. Ädelgojor kan låta något fruktansvärt t ex… 

Hade jag valt själv en art hade jag siktat på någon Pionus. Nu har jag två morhuvade som är helt underbara men honan är väldigt hormonell mellan varven och de kan vara otroligt temperamentsfulla.

Läs gärna http://parrotjungle.communityisland.com/modules/3/Article_posts.aspx?portal=parrotjungle&PortalsModulerID=136366&CatID=193&PostID=157

Sara93
2014-10-05 20:39
#10

Ja, pionus är utan tvekan ett intressant alternativ.

Har läst att ädelpapegojor inte skiker annat än när de är rädd eller upprörda men det kanske är illa nog.

Wellcraft
2014-10-06 20:10
#11

Personligen anser jag att papegojor inte ska vara ensamma, utan sitta med en artfrände. Men det är ju jag.

Glöm ädelpapegoja, de skriker inte enbart när de är rädda eller upprörda - de skriker mycket och ofta, även om de kan variera mellan individer så är det vanligast att de är högljudda. 

Jag skulle vilja tipsa om nymfkakadua, men det är ju inte en papegoja i samma mening.
Har du kollat in morhuvad?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Irrevirr
2014-10-07 07:17
#12

#11 Håller helt med dig om att man inte bör ha bara en. Jag skulle inte klara av att veta att fågeln satt ensam även om jag bara var borta korta stunder… inte när jag vet hur de beter sig då de har en artfrände. Fågelns behov går alltid först och jag tycker att man kan ha en ensam endast då det inte finns något annat alternativ, t ex om fågeln omöjligtvis går att ha med en annan fågel.

Att ha fåglar är ju lite annorlunda och de fungerar inte ens i närheten av på samma sätt som t ex hundar. Det är nog ingen slump att papegojor lätt hinner ha många hem under en livstid och att de utvecklar problembeteenden.

Sara93
2014-10-07 08:51
#13

Att skaffa två papegojor är något jag har funderat på, har dock läst att det är bäst att göra det med ett par månaders mellanrum för att få den första helt tam innan man köper den en kompis. 

De flesta långvingepapegojor är intressanta och i dagsläget känns det som det antingen blir en fågel ur den gruppen eller en pionus då ädelpapegojan verkar vara lite för högljudd för min smak.

Annons:
Upp till toppen
Annons: